15. 1. 2023

Nej čtivo roku 2022

 


Znáte vůbec někoho, kdo podobné články na konci roku nepíše (pokud má tedy kam)? 

Já snad ani ne. 

Přijdou s tím všichni blogeři, kteří ještě u nás přežívají. Předpokládám, že i youtubeři a ostatní –eři :) Já se teda taky poctivě zařadím do knihomilské smečky a přispěju svou doporučovací troškou do mlýna.

Jako již tradičně u mě se nebude jednat o knihy, které si dělají zálusk na nějaké literární ceny nebo povznesení čtenářů do vyšších sfér. Ne. Jsou to knihy, které mě bavily, oslovily a které mi dopřály příjemný čas. Samozřejmě to zařídily všechny, které jsem četla. Já tu ale přes to doporučím jen některé. Snažila jsem se vybrat takové, které na to šly jinak. Nejsou to (většinou) takové, které by se hřály na vrcholu čtenářské pozornosti a markeťáckého běsnění. Spíš takové, které by si větší pozornost zasloužily. Nemusí být dokonalé a nejsou. Prostě jen mají NĚCO.

Chtěla jsem vybrat z každé kategorie jen tři, ale nějak mě to přerostlo. To se stává. 

Seznam je tedy trochu přidelší, ale určitě si v něm každý vybere. A o to šlo. Články o všech knihách psát nejspíš nebudu, ale pokud je mám, dám tu odkaz.

 


 

České


Uteč!

Velmi nečekané překvapení. O důvodech, proč mě kniha dostala, se rozepisuji v článku zde.

Inferium 2: Invaze

Pan Bureš už má u mě tradiční místo mezi nej knihami. Jeho styl mi sedí a baví mě. Více info o knize v článku zde.

Haka za lilii

Další z letošních překvapení. Tentokrát romantika a opět s článkem, který najdete tady.

Střípky času

Tohle dílo už se rozrostlo do třídílné série. Není to úplně top fantasy, ale má skvělý nápad a parádní atmosféru. Pokud oblibujete války čarodějů na českém území a knihy ze současnosti, zkuste.

Zlatá značí osud

Toto rozhodně zaujalo nápadem a dost zajímavými emocemi postav. Víc informací jsem sepsala v článku zde.

Zlatá Grai

Toto je ovšem fantasy, jak má být. Znepřátelené rasy, politika, tvrdý boj a výcvik postav, zajímavé prostředí. Nechybí tomu vůbec nic. Zatím nemám článek, ale nejspíš bude. Kniha za práci s ním rozhodně stojí.

Jako sama smrt

Pan Hoza tentokrát sáhl po klasické fantasy a byl více než úspěšný. Temné, napínavé, strhující a s dost nečekaným koncem. Moc doporučuji.

 

Fantasy


Lži Lockeho Lamory

Kniha je rozhodně více temnou a krvavou – prostě dospělou – verzí Šesti vran. Na druhou stranu je čtení o něco náročnější, nemůžu tedy zaručit, že milovníkům Šesti vran sedne :)

Gideon Devátá

Ou, tak to sedlo. Nekromanti, politika, nebezpečí a skvělá zábava. Autorka vystřihla fakt originální svět a postavy se neskutečně povedly.

Železný vlk

Opět zajímavý svět a do vikingovita laděný příběh.

Devátý spolek

Co k tomu říct? Vypadá to, že si na ty temné příběhy bývalých YA autorek potrpím. Tady rozhodně psaní pro dospělé sedí.

Smrtící vzdělání

Noviková je další z mých oblíbenkyň. V tomto příběhu vytvořila magickou školu, kterou si užijete ještě lépe, než Bradavice. Jen vám půjde o dost víc o krk a hrdinka je pěkně ostře nabroušená.

Ve jménu cti

První trochu lehčí kousek, i když rozhodně dobré čtení. Článek o knize řekne víc.

 

Sci-fi a dystopie pro dospělé


Vévoda z Caladanu

Nová série ze světa Duny o mém oblíbeném vévodovi. Rozhodně nezklamala a přiblížila události těsně před začátkem hlavní knihy.

Vzestup a pád agentury DODO

Kniha poněkud obtloustlá, ale nepřestane bavit. Cestování v čase, jako je tady, prostě chytit musí. Článek zde.


YA fantasy


Věže Asperfelu

Zajímavý začátek série. Přiznávám, že mě více bavil až ve chvíli, kdy se hrdinka dostala do lochu, ale rozhodně stojí za to celá. Článekje tady.

Světla nad Prahou

Upírotiny mě obecně dost hodně baví, ale tady se k tomu všemu přidalo i pěkné vyprávění a zajímavé postavy. Praha už je jen třešničkou na lahodném dortíku.

Řetěz ze zlata

Možná to není úplně největší pecka, ale vrátila mi víru v to, že svět lovců stínů ještě pořád stojí za to. Proto tu je.

Mýtonoši

Artušovské legendy v moderní Americe mě bavily. Těším se na další díl.

Bezvětrné město

Tady si užijete hlavně skvělé prostředí a zajímavý politický komplotík. Magie v příběhu je taky podařená.

 

Převyprávěnky


Dokonalé léto

Zafungovalo hlavně kvůli tomu, že se jedná o převyprávění Hříšného tance. Doporučím jako příjemnou oddechovku na letní dovolenou.

 

Romantika


Poslední song

Slavný hudebník z úspěšné kapely a holka, která se škrábe nahoru. Paráda.

Rivalové

Moje nejoblíbenější kniha od Cooperové. Nepravděpodobný pár, kterému budete fandit, jako žádnému jinému. Není potřeba znát předchozí díl (Jezdci), ale je to lepší pro pochopení postav.

 

Různé


Síla psa

Western se skvělým přesahem a dokonalou hlavní postavou. Všemi postavami. Jen to není úplně snadné čtení. Chce to čas a náladu. Film se taky skvěle povedl.

Jsi tam?

 Příběh o životě, jaký taky umí být, když je vám přes třicet. Článek o knize je zde.

Luxus

Čtyřdílná série o lepší společnosti z Manhattanu z dob, kdy město začínalo růst. Článek je tady.

Prokletý rok

Zvláštní příběh o dívkách, které začaly změnu. Byť cena byla vysoká.

V šachu

Můj oblíbený autor koňáckých detektivek. Tentokrát se příběh odehrává v dostihovém vlaku.


 

Tak, to by asi zhruba stačilo :) sice mám snahu vecpat sem ještě další kousky, ale to bych mohla rovnou doporučit všechno. Pokud chcete vidět všechno, co jsem letos přečetla, najdete seznam tady. Pokud jsou ke knihám články, bude na dně odkaz u konkrétní knihy.

Uvidíme se za rok a věřím, že dvacettrojka bude mít taky co nabídnout. Už jen, když vidím svoje zásoby knih doma, se na ni těším.



Žádné komentáře: