6. 11. 2022

Luxus - série

 




Tyhle věci mě vždycky bavily. Vyšší společnost, večírky a společenské události, šatičky, holky na vdávání a sňatky posedlá dámská společnost. No a samozřejmě jejich lásky a vzájemné boje. Většinou se podobné knihy odehrávají někde v Anglii mezi aristokracií, méně často v Evropě. Tato série je v tom jiná a možná o to lákavější – staré kouzlo v nových kulisách. Vítejte na Manhattanu v roce 1899…

 

Anotace:

Luxus (1. díl)

Půvabné dívky v krásných šatech, které se baví až do svítání na večírcích, neodolatelní mladíci s prohnaným úsměvem a nebezpečnými úmysly. Drobné lži, temná tajemství a skandální vztahy. Takový je Manhattan v roce 1899… Manhattanské společenské scéně vládnou Elizabeth a Diana Hollandovy. Když zjistí, že jejich postavení je velice vratké, náhle všichni představují hrozbu pro jejich šťastnou budoucnost. Tenhle vzrušující výlet do věku nevinnosti, který se odehrává ve světě bohatství a klamu, má ovšem k nevinnosti nesmírně daleko.

Upozornění: anotace na další díly sem dávat nebudu :) prozrazují až moc.


 

K sérii jsem se letos dostala šťastnou náhodou. První díl jsem měla ve čtečce kdoví jak dlouho a většinou jsem ho přehlížela. Otevřela jsem jej na dovolené, kde jsem nutně potřebovala nějakou oddechovku, která by mě dostala z knižní kocoviny po předchozí skvělé knize. Skončilo to tak, že jsem přečetla celou sérii během necelého týdne a půl :D Takže bacha, je to jedna z těch sérií, kdy budete naštvaní, že nemáte další díl hned po ruce. A navíc to pak budete všechno shánět po bazáčích.

Příběh je taková americká verze Bridgertonových, jen bez aristokracie. Newyorská smetánka nemá šlechtické tituly, ale chovají se, jako by měli. Jsou to bohaté a staré rodiny, které se pyšní tím, že předkové připluli do Ameriky přímo na Mayfloweru a když ne, tak určitě hned tou příští lodí. Do toho se pletou mladé a dravé rodiny, které přišly k bohatství díky obchodům, vyhrabaly se od kalu na dně společnosti a teď by rády patřily k newyorské pěně navrchu.

Historické kulisy Manhattanu tehdejší doby, bohatství, luxusu a nekonečných večírků jsou tu úplně stejné, jako v lepších čtvrtích Londýna. A přece se to od Bridgertonů něčím liší. Zdejší život je dravější, okázaleji vystavuje na odiv bohatství a je méně poklidný. Zapomeňte na odlehčenost, vtip a povinné šťastné konce. Tahle kniha má k realitě podstatně blíž. Společnost neodpouští, společnost soudí, pomlouvá a povyšuje se. Zachovat si tvář je nutnost a tak se tu intrikuje a tutlají se ošklivá rodinná tajemství a občas se společenská pravidla dodržují jen navenek. Přetvářka, povrchnost a namyšlenost chodí v krásných šatech a prstem ukazuje na ty, kterým se zrovna nedaří nebo procházejí nějakým skandálem. Ovšem jen do té chvíle, než se kolo štěstěny otočí a skandál vyplave zase někde jinde. Dalo by se říct, že máslo na hlavě tu mají všichni.



 

Příběh nabízí možnost poznat spoustu postav z manhattanské vysoké společnosti i služebnictva. V centru dění jsou dvě dívky ze staré a vážené rodiny Elizabeth a Diana Hollandovy. Jedna vzorná debutantka, přesně taková, jaká má dívka z vyšší společnosti být. Něžná, krásná, vychovaná a elegantní. Ta druhá je přesný opak. Nekonvenční, divoká, znuděná svým předurčením matky a manželky.  Další hrdinka Penelopa Hayesová je cílevědomá potvora z nové smetánky, která si jde za svým doslova přes mrtvoly. Je velmi krásná a její rodina velmi bohatá a tak si myslí, že má automaticky nárok na všechno, co by chtěla. Mezi ně autorka zamíchala jednu ambiciózní služku Linu, která nechce být služebnou, ale Carolinou, dámou z lepší společnosti a nejžádanějšího svobodného mládence na Manhattanu Henryho Shoonmakera. A samozřejmě mnoho dalších lidí okolo nich.

Postavy procházejí vývojem tak, jak nabírají zkušenosti a jak se vyvíjejí jejich vzájemné vztahy. Na začátku jsou úplně jiné, než na konci a mě bavilo sledovat jejich životní boje, které je formovaly. Jedná se o společenský román, takže je jasné, že v popředí bude společnost. Večírek střídá večírek stejně rychle, jako dámy převlékají šaty. Dívky se musí dobře vdát a proto si úzkostlivě stěží svou pověst. Tedy navenek. Jinak jsou dost divoké a v podhoubí, pečlivě utajené, bují zakázané vztahy. Pánové sice chtějí dokonalou nevěstu, ale při zábavě dávají dost přednost těm méně dokonalým ženám bez ohledu na jejich pověst, pokud by se cokoli provalilo. Samozřejmě nechybí ani opravdové city a upřímné vztahy, něco takového se ale moc nenosí, obzvlášť, když zamýšlení partneři neodpovídají společenské vrstvě, představám rodičů nebo kříží plány někomu jinému.




Čte se to samo, další díl berete hned, protože prostě musíte. Celá série si drží stejnou úroveň, stejný lehký a svěží styl psaní. V každém dílu najdete lásku a postavy jak bojují za svůj – podle jejich představ – šťastný život.  Kupodivu se mi podařilo udržet si po celé čtyři knihy nezaujatý pohled. Nemohla jsem říct, že bych někomu fandila více, než jinému. Všechny postavy měly něco do sebe. I když byly povahově jiné a problémy řešily vlastním osobitým způsobem, bavily mě všechny. Autorka navíc děj a zápletku rozprostřela na celé čtyři knihy, takže některé události z jedničky člověk pochopí až u čtverky nebo prostě nějak v průběhu dostává indicie, aby mu postupně všechno došlo samo. A na konci jsem pochopila, že i když se mi některé konce možná nelíbí, nemohlo to být jinak. A některé postavy mě překvapily více, než jsem čekala.

Začátek kapitol vždy uvádí úryvek ze společenských novin s klepy nebo z knihy pro mladé dámy. Dost mi to opět připomnělo Bridgertonovi a líbilo se mi to, člověk aspoň tušil, co by mohlo být v další kapitole a tak četl dál a dál. Kapitoly byly vcelku krátké a střídaly se pohledy na jednotlivé postavy a jejich životy. To mi vyhovuje. Baví mě knihy, které mají více hlavních hrdinů. Tady bylo na každém hrdinovi – na každém příběhu – něco, proč jsem se těšila na chvíli, až na něj znova přijde řada.

 

Tahle série nabízí pestrý příběh s propletencem lidských osudů a vztahů, které je zábava sledovat. Už jen proto stojí za přečtení. Pokud si navíc libujete při čtení v elegantním prostředí a vyšší společnosti, neváhejte.

 




O knize:

Autor: Anna Godbersen

Série: Luxus (4 knihy – Luxus, Intriky, Závist, Prozření )

Vydal: BB art

Roky vydání: 2011, 2011, 2012, 2013

Počty stran: 304, 296, 280, 280


Žádné komentáře: