4. 3. 2018

Domácí svíčky ze zbytků vosku



...aneb moje první pokusy 



Jednou to přijít muselo. I takový manuálně-tvůrčí levoručec jako já s nechutí k domácí výrobě čehokoliv, krom nakládaných hermelínů, podlehl tlaku doby a pustil se do domácí výroby svíček.
Miluju svíčky při jakékoliv psací činnosti, kterou dělám poměrně často a taky v koupelně při koupání  a vůbec tak nějak při kdečem.

Důvody, které mě k domácí výrobě dotlačily, jsou tedy v podstatě jednoduché. Výše zmíněné nutkání pálit doma neustále nějaké svíčky, cena již hotových svic na trhu, větší množství prázdných nádobek od vyhořelých svíček a stejně velké množství jejich nespálených pozůstatků v krabici. Z nějakého důvodu jsem totiž zbytky vosků nevyhazovala. A taky je to celkem jednoduchá činnost, ne jako háčkování nebo podobné hrůzostrašné věci.



Co jsem si nachystala:
  •           Nádobky od svíček. Lepší jsou ty tlustší, aby horkem nepraskly. Když už v nich jednou svíčka byla, nejspíš to neudělají. Ty moje vydržely. To je dobře, v opačném případě bych ten horký vosk loupala z linky ještě teď.
  •           Zbytky vosku nebo pytel nového vosku z obchodu. Zbytků na jednu svíčku je potřeba překvapivě hodně, tak doporučuji mít po ruce ten pytel, pokud nemáte opravdu velké domácí zásoby. Pokud jste svíčkový maniak, pravděpodobně máte :).
  •          Knoty. Já jsem koupila už hotové, vsazené do plíšků. Mají je ve výtvarných potřebách za pár drobných a v různých délkách.
  •           Nerezovou džezvu na kafe s nálevkou. Seženete do stovky v domácích potřebách. Doporučuju pořídit nějakou jen na to, vosk má tendenci ji oblemcat a zaschnout na ní. Kafe už by z ní nejspíš nechutnalo tak, jako před tím :).
  •           Noviny, kterýma jsem podložila místo činu. Pozor! Toto je důležitý bod.



Postup akce:

Nejdřív jsem si nachystala do nádobek na budoucí svíčku knot. 
Kápla jsem na dno trochu vosku z čajovky a připlácla jsem ho k tomu. Trpěla jsem naivní představou začátečníka, že tam zůstane. On zůstane, ale…

Pak jsem naházela do nerezové konvičky zbytky vosku, dala vařit v hrnci vodu a v tom jsem máčela ubohou konvičku, dokud se vosk nerozpustil. Netrvá to nijak dlouho. Doporučuju rozpouštět menší kousky, rychleji tají a s konvičkou trochu kvrdlat, taky to pak jde rychleji. Pokud nemá konvička plastové držadlo, hodí se chňapka.



Když se vosk rozpustil, nalila jsem ho do první pokusné svíčkové nádobky – pozůstatku voňavé svíčky z IKEA. Na nádobce můžou být klidně zbytky vosku z dřívějška. Rozpustí se a splynou s novým voskem. Jen si pohlídejte, aby měly stejnou barvu, pokud nechcete mžouratou svíčku.
Horký vosk je tedy v nové nádobce.

A první chyby:

  •           Když lejete vosk, nechrstněte ho tam všechen až nahoru. Plíšek, ve kterém knot drží, se vám pak odlepí a putuje k hladině. Toto mi v mém tvůrčím zápalu bohužel nedošlo.
  •          Z toho plyne druhá chyba. Nehrabejte na knotek prackama, pokroutíte ho a stejně ho zpět nepřilepíte. V horkém vosku se kroutí a ke dnu se mu nechce. A hlavně už ho nenarovnáte. Zatuhne vám ve vosku vlnitý. Když se vám to stane, je lepší svíčku zrušit, obětovat jeden knot a začít znova. Srovnat to jde opravdu blbě a perfektně rovné a uprostřed už to nikdy nebude – zkoušela jsem to.

První poznatky z chyb plynoucí:

  •           U druhého pokusu jsem nalila do základu vždy jen trochu vosku a knotek se ode dna neodlepil. Počkala jsem, až více zatuhlo (cca pět minut) a nalila další vrstvu. Pak ještě jednu a mohla jsem dolít do zbytku, pak už se knotek ani nehne. Vosk se krásně spojí, ani bublinky nezůstanou. Napadlo mě, že takto zkusím i různobarevné vrstvy vosku.
  •           Aby knotek držel rovně a nesahalo se na něj, zaklínila jsem ho mezi dvě kávové lžičky. Držel perfektně. Nehrozilo, že ho rukou vytrhnu z plíšku, ani že s ním pohnu na stranu.


Neuvěřitelné voskové záhady, fakta a pozorování:

Nechápu jak je to možné, ale vosk nějak provzlínal konvičkou (?!) a když zchladla, byla vrstvička i zvenčí. Nevadí, oškrábala jsem ji a použiju příště.

Vosk je mastný jak hrom, takže jsem ráda, že jsem nezapomněla na noviny. Ono i při velké opatrnosti kápne někdy vedle.

Zpětně mi došlo, že by bývalo lepší otevřít si na to okno, možná by mi nesmrděl vosk až v ložnici. Svíčky po zalití tuhly kupodivu docela rychle, ale smrádek se drží dlouho.

Pokud používáte zbytkový vosk, připravte se na to, že bude plný binčusu různého druhu. Zbytků knotu, kterých si nevšimnete, dokud se vosk nerozpustí, černé tečky popela z vyhořelých knotů a podobně. Binec se naštěstí drží u dna, když teda budete nalévat pomalu, v nové svíčce nebude. Jen ho pak nezapomeňte odstranit z konvičky.

Vydržte to a nesahejte na hotové svíčky, dokud opravdu nezatuhnou. Potom je dobré trochu srovnat horní hladinu, pokud ji chcete mít rovnou. Nevím proč, ale okolo knotku se vytvoří důlek nebo kopeček. Postupně, jak vosk bude tuhnout, bude se důlek zvětšovat, kopečky zmizí :). Stačí dolít trochu horkého vosku a srovná se to. Nemyslím, že na tom až tak záleží, svíčka bude hořet i s dolíkem, spíš mám obavu, aby se pak netopil knot.

Nakonec ustřihněte přebytečný knot - ale až po dolití vosku a srovnání hladiny, ať má pak dostatečnou délku a prostor k hoření. A nezapomeňte svíčky vyfotit na prkýnku v peřinách :D

A užijte si zapalování těch vlastních! Jsou ještě lepší, dokonalejší a úžasnější, než ty kupované :).



10 komentářů:

Lucy Lillianne řekl(a)...

To mi připomíná výrobu vánočních dárků. Loni jsem totiž měla snahu velkou část dárků vyrábět sama než kupovat. Vyráběla jsem i koupelové soli. Bohužel mě nenapadlo si ty vyfotit :-D

Aires řekl(a)...

Výborný článek .) Vyrobit si vlastní svíčky jsem vždycky chtěla zkusit, ale nevěděla jsem pořádně jak na to :) Tak teď jen sehnat vosk a další věci a hurá na to :)

Chensie Ips Svět Mezi Řádky řekl(a)...

Článek se mi moc líbil. Podle všeho je to docela náročné časově, ale moc se mi to líbí. Když budu mít možnost a hlavně děti daleko od sporáku, ráda vyzkouším. Jako milovnice svíček si něco takového nemůžu nechat ujít. Děkuji za informaci o tom, co se na první pokus nepovedlo. Poučím se z tvých chyb a počítám, že udělám nějaké svoje, ale tvé rady mi moc pomohou. :) Svíčky se ti povedly krásné! :)

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji oběma za komentář. Časově náročné to (kupodivu) ani nebylo. Trvalo to celé asi hodinu, ani ne. Ale děti určitě raději od sporáku dál, ať na sebe nezvrhnou horký vosk.

Pinky v knihách řekl(a)...

Super článek! Jakožto milovník svíček nad tebou smekám, obdivuji domácí výrobu. I když se jedná převážně o "vařeni" tak si stejně netroufám, neměla bych na to potřebnou trpělivost a po prvním nezdaru by všechno letělo daleko od mé maličkosti :-D

polaskovaval řekl(a)...

Skvělá práce. :) Svíčky mám hrozně ráda a dokonce jsem párkrát už i zkoušela vyrábět domácí. Nikdy to ale moc nedopadlo, takže zůstávám u těch kupovaných. Dost v poslední době uvažuji nad tím, že bych si na ně koupila i nějaký pěkný svícen. Třeba takové ty solné svícny nevypadají vůbec špatně. Něco takového bych si v obýváku klidně dokázala představit. :)

Unknown řekl(a)...

Zdravím, z nějakého důvodu se mi většinou seshora ty svíčky zvláštně propadnou, a když to doliju, tak to udělá velmi nepekne dvě vrstvy. Třeba mi poradíte, co dělám špatně. Kdybych věděla jak na to, přiložím fotku.

Nikolaoss řekl(a)...

Taky mi to dělalo menší dolík, ale když jsem začala nalívat vosk po troškách, bylo to lepší. Vždycky jen třeba centimetr nebo dva. Vrstvy mi to nedělalo, nalívala jsem další dříve, než původní úplně zatuhla a krásně se to spojilo.

Anonymní řekl(a)...

Také jsem se dala do domácí výroby svíček protože je miluji. Ovšem dělám gelové, zbytky svíček tam přidávám, kousky. Nakoupila jsem vše potřebné na eshopu "Mýdlový svět" knoty, barvy, vůně a vařím a vařím... 😄 A musím teda říct, že je velký rozdíl v době hoření voskové, parafinove svíčky a gelové. Gelová hoří několik desítek hodin. Takže spokojenost MAXIMÁLNÍ a úspora peněz taky MAXIMÁLNÍ 👍Mirka 🙋‍♀️

Nikolaoss řekl(a)...

Gelové jsem nezkoušela, ale slyšela jsem o sypaných a ty mě lákají :)