31. 1. 2021

To NEJ z mého čtenářského roku 2020


Asi jako všichni v internetové knižní komunitě přicházím i já na začátku nového roku se svým seznamem favoritů. Každý rok má sčotka trochu jiný formát a pro letošek to vyšlo na jeden článek plný odkazů, aby to nebylo dlouhé jak století.

Jak tak koukám na svůj výčet knih, které mě loni nejvíc zaujaly, nebyl to vůbec špatný rok. Na většinu z nich jsem navíc nebyla líná napsat i názor na bloG, takže případný zvědavý čtenář se může podívat, co mě na tom kterém titulu zaujalo – stačí rozkliknout odkaz u každé knihy. A já můžu díky tomu udělat tento článek i přiměřeně dlouhý, když se nebudu ke každé z knih rozepisovat :), protože jak je o mně známo, stručná rozhodně být neumím.

Pochopitelně skvělých knih bylo víc a na všechny se v tomhle článku jaksi nedostalo. Proto pokud by někoho zajímalo, co všechno jsem přečetla a jak se mi to líbilo, může nakouknout do alba na FCB, kde jsou všechny k nalezení a i s odkazy na články o nich.

Našlo se i pár knih, které mi vyloženě nesedly. Tyhle nešťastnice najdete úplně na konci a je jich senzačně málo. Asi je to tím, že si vybírám spíš knihy, u nichž je větší pravděpodobnost, že mi sednou a do hlubin nelákavého čtení se spíš nenořím. Možná se tím ochuzuji o zajímavé kousky, ale zároveň se i vyhýbám případnému zklamání.

A teď už k vítězům:




NEJlepší knihy roku 2020

 

České

Mám fakt radost z toho, že dobrých domácích titulů přibývá a bylo tak těžké vybrat mezi nimi ty nejlepší kousky. Ale vyberu, že jo :) musím trochu načechrat ega našim domácím borcům. I když teda pochybuju, že si to někdo z nich bude číst.

Říše – článek tady.

Město v oblacích – článek tady.

Před bouří – článek tady.

Rytec kamejí – článek tady.

 

Fantasy

Fantasy je kategorie, v níž je u mě tradičně největší nával. V té pro mladé i pro… řekněme věkově pokročilejší. Vybrat tady nejlepší kousky kupodivu problém nebyl.

Útok obrů – článek tady.

Ve stínu hvozdu – článek tady.

Nespasitelní – článek tady.

 

Sci-fi a dystopie pro dospělé

Scífek přečtu dost, ale málo které mě okouzlí na tolik, aby se vešlo do výběru špiček. Loni byly takové knihy jen dvě.

Člověk nula – článek tady.

Jejich moře – článek v přípravě. Těžko ale říct, jestli nakonec bude, protože každý můj pokus vyjádřit se k této knize skončí ve stylu nadšeného a rozjásaného jééééj! A vůbec zní celý text poněkud hloupě. A kniha si rozhodně zaslouží víc.

 

YA fantasy, převyprávěnky a jiné YA

Moje druhá nejčtenější kategorie letos taky neměla tolik výrazně vyčnívajících reprezentantek. Ale že by se nenašlo nic k vyzdvihnutí, to se taky říct nedá.

Poušť v plamenech – článek tady.

Návod na vraždu pro hodné holky – článek tady.

Nevlastní sestra – článek tady.

Tiny Pretty Things: Krása, která bolí – článek není a v dohledné době nebude, tak přikládám aspoň odkaz na DK.

 

 

Romantika, historické

Romantiky přečtu celkem dost, je to ideální způsob, jak si u čtení odpočinout a nesoustředit se tak urputně na text, aby mi neuteklo něco důležitého. No, nazvala bych to spíš dobová romantika, protože ani jedna z letošních topek není ze současné doby. Zato jsou to ale knihy, které prostě stojí za přečtení.

Nebe ze zlata – článek tady.

Kroniky prachu – článek tady.

 

Série

Mám tu jen přečtené celé v tomto roce, nebo aspoň tolik z nich, co je dostupné v češtině. Proto se tu nenajdou některé knihy, které byly sice skvělé, ale přečetla jsem jen jeden díl.

trilogie Dobyvatelská sága – článek tady.

trilogie Smrtka – článek tady.

dilogie Šest vran – článek tady.

 

Různé

Tady je to, co se nevešlo jinam. Všechny tři vítězky jsou z kategorií, které moc nečtu. I když ta jedna by možná mohla patřit i do fantasy. Každopádně mě zaujaly natolik, že si zmínku ve chválícím článku zaslouží.

Chuligán – článek tady.

Mráz pod kůží – článek tady.

Kouř – článek tady

 

To je z nejoblíbenějších pro loňský rok všechno. A teď přijde na řadu opačný konec žebříčku.




 

Nedoporučuji, aneb co mi nesedlo


Loni naštěstí nedoporučenek není nijak moc – jen tři! Navíc se jedná o knihy, které mi prostě nesedly a jinde se setkaly s lichotivějším názorem nebo dokonce s masivním úspěchem. Do tohoto článku jsem se snažila vybrat především ty knihy, které mi stály za sepsání kompletního názoru – ať už proto, že jsem je dostala od autora za tímto účelem nebo mě tak namíchly, že to muselo ven. Podle mě si žádná kniha nezaslouží nálepku „nelíbí-nesedlo“, pokud nevysvětlím, proč se tak stalo.

 

After: Polibek – článek tady.

Tahle patří do kategorie knih s masivním úspěchem u určené věkové kategorie a také k těm, které mě namíchly tak, že to muselo ven :) O mě se tak nějak všeobecně ví, že když už romantiku, tak tu pro mladší, sex mi nevadí, ale nesmí to být přehnaná naivnost nebo naopak extrémní, až trochu absurdní náruživost. Hlavně když jsou sympatičtí a neblbí hrdinové a příběh, kterému se dá věřit a je dobře napsaný. Tohle nesplňuje ani jedno. Navíc vztah těch dvou je všechno jenom ne romantický. Taky na něm není nic, čeho by se měli oba držet. Jediné co tomu nemohu upřít je dobrá čtivost, které by ale stejně dobře posloužila polovina stránek. A příběhu taky. Film je pro mě jednoznačně lepší.


Příběh Christophera – článek tady.

Chrise jsem dostala od autora, takže článek byl povinností. Kniha měla dobré chvilky, ale pro mě bohužel většinu těch špatných. Navíc mi vadilo i zpracování a fyzická podoba textu. Prostě mi to nesedělo. Svoje fanoušky si ale kniha taky našla.


Věk supernovy – článek tady.

Pokud už bych chtěla číst pročínskou propagandu, najdu si jiný způsob – ne, kecám, nebudu číst žádnou pročínskou propagandu – jenže u této knihy jsem to jaksi netušila. Čekala jsem scífko-distopii. K tomu kniha ještě zanechala jakousi divnou pachuť a provedení jinak dobrého nápadu se mi nelíbilo. Vadily mi postavy, jejich chování i uvažování a celkové směřování příběhu. Ale nápad – uznávám, ten byl skvělý! Tahle kniha chce dost specifického čtenáře, kterým bohužel nejsem. Nemůžu říct, že by v textu nebyly světlé chvilky, ale k úspěchu to nestačilo.

 

Tím můj výčet končí a jsem už celá zvědavá a natěšená na další skvělé knihy v novém roce :) Doufám, že kategorie „nesedlo“ tentokrát nebude mít žádného účastníka.

Kdo četl některou z mých nejlepších nebo nejhorších knih loňska, dejte mi dolů svůj názor nebo pošlete odkaz na článek. Ráda se podívám, jak to, co se líbí či nelíbí mně, sedí ostatním.

  

4 komentáře:

Aires řekl(a)...

Pěkné shrnutí plné zajímavých tipů na čtení :) Četla jsem Útok obrů a ten se mi taky líbil. Naopak After Polibek byl zklamání a ústřední dvojice naprosto nesympatická :D

Nikolaoss řekl(a)...

Díky za přečtení a komentář. Přiznávám, že u After jsem čekala v komentářích spíš opačný názor. Hodně lidem se to líbí - nebo spíš většině.

TheMellory řekl(a)...

Návod na vraždu... mám také v nejlepších knihách roku. :) Jinak jsem snad žándou z tvého seznamu nečetla. :) Plus ještě série Šest vran, která je dokonalá. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Koukala jsem u tebe, že na Návodu jsme se shodly :)