13. 9. 2020

Návod na vraždu pro hodné holky

 




Že si tuhle knihu přečtu, jsem vůbec nepochybovala. Vlastně jsem na ni čekala dost netrpělivě a jen jsem doufala, že mě nezklame. YA thrillerů jsem zatím moc nečetla a u tohoto mě zaujal způsob, jakým má vyšetřování probíhat – školní projekt.


Anotace:

Zmizela oblíbená středoškolačka, Andie Bellová. Tělo se sice nenašlo, ale policie ví, kdo je vrah. Všichni vědí, kdo je vrah! Sala Singha za vraždu přítelkyně odsoudili všichni, kromě soudu a poroty. Sal Singh totiž spáchal sebevraždu a nikdo neusiluje o očištění jeho jména. Až na Pipu Fitz-Amobiovou. Městečko rozežírá nenávist k rodině vraha, ale ona nevěří, že je vinen.
Pět let po zločinu začíná vyšetřovat pod záminkou závěrečného školního projektu. Je to ale úkol, který ji může zabít. Jestliže se Pipa nemýlí a vrah je stále na svobodě, nikdo neví, kam až bude ochotný zajít, aby své tajemství zachoval. Kdosi chce totiž minulost utajit za každou cenu. A kam až dokáže zajít Pipa, aniž by zaplatila životem?


Ráda říkám hned na začátku, protože proč to protahovat, že se mi kniha vážně líbila. Jednak příběhem, pak také postavami – obzvlášť Pipa byla podařená - a v neposlední řadě taky zpracováním. Školní projekt hrdinky doplňovaly mapky, poznámky, přepisy rozhovorů a všechno možné, co mě, jako čtenáře, úplně nutilo nad případem přemýšlet a čtení jsem si o to víc prožila. Autorka taky zvolila důvěryhodný typ hlavní hrdinky. Středoškolačce vrtající do vyšetřování v rámci školního projektu uvěřím daleko spíš než samozvané středoškolské detektivce alá Sherlocka Holmesová. Prostě zvědavá holka, která má osobní důvod, proč do věci šťourat. Líbil se mi i přístup hrdinky k vyšetřování a její poznámky, které v knize byly – pořád mě udržovaly ve víře, že se jedná o školní projekt a ne zázračné dítě.

V knize se střídají kapitoly vyprávění příběhu, které děj posouvají a zapojují ostatní postavy a poznámky hrdinky k případu, které shromáždila a ve kterých jakoby „uvažuje“ nad tím vším, nač přišla – dává si vše dohromady, rozkrývá motivy a pohnutky jednotlivých aktérů. Právě tyhle kapitoly mě nutily se do příběhu víc ponořit, nejen prostě číst. Pipa uvažuje hodně zajímavě, neuniknou jí i úplné maličkosti a i když občas skončí napíchnutá na slepé větvi, nenechává se odradit a jde za svým cílem.

Měla jsem strach, aby hrdinka nebyla umělá a přechytralá. Naštěstí ne. Je to asi trochu šprtka a chytrolínka, ale spíš ve stylu Hermiony G. – ona je prostě chytrá a nestydí se za to. Velmi se mi líbil způsob, jakým o případu přemýšlela a jak bylo v textu znát, že se z původně čiré zvědavosti a chuti vyřešit vše z více méně osobních důvodů přesouvá k naprostému zájmu o vyřešení případu, aby spravedlnosti neunikl skutečný viník. Bez ohledu na to, kdo to nakonec bude. Osoby, které jsou do případu nějak zapletené, jsou totiž lidé, které dobře zná, se kterými žije v jednom malém městě, se kterými vyrůstá, chodí do školy, kamarádí, žije… Občas se tedy stane i to, že pokrok ve vyšetřování ji donutí o někom pochybovat, občas dost bolestně. Pipa se ale – k mému překvapení – nenechává ovlivnit osobními vztahy, ať už kladnými nebo ne. Ano, uvažuje o nich v náhledu, v jakém je zná, ale její finální úsudek to neovlivní. Jediné chvíle, kdy jsem o jejím dobrém úsudku pochybovala byly, když v určitých zlomových okamžicích nešla šupem na policii nebo se nesvěřila rodičům.

V knize byla napsaná opravdu skvěle zamotaná zápletka, odhalili se úplně nečekané věci. Nejen o hlavní postižené dvojici – zmizelé Andy a zasebevražděném Salilovi. Ostatní postavy měly také svoje tajemství a Pipa při tom šťourání mnohé vyšťourala. Každou chvíli tak přišel nějaký zvrat nebo zajímavý vývoj děje ve vyšetřování. Po stránce napínavosti nemohu knize vůbec nic vytknout – držela mě jako klíště. Viníka jsem si netipla, i když v jednu chvíli jsem onu osobu také podezřívala. Můj hlavní podezřelý byl někde jinde. Líbilo se mi, jak mě text přiměl nad případem hloubat a jak mi důkazy o vině jednotlivých podezřelých připadaly přesvědčivé. Motiv by klidně mohlo mít více lidí a o to opravdověji kniha působila. Navíc při tom přehrabování vyhrabala hlavní hrdinka pěkný kopec špíny, který s vraždou souvisel a důvody viníka tudíž byly docela dost přesvědčivé. Tím, že se paní autorka nezabývala jen vyřešením vraždy, ale i dalšími komplikacemi, byl příběh na stránkách pěkně hutný a nedal mi možnost se nudit a ztrácet pozornost. A konec, jak se všechno spojilo dohromady, mě vážně dostal. Tahle možnost a tenhle důvod mě prostě nenapadl ani náhodou.

K mému překvapení mi v příběhu nevadily ani již snad povinné položky: nějaká ta lesbička, vyzdvihování toho, jak hrdinka odsuzuje rasizmus a strašně se diví, že vůbec nějaký existuje… Naštěstí se nejednalo vyloženě o multikultinevímco propagandu a dobrý příběh se v tomto neutopil. Nebylo to tlačené vysloveně na sílu, jak v jiných knihách, tak jsem to tak nějak vzala jako součást tohoto knižního světa.

Dospělé thrillery čtu málo, protože mi v nich vadí jistá zběsilá brutalita a dospělá zloba. Ne že by tady nic brutálního a zlého nebylo, ale bylo to podáno jaksi míň surově. Samozřejmě bylo hrozné, že došlo k vraždě dítěte a i další věci, které se tam staly a jak se staly, ale taková ta záměrná zlá temnota obklopující knihy pro dospělé chyběla. Tím samozřejmě nechci říct, že by si knihu neužil dospělý čtenář. Sama jsem důkazem, že ano. Jen nedostane detailní popisy hnusáren, sexu a věčně nuceně abstinujícího vyšetřovatele v depresích. Což je jedině plus.

Jestli to máte stejně jako já a chcete si přečíst napínavou knihu bez zbytečného přehánění brutality, sáhněte po této. Příběh je dobře napsaný a pátrání spolu s Pipou prostě musí pohltit každého.


Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. Pokud vás kniha zaujala a chcete na ni mrknout, najdete ji zde.




O knize:

Autor: Holly Jacksonová

Překlad: Karolina Medková

Vydal: Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2020

Počet stran: 368



3 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Kniha na mě čeká doma a stejně jako ty, i já jsem hned věděla, že si ji prostě musím přečíst. :) Doufám, že z ní budu stejně nadšená, jako velká většina ostatních čtenářů. Moc pěkná recenze. :)

Knižní svět řekl(a)...

To vůbec nevypadá špatně :D Asi po knize také mrknu, pěkná recenze :)

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji oběma za komentáře a přečtení :)
TheMellory: já jsem snad nečetla vůbec žádný negativní názor, takže bych řekla, že tě nezklame :)
Knižní svět: děkuji za chválu. Snad se bude taky líbit.