Autor: Radek Hraba
Vydal: Petrklíč
Rok vydání: 2020
Počet stran: 224
Napsat a zveřejnit tenhle článek pro mě bylo hodně těžké. Na
knihu jsem se těšila a bohužel nenaplnila má očekávání téměř v ničem. Převládající
pocit z knihy je ten, že měla ještě chvíli zrát v šuplíku. Řádky níže
jsou jen můj názor a proto pokud vás kniha láká, nenechejte se odradit a
udělejte si obrázek sami.
…
Christopher je všechno možné jen ne obyčejný kluk. Přes to
ho potkala věc, která se klukům stává – rozešel se s přítelkyní.
K tomu ho trápí potíže s rodiči, kteří se špatně vyrovnávají
s jeho sexuální orientací. On sám navíc bojuje s rodinnou zátěží
v podobě magických schopností, které podědil z otcovy strany. Místo
studia magie by se raději věnoval normálnímu životu a kariéře populárního
rakouského popového zpěváka.
A k dovršení všeho se ho někdo na párty jeho
kamaráda pokusil otrávit léky v kombinaci s drogami a navlékl to tak,
aby to vypadalo jako pokus o sebevraždu.
Rodiče nechají syna zavřít do blázince, aby mu tam pomohli
se sebevražednými sklony. Chris ale ví, že on se zabít rozhodně nehodlal a
protože mu to nikdo nevěří, rozhodne se záhadu své vlastní nepodařené vraždy
vyřešit sám.
…
Anotace:
Christopher právě
oslavil devatenácté narozeniny a plánuje strávit letní prázdniny cestováním po
exotických destinacích se svými kamarády. Tento plán se ale změní, když se po
jednom večírku probouzí v nemocnici a zjišťuje, že se „předávkoval“. Jeho
rodiče, stejně tak policie i doktoři, usoudí, že to udělal kvůli rozchodu s holkou, načež ho umístí do léčebny, a pro jistotu mu
nechají spoutat jeho magické schopnosti. V léčebně Christopher dochází na
sezení s psycholožkou, které vypráví o magických i nemagických událostech,
jemuž se dosud přihodily, díky kterým se psycholožka snaží přijít na důvod
vedoucí k jeho „předávkování“. Christopher si to ale v žádném případě nechce
přiznat, tak se za pomoci svých kamarádů tajně pouští do vyšetřování vlastního
„pokusu o sebevraždu“.
…
Anotace strašně klame. Ale rozhodně je dobře napsaná, takže
upoutá pozornost a vzbudí zájem. Kniha ale očekávání nedokáže naplnit – aspoň
v mém případě. Čekala jsem úplně něco jiného a kniha mi podle anotace
zněla jako napínavá fantasy s detektivní zápletkou. Proto mě mrzí, že
hodnocení bude takové, jaké bude. Za moje očekávání sice autor nemůže, já bych
se však bez problémů přepla jinam, kdyby… A těch kdyby je bohužel hodně.
I když jsem po 38 stranách měla chuť knihu odložit, rozhodla
jsem se, že jí dám šanci, protože jsem očekávala, že se pan autor trochu
rozepíše a věci, které mi vadí, se postupně zlepší. U prvotin se to stává
často.
Nejvíc mi vadily ploché postavy, přemnožené vykřičníky a celkové
budování příběhu. Příběh sám by někdy v budoucnu špatný nebyl, ale
potřebuje ještě zrát, přepisovat a škrtat.
Že jsem nebyla varována ohledně LGBT bych snesla, i když to
není v literatuře můj šálek kafe (pokud se nejedná o knihu typu Studna
osamění, kdy byl toto skutečné závažný problém, který společnost nebrala
normálně a hrdinku to skutečně ničilo). Nakonec se ukázalo, že zrovna to mi
vadilo nejmíň, i když to působilo spíš samoúčelně než jako skutečný problém
postavy.
Christopherův problém s orientací, hledáním sebe sama,
s rodiči, s rozchodem s dívkou, s magií a společenstvem
mágů z Druhé dimenze i s jeho předávkováním a pobytem v léčebně
byly problémy, které by vydaly na dobrý příběh, jenže autor tam právě ten
příběh zapomněl rozpracovat. Ano, stalo se to, ale já jsem o tom byla
informována jen jako ve vnitrofiremním oběžníku, ne jako v románu.
Chrisovo vyšetřování pokusu o jeho „otrávení“ bylo nosným prvkem příběhu, to
beze sporu. A připadalo mi to zajímavé – takže nemůžu říct, že by se mi
nelíbilo nic. A navíc se to kupodivu nečetlo špatně. Nepropracovanost, kterou
tu kritizuji, přispěla k tomu, že se řádky četly fakt rychle.
K tomu také přispělo minimum popisů, spíš žádné. To by
asi nevadilo, někteří autoři s tím pracovat umí, když se zaměří na emoce a
prožívání postav, popis všeho ostatního se poskládá sám. Vyžaduje to však
nadprůměrnou řemeslnou zručnost, perfektní psychologii postav a brilantní práci
s textem. Toto nebyl ten případ.
Text působil jako vyprávění zcela bez
kulis okolního světa a vzhledu lidí nebo jejich fungování v tom světě.
Stačilo by věnovat se tomu, co postavy vidí, co slyší, jak vnímají okolí.
Cokoliv, aby bylo znát, že žijí v nějakém prostoru a mají v něm
fyzickou podobu. Občas tu nějaký náznak byl, hlavně ke konci se to lepšilo, ale
nestačilo to.
Text působil jako sled k sobě přilepených scén –
rychlých a odbytých. To bylo i tím, že celá kniha byla z většiny tvořená
dialogy a to mě nutilo do čím dál tím víc rychlejšího čtení, když to neproložil
nějaký klidnější popisový odstavec. Dialogy byly navíc tvořeny jiným písmem,
což mě dost rušilo a ještě to dávalo vyniknout tomu, kolik jich je. Přebytek
vykřičníků tomu taky moc neprospěl. Nejvíc mi z knihy utkvělo, že postavy
na sebe neustále křičí a rozkazují si. K příjemnému pocitu při čtení to
taky nepřidalo – příběh vyvolával při čtení pocit spěchu a nervozity.
Dialogy na mě působily trochu uměle, některé i zbytečně.
Postavám jen více ubíraly na věrohodnosti. Navíc hlavní postava Christopher
z dialogů vycházel jako pubertální blbec se značnou porcí arogance. Že to
nevzbudilo sympatie k němu je víc než jasné.
Pokud si autor vybere téma
LGBT, problémy s dospíváním a hledáním vlastní identity, očekávala bych od
postavy i jiné emoce než jen lhostejnost k tomu všemu a pohrdání vůči
okolí. Já z něj skutečně necítila, že se s něčím pere (s výjimkou šesté kapitoly, která byla fakt
dobrá). Chris byl arogantní, sarkastický, nevzbuzoval ve mně žádné
sympatie. Ale to žádná postava.
Postavy – přemýšlím, co o nich říct – prostě ploché.
V průběhu čtení pro mě postavy nebyly ničím víc, než jmény. Pan autor jim
zapomněl dát osobnosti. Jejich emoce ke mně proudily jen prostřednictvím
vykřičníků na konci věty (a vážně jsem byla v pokušení je počítat). Ve
skutečnosti žádné emoce neprožívaly. Každá dostala jméno, ale žádná z nich
v sobě neměla nic zajímavého, proč bych jí chtěla fandit, nenávidět ji
nebo ji chtít poznat. Byly jen Chrisovo křoví. Jejich reakce pro mě byly často nepochopitelné.
Chris se třeba na jednom řádku kvůli něčemu strašně rozčiluje a hned
v druhém pronese „Dobře“ a s celým problémem se okamžitě smíří – bez
dozvuku, bez emocionální odezvy v něm, v textu nebo ve mně. Možná to
všechno měl autor v hlavě, ale nedal to na papír. Nenechal mě svoje
postavy poznat, neukázal mi, jaké jsou (krom Christopherovy nesnesitelné
arogance), tak jak jsem pak měla prožívat s nimi, soucítit a považovat
jejich příběh za něco reálného? Jediné, co mi utkvělo, bylo jejich nesnesitelně
pubertální chování, šikanování nekouzelné veřejnosti a potřeba chlastat a balit
holky.
Kniha se dělila v podstatě na dvě části – současnost a
náhledy do minulosti vyprávěné Christopherem. Některé části, které mě přivedly
do minulosti, nebyly úplně dobře zvládnuté. Už jen ty
první dva – výlet se školou se smrskl jen na popis chlastání a sdělení, že se
vyspal s holkou. A ten druhý - v klubu, vyspal se s klukem. No
a? Jemu to bylo zjevně jedno, i když to pro něj mělo být obojí poprvé, ani
jedno vyspání v něm nezanechalo sebemenší stopu. Co v tom teda bylo
pro mě? Jen informace, že se to stalo?
Na druhou stranu se mi líbilo, že vhledy
do minulosti autor pojal, jako sezení s psycholožkou. To je celkem dobrý
způsob, jak přinutit postavu otevřít minulost a zjistit co vedlo k její
nynější osobnosti.
Při čtení se mi zdálo, že se v tématech autor utopil.
Trochu to působilo, jako když pejsek s kočičkou pekli dort. Čarodějové,
LGBT, hlavní postava popový zpěvák, ještě šlechtický titul v magické říši,
potomek anděla a démona… Jako by tam mělo být všechno a některé věci
z toho ani nevím proč. Něco navíc bylo jen tak plesklé do děje, aniž by
byl viděn nějaký význam pro příběh (např. popový zpěvák).
Text cválal kupředu
jako splašený kůň, nenechal mě dostat se pod povrch (když pominu skutečnost, že
se zdálo, jako by nebylo kam), nenechal mě poznat postavy, prostředí a vlastně
ani pořádně zápletku nerozvinul. Co se v knize postavám děje mi bylo
prostě jen stručně sděleno.
Příběh evidentně nebyl pro mě. Nesedl mi způsobem zpracování
ani stylem psaní autora. Věřím, že autor dělal to nejlepší, co mohl – právě
proto si myslím, že příběh potřeboval ještě zrát a autor se více vypsat a
nabrat zkušenosti.
Bohužel jsem jej také četla v době, kdy se mi pod ruku
dostaly jedny z nejlepších knih, se kterými jsem kdy měla tu čest, takže
nevypsanost autora a začátečnické chyby vynikly tím víc.
Příběh sám o sobě měl
zajímavý nápad, to rozhodně. Obzvlášť
šestá kapitola, kde se stalo něco velmi zásadního, mě bavila tak, že mi ani
výše zmíněné věci chvíli nevadily. Magický svět by si však zasloužil trochu
lépe propracovat a vysvětlit. Stejně tak by víc pozornosti zasloužily postavy.
Za sebe knihu bohužel doporučit nemohu a mrzí mě to o to
víc, že se jedná o českého autora, který mi knihu nabídl sám. Jen dobrý nápad
mi bohužel nestačí.
Pokud však knihu chcete zkusit a udělat si vlastní názor,
seženete ji v knihkupectví. Například zde.
6 komentářů:
Mě osobně kniha bohužel nezaujala. Ale podpora českých autorů je skvělá věc, takže je fajn, že sis knihu přečetla a budu věřit, že si ji jistě přečte i někdo další. :)
Každá kniha najde svého čtenáře :) aspoň doufám. A máš pravdu, že své domácí autory bychom číst a podpořit měli. Díky za komentář a přečtení.
taky me to ceka, tak snad budu spokojenejsi...
Uvidíš :) jsem zvědavá na tvůj názor. A díky za koment a přečtení.
Tahle knížka mi leží doma a já pořád čekám na správnou náladu abych se do ní pustila :-)
Tak až přijde, snad si čtení užiješ :) těším se na názor. A díky za komentář a přečtení.
Okomentovat