4. 2. 2019

Protože je nás mnoho



Autor: Dennis E. Taylor
Série: Bobiverzum (2. díl)
Překlad: Filip Drlík
Nakladatel: Host
Rok vydání: 2018
Počet stran: 360



Můj názor:

Na počátku všeho byla zničená Země a závod velkých mocností o kolonizaci vesmíru. Výsledkem byl Bob. Replikant, který se ve své vesmírné lodi Heaven 1 vydal objevovat daleký vesmír.
Čtení prvního dílu "My jsme legie" jsem si užila (článek zde), takže o tom, že sáhnu po pokračování, nemohlo být pochyb.

POZOR! Pokud jste nečetli první díl série Bobiverzum, můžete zde narazit na nějaký ten spoiler.

Co mi zůstalo z prvního dílu?
Bob – teď už vlastně Bobové – je stále ten skvělý vypravěč, jako byl dříve. Jediná nevýhoda je v tom, že Bobů už je opravdu hodně a protože mají stejný styl vypravování, těžko by se odlišovali od sebe, kdyby pan autor nerozlišil jednotlivé Boby jinými jmény.
Stále také zůstaly krátké kapitoly, ve kterých se skáče od Boba k Bobovi. Jednotliví Bobové se také mnohem více setkávají, díky technologickému pokroku, který kráčí nezadržitelně vpřed. Každý Bob také pokračuje ve svém projektu. Některý se věnuje nově objevenému životu na planetách, jiný vynalézá, další zachraňují lidstvo ze zničené Země. A všichni se budou muset připravit na střet se silným nepřítelem. Že nejsou ve vesmíru sami, to už vědí, ale jak silní jsou ti Druzí?


V podstatě si nemám na co stěžovat. Zůstalo mi vše, co se mi na prvním dílu líbilo. Bobové objevovali nové světy a sledovala jsem i život na těch už objevených. 
Pokračovalo přesouvání lidstva na nové planety a pan autor se věnoval i problémům, které to s sebou neslo – především starousedlické fauně a flóře. Zejména některé druhy fauny přišly totiž na to, že člověk může být zajímavým zpestřením jídelníčku. 
Pan autor se rozhodl dokonce Bobům kolonizaci vesmíru trochu zkomplikovat, když je nechal narazit na druh, který nebyl zrovna přátelský. Jsem zvědavá, jak bude konflikt pokračovat dál.

Jak vidno, nedá se říci, že by se v knize nic nedělo. 
Přes to mám však pocit, že druhý díl oproti prvnímu dost zpomalil na tempu děje a nebyl pro mě už tak zajímavý, jako první. Bobů už bylo poměrně hodně. Nezpůsobovalo to sice problémy s rozlišováním jednotlivců, ale zato mi na nich jaksi přestalo záležet. 
Zatímco prvnímu Bobovi a jeho prvním klonům jsem fandila, teď už jsem byla spíš nezúčastněným pozorovatelem. Zaujal mě pouze Bob-Howard, který dohlížel na planetu, kam se stěhovalo lidstvo. 

Dalším zajímavým prvkem na Bobech byla jejich postupně se vytrácející lidskost. První Bob byl stále více člověkem, než strojem. U dalších a dalších generací Bobů se začínala projevovat jistá oproštěnost od lidí a jejich způsobu života. 
Bobové navíc chápali, že se od lidstva svým způsobem distancovat musí. Přeci jen oni měli všechen čas vesmíru k dispozici, kdežto lidé stále setrvávali ve svých omezených letech života. 
U Bobů se krásně projevovala i neodolatelná touha poznávat a objevovat nové a nepoznané.  Myslím zkrátka, že panu autorovi se podařilo dobře vystihnout myšlenky a touhy člověka polapeného do stroje, defakto nesmrtelné bytosti.

Co se technické stánky knihy týká – ano, je to sci-fi, takže určité technologie a jejich řešení v knize nechybí. Zároveň však nic není natolik přehnané, aby to odradilo méně technicky zdatného čtenáře. Nedokážu sice posoudit, zda by věci skutečně fungovaly tak, jak je pan autor vymyslel. Vše však vypadá natolik důvěryhodně, že nemám důvod pochybovat a  hledat na netu zdůvodnění, proč by nemohlo.

Nakonec jsem knihu zavírala s dojmem, že druhý díl byl takovou přípravnou půdou pro zahájení velkého akčního finále v dalším dílu. Nechce se mi použít pojem vycpávkový díl, protože takové to zase nebylo. Pan autor stále psal svým čtivým a jednoduchým stylem. Boby neopustil jejich humor. Bylo zajímavé sledovat, jak se potýkali s problémy při zabydlování lidstva a hlavně typicky lidské chování a zájmy se přesouvaly na nová místa.

Pokud chcete v sérii pokračovat, určitě to udělejte. Čas strávený čtením této knihy není ztracený, už pro ty zajímavé myšlenky a nové světy. Myslím, že fanoušci scifi budou s Bobiverzem spokojeni. Já rozhodně budu pokračovat dál.



Za poskytnutí e-knihy ke zhodnocení moc děkuji Palmknihám. Knihu do vaší čtečky můžete pořídit zde.




Anotace:

Pokračování zábavné sci-fi série Bobiverzum.

Bob Johansson byl vždy nadšencem do technologií, takže když ho srazilo auto a on se probral o sto sedmnáct let později, tušil, že se na něho usmálo štěstí. Ještě víc ho pak potěšilo, když zjistil, že jeho vědomí, které je nahrané v počítači, bude řídit Von Neumannovu sondu.

Bob a jeho kopie už čtyřicet let hledají obyvatelné planety. To je však jediná část původního plánu, která dosud platí. Při globální válce zahynulo 99,9 % lidstva, radikální skupina povstalců chce vyhladit i zbytek přeživších, nastává jaderná zima a Země začíná být čím dál méně obyvatelná, a navíc Bobové objevili mimozemskou rasu, pro kterou veškerý ostatní život představuje jen potravu.

Při odletu ze Země očekával Bob život plný objevování a konejšivé samoty. Místo toho se stal vesmírným bohem primitivního mimozemského kmene a jedinou nadějí na přesun lidstva do nového domova.

Žádné komentáře: