21. 2. 2019

Oblíbená sestra



Dvě sestry v jedné reality show.
Jedna z nich se nedožije konce. Kdo za tím je?



Autor: Jessica Knollová
Překlad: Dana Konvičková
Nakladatel: Jota
Rok vydání: 2019
Počet stran: 480



Můj názor:

Kniha Oblíbená sestra mě nalákala na prostředí reality show. V televizi podobné programy sice nesleduji, ale v knize jsem se rozhodla dát věci šanci. Navíc příběh napsala spisovatelka, jejíž první kniha se mi líbila (článek zde). Dávalo to tedy šanci, že mi padne do noty i s druhou knihou.


Lidé, kteří se účastní reality show, asi nejsou úplně běžnými občany, kteří žijí všední životy. Určitě ne účastnice pořadu Štěsťokopky. Ty rozhodně obyčejné nejsou.
Jsou samostatné, jsou aktivní, zajímavé a nebojí se svůj život ukázat před kamerou. Pořad je mezi divačkami velmi oblíbený. Možná díky tomu, že protagonistky jsou úspěšné ženy, které jsou hrdé na svůj mnohdy těžce a od nuly vydřený úspěch.
Hlavní postavy, sestry Brett a Kelly, mají spolu moc krásný vztah vzájemné soupeřivosti a tak trochu závidí jedna druhé. Táhne se to s nimi už od dětství, podpořené ještě výchovou. A skupina ostatních žen v pořadu není o moc lepší – závidí si, žárlí na sebe, podrážejí se, paktují se proti sobě… Prostě to nehnusnější, co jsou si schopné ženy dělat, v knize je.

Každá z žen, která se reality show účastní, je svým způsobem silná a úspěšná osobnost. Jsou také ale plné mindráků, obav a různých závislostí a psychóz. Každá má nějaké tajemství, o kterém by byla nejraději, aby zmizelo ze světa. Nejen pro to, že by je to mohlo vyřadit ze show – což je pro ně nepředstavitelné, ale také proto, že by je to jako podnikatelky také mohlo zlikvidovat.

Už od začátku příběhu jsem věděla, že se jedna z žen nedožije konce natáčení. Která z nich to byla a proč se to stalo? Kdo za tím stojí?


Nejsem si úplně jistá, jestli kniha splnila moje očekávání. Spíš bych řekla, že mě naprosto zbavila posledních iluzí o ženském přátelství. Protože to, co dámy předváděly, bylo dost extrémní. Na druhou stranu právě ona atmosféra podrazáctví, pletich a pomluv dělala knihu zajímavou a vraždu mohl spáchat v podstatě kdokoliv. Určitě také charaktery pokřivilo konkurenční prostředí reality show, které dle mého názoru, paní autorka vystihla dobře. Tlak na účastnice od producentky show byl v příběhu všudypřítomný.

V kapitolách se střídají tři dámy – vypravěčky.
Jsou to Brett, Kelly a Stephanie. Díky tomu mohla paní autorka více přiblížit jejich způsob uvažování, pohledu na vlastní život i na soupeřky a na show samotnou. Na oko to mělo sice vypadat tak, že si dámy pomáhají a podporují se, ale kdo by se na to pak díval, že. Od první série se tedy televizní pořad hodně změnil a dámy musely dost bojovat o to, kdo se udrží i do další sezony. Jsou tak doslova nuceny k jakémusi až křečovitému pokrytectví a snaze zalíbit se víc, než ty druhé – a docela jsem koukala, co jsou ochotny pro to udělat a jaké lži a přetvářku si vymyslí.

Bohužel nemohu říci, že by mi některá z postav byla vyloženě sympatická nebo jsem stála na její straně. Zároveň ale byly jako postavy dobře napsané a velmi uvěřitelné a přesvědčivé. Dokázaly vzbudit zájem a získat si pozornost. Svým způsobem jsem si je oblíbila, i když za kamarádku bych nechtěla žádnou z nich.

Děj knihy sleduje okamžiky těsně před natáčením poslední série a potom i samotné natáčení. Kniha ovšem začíná na konci – hned v první kapitole jsem se dozvěděla, která sestra umřela, a bylo naznačeno, že na věci něco není v pořádku. Že se o její smrti bude lhát. Tím jsem byla dokonale nalákána na další děj.
Zdálo se mi však, že kniha nebyla až tak akční, jak to mohlo na první pohled vypadat. Šlo především o vztahy mezi ženami a právě v těchto vztazích a událostech se měl vyskytnout klíč k tomu, co se nakonec stalo. Paní autorka už od začátku naznačuje, že mezi účastnicemi natáčení není cosi v pořádku a v průběhu děje jejich vztahy ukazuje v pravém světle a odkrývá jejich přetvářky a klamy. Takto postupuje až k finále, které se mi tedy opravdu předvídat nepodařilo.

Na knize se mi líbí to, že zápletka působí až nepříjemně opravdovým dojmem. Řekla bych, že tak, jak je všechno popsané, by se události klidně mohly odehrát. I když tempo vyprávění je z počátku pomalejší, vše se rozjede v momentě, kdy jsem poznala trochu blíže jednotlivé aktérky a jejich motivace.
Zajímavé bylo také sledovat, na jak chatrných a klamných základech úspěch jednotlivých žen stojí a jak těžko se vymotává ze lží, když už v nich člověk vězí až po krk.

Já si další knihu autorky určitě přečtu. Její styl vymýšlení příběhů, ve kterých se pravda ukrývá za důmyslným předivem lži a předstírání mě baví. Pokud vás lákají podobné příběhy ze života, knihu určitě zkuste.

Za laskavé poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji nakladatelství Jota. Pokud vás kniha zaujala a tajemství soutěžících lákají, najdete knihu ke koupi zde.




Anotace:

Když se pět veleúspěšných žen objeví v reality show nazvané Goal Diggers, která se odehrává v New York City, producenti netuší, že tato série skončí vraždou.
Brett je u fanoušků velmi oblíbená. Teprve sedmadvacetiletá, s tetováním, ale úspěšná podnikatelka, a navíc čerstvě zasnoubená je trnem v oku ostatních účinkujících.
Kelly, Brettina starší sestra a také obchodní partnerka, je poslední účinkující. A postará se o to, aby tajemství, které se sestrou mají, zůstalo neodhaleno. Stefanie je z účinkujících žen nejstarší. Je tmavé pleti a je úspěšnou autorkou erotických románů. Hodně se toho povídalo o jejím sexy manželovi, tentokrát je ale v centru zájmu její konfl iktní vztah s Brett, bývalou nejlepší kamarádkou. Dvě sestry v jedné reality show.
Jedna z nich se nedožije konce. Kdo za tím je?

Žádné komentáře: