24. 2. 2019

Klan



Autor: Adrienne Youngová
Překlad: Ondřej Kratochvíl
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2019
Počet stran: 320



Můj názor:

Kmeny Rikiů a Asků spolu válčí už od nepaměti. 
Každých pět let musí bojovníci vyrážet do války, aby se bili za čest svých bohů, kteří jsou vzájemně znesvářeni. V bojích už většina z nich ztratila někoho blízkého a přes to válka stále pokračuje a největším zájmem každého je zabít co nejvíc protivníků, aby pomstil své padlé a získal čest na bitevním poli.

Eelyn je válečnicí z kmene Asků. 
V zabíjení Rikkiů je zatraceně dobrá a má důvod být nesmiřitelná, vždyť v jedné z válek zahynul i její bratr. A navíc jde přeci o čest rodiny i její vlastní. Ve svém zatím ne moc dlouhém životě už zažila hodně. Je jí sedmnáct, přes to už zabila spoustu lidí a před trochou krve ani nemrkne okem. Kromě bratra přišla i o matku při loupeživém nájezdu jiného kmene…

Fiske je také bojovníkem, ale patří ke kmeni Rikkiů. 
A právě po boku tohoto Fiskeho zahlédne v jednom střetnutí Eelyn svého bratra. Ačkoliv ten má být mrtvý, vypadá velmi živě a co hůř – zabíjí Asky! Bojuje proti svým!
Eelyn se za ním vydá, aby se domohla vysvětlení. Místo toho ale padne do zajetí nepřítele…


Na knihu mě zlákala (krom záhadné obálky) anotace. Přeci jen jsem ještě nečetla žádný YA příběh o vikinských válečnících. A na vikingy já hodně slyším. 
Nemohla jsem si tedy nechat knihu ujít, i když jsem po přečtených recenzích přeci jen trochu zaváhala. Tohle zaváhání se nakonec zdálo být prospěšným. Ke knize jsem totiž přistoupila bez velkých očekávání, prostě jako k odpočinkovému příběhu a přesně takový příběh to byl.

Děj byl poměrně hodně jednoduchý, ale těžko mohu popřít to, že se mi kniha četla moc pěkně. Paní autorka vypráví nenáročným, stručným způsobem, který se mi ale k uvažování vikingů hodil. U lítých válečníků, jak byli prezentování, by mi nějaké poetické kudrlinky a složitosti ve vyjadřování neseděly.
Příběh byl sice hodně předvídatelný, ale to bývá u YA dost často. Nemůžu říct, že by mi to nějak extra vadilo nebo mi to kazilo zážitek při čtení. Pochválit však musím atmosféru bojů, jejichž popis se mi moc líbil. Také jsem ráda, že paní autorka dopřála svým hrdinům nějaké to zranění. Pokud by je stvořila neporazitelné, pokazila by tím komplet všechno. Ona se ale držela hesla: Hodně bitev, hodně auvajs. A na hrdinech byly válečné šrámy patrné.

Postavy byly překvapivě rozporuplné. Ty hlavní především. Myslím tím to, že byly nějak prezentované, ale chovaly se trochu jinak, než bych asi čekala. 
Eelyn byla na drsnou válečnici trochu uplakaná. Na jednu stranu by se to dalo pochopit, ale to by si paní autorka musela dát se svou hlavní postavou maličko víc práce. Trošku víc mě nechat při čtení procítit její emoce a lépe je popsat – proč například někdy nebrečela vzteky nebo bezmocí? To bych brala. Musím ale uznat, že mi nelezla ničím na nervy, jak to některé hrdinky umí. 
Fiske byl ze začátku hrozný drsňák, ale nakonec se ukázalo, že ho takového autorka spíš nechtěla. Jemu jsem to ale žrala o něco málo víc, než Eelynino drsňáctví. Překvapivě mi více seděly vedlejší postavy. Ty si totiž nehrály na nic. Bylo řečeno, že jsou nějaké a takové i byly.

Paní autorka se v postavách nijak do hloubky nepitvala a při čtení tedy nelze nic takového hledat. O jejich vývoj tam zase až tolik nešlo. Příběh mi připomněl vikinskou verzi Romea a Julie, ovšem s odlišným koncem. Možná je to trochu nadsázka, ale nepřátelství kmenů by tu bylo. Mladí milenci také. Navíc se přidala myšlenka, že v jednotě je síla a nepřítel mého nepřítele je můj přítel. 

Překvapila mě romantická část příběhu. Paní autorka opravdu nervala nic násilím. Kupodivu jsem vztahu těch dvou docela bez problémů uvěřila. Navíc si ani jeden nepotrpěli na nesmyslné a patetické řečičky, takže jejich vztah byl jednoduchý a osvěžující, i když předvídatelný od prvního setkání.

Na knize bych mohla hledat vady, ale nebudu, protože jsem v podstatě spokojená. Nečekala jsem žádný převratný příběh. Jen odpočinek a pobavení a přesně to jsem také dostala. Pokud vám tedy takový příběh nevadí, s chutí se začtěte. Jestli ale očekáváte něco extra a chcete reálný obraz vikinských válečníků, nehledejte ho tady.



Za laskavé poskytnutí e-knihy ke zhodnocení moc děkuji Palmknihám. Jestli vás kniha zaujala, ukázku najdete zde, kde také můžete knihu do čtečky zakoupit.




Anotace:

Příběh plný odvahy a dobrodružství v nelítostném světě vikingů.“
Eelyn celý svůj život bojuje proti odvěkému nepříteli – klanu Riki. Když na bitevním poli zahlédne svého bratra, kterého viděla před pěti lety umírat, nevěří vlastním očím. Teď stojí proti ní na straně nepřítele. Jeho zrada však není to jediné, čemu musí Eelyn čelit. Po neúspěšném boji se z ní stane otrokyně a čeká ji krutá zima v zajetí. Všechno ale změní útok krvelačného klanu, v jehož skutečnou existenci nikdo nevěřil.


Žádné komentáře: