29. 11. 2022

Jen si troufni








Anotace:


Kdyby někdo znal celou pravdu o Beth Riskové a jejím životě, okamžitě by poslal její matku do vězení a sedmnáctiletou Beth bůhvíkam. Takže chrání mámu za každou cenu. Dokud se na scéně neobjeví její strýc a přinutí Beth si vybrat mezi máminou svobodou a svým vlastním štěstím. Beth se musí nastěhovat k němu, žít s ním a jeho ženou, která ji nenávidí, a chodit do školy, kde jí nerozumí. Ani trochu. Snad kromě jednoho kluka…

Ryan Stone patří mezi zlatou mládež. Populární hráč baseballu a hvězda místního týmu má však tajemství, které nesmí nikomu prozradit. Ani kamarádům, se kterými sdílí všechno včetně hecování a výzev. Která z nich je nejšílenější? Pozvat na rande Skejťačku, která by o něj nezavadila ani pohledem.
Z výzvy se ale stane přitažlivost, kterou Ryan ani Beth nečekali. Najednou kluk s bezchybnou pověstí riskuje své sny a život pro holku, co miluje. A holka, která k sobě nikoho nepustí blíž než na pět metrů, si to najednou troufne.





Beth Risková jedna z vedlejších postav prvního dílu série (článek zde: Překroč svůj stín) se dočkala samostatného příběhu. 
Po té, co Bethinu matku opět napadl její debilní přítel a ona mu v záchvatu vzteku a opilosti rozmlátila auto, už pro Beth nebude nic jako dřív. Protože její matka je v podmínce, vezme Beth její vinu na sebe a dostane se do péče nového opatrovníka. Je jím její strýc Scott Risk. Odveze ji z města, pryč od jejího života na houby, od přátel, ve kterých má oporu a od matky, na které jí záleží navzdory všemu zlému. Zasadí ji do prostředí maloměsta a nové střední školy. Může se Beth vymanit ze stoky, do které ji život hodil a stát se zase normální holkou?

Ryan Stone má na první pohled všechno. Talent na sport, otce, který ho podporuje, rodinu s významným a uznávaným postavením v městě ve kterém žijí. Ale není to všechno trochu přetvářka? Pod leskem předváděným navenek se skrývá pěkné rodinné bahýnko. A Ryan neví, jak se jím pořádně brodit. Reaguje proto tak, že otcovy plány přijme za své, šlape brázdu a nerebeluje až do chvíle než se objeví Beth. Bezproblémový chlapeček je najednou ten tam.


Protože se jedná o romanci ze střední školy, je jasné, že byť je pár maximálně nepravděpodobný, bude to pár. A protože styl paní autorky už trochu znám z prvního dílu věděla jsem, že to těm dvěma neudělá jednoduché.

Opět zvolila styl psaní jako v prvním díle, tedy dva vypravěči na přeskáčku. Zjišťuji, že pohled obou – kluka i holky – je pro mě ideální pro tento typ knih. Získám tak oba důležité pohledy a příběh je o něco málo čitelnější. Navíc byly oba hrdinové zajímaví a tak by mě mrzelo, kdybych o jeden vstup přišla.

Ústředním tématem byly tentokrát drogy, kriminalita, násilí, homofobie, přetvářka a narušená rodina. 
Na Beth tlačila odpovědnost postarat se o člena rodiny, který spadl do závislosti a žil s gaunerem, který ho fyzicky týral. 
Na straně Ryana nutnost vyhovět představám rodičů, které se tak úplně neshodovali s těmi jeho a zároveň se pokusit slepit rodinu, která se maloměšťáctvím a úzkoprsostí rodičů pomalu rozkládala. Oba se museli vzepřít osudu, který se zdál být předurčený a jako cesta se pro ně ukázala vzájemná podpora a pomoc.

Oproti jedničce jsem měla o něco větší problém pochopit jednání jedné z postav. 
Byla to Beth. 
Vážně jsem neporozuměla tomu, proč tak paličatě popírá skutečnost, i když jí její okolí jasně sděluje, že pokusy o záchranu matky jsou zbytečné. Ona měla prostě svoje klapky a paličatě šla za tím, že její máma za nic nemůže a vsugerovala si myšlenku, že je ona, Beth, za její život odpovědná. I když jí její závislá matka nepokrytě manipulovala a snažila se ji (s velkým úspěchem) citově vydírat, poměrně velká část Bethiných problémů pramenila z toho, že nebyla schopná si to přiznat a šla si za svou představou skutečnosti bez ohledu na následky. 
Následky, kterými trpěla, z ní činily ještě více duševně rozervanou bytost. Netvrdím, že neměla těžký život. Měla problém někomu důvěřovat a pustit si ho k tělu. Kvůli tomu, co zažila, se snažila být prostě drsňačka a to byl možná další důvod, proč jsem si k ní hledala cestu déle.

Tohle nebyla jediná věc, v čem pro mě byla Beth nepochopitelnou, takže situaci zachraňoval spíš Ryan. Jeho problémy mi byly o něco bližší a stavěl se k nim víc pochopitelně a rozumně. Bojoval hlavně s tím, jestli má naplnit očekávání rodičů nebo zvolit vlastní cestu, která je trochu odlišná. Zároveň zjišťoval, že jeho rodiče nejsou takoví, za jaké je měl a že chyby, které mají, jemu samotnému velmi vadí.

Bavilo mě sledovat, jak paní autorka postupně prováděla své postavy příběhem a přitom je měnila. Beth učila důvěře a Ryana schopnosti zvolit vlastní cestu.  
Neudělala jim to nijak jednoduché, až jsem si říkala, že to je místy zbytečně kruté. Četlo se to každopádně skvěle. Do příběhu jsem se doslova ponořila. Četl se mi o něco lépe než první díl. Problémy postav nebyly tak extrémě hluboké a bolestivé jako v prvním díle. Nechci je tím však nijak zlehčovat. Když mě dostihla vlna Bethiných problémů, mohla jsem si odpočinout v kapitolách Ryana, které byly docela osvěžující díky jeho přístupu k životu. Navíc romantika, která byla všudypřítomná, mi prostě sedla.

Knihy od autorky mám ráda. Sedí mi její styl, líbí se mi, že nepíše jen bezduché „lávstory“ ze střední a snaží se v příběhu obsáhnout něco víc. Ráda říkám, že se jí to daří, takže její další knihy si určitě přečtu taky, pokud vyjdou.

Jen ty obálky! Knihy by si zasloužily nějaké menší kýče.



První díl série na bloGu:




O knize:

Autor: Katie McGarry
Série: Překroč svůj stín (2. díl)
Překlad: Adéla Špínová
Nakladatel: CooBoo
Rok vydání: 2014
Počet stran: 400

Žádné komentáře: