28. 3. 2023

Víkend plný viny

 



Kniha mě zlákala tentokrát (opět) na anotaci. Mám ráda příběhy, ve kterých se partička lidí někam odebéře a pak se začnou vynořovat jejich ošklivá malá tajemstvíčka. Trochu jsem váhala nad zařazením mezi thrillery. Není to zrovna žánr, který bych vyhledávala a měla na něj teď náladu. Po přečtení pár komentářů, které žánrové řazení sepsuli, jsem si ale řekla, že to zkusím.

 

Anotace:

Rachel a Jack.
Paige a Noah.
A Will.

Pět přátel, kteří se znají dlouhá léta.
A pak je tu Ali, Willova nová snoubenka.

Will je po letech špatných rozhodnutí konečně zamilovaný. Co na tom, že svatba s Ali přichází možná až příliš rychle po jejich seznámení? Všechny tři páry se vydají do Portugalska na romantický obřad na po
břeží. Víkend v nádherné vile je skvělou příležitostí, jak Ali poznat trochu blíž.

Idylický výlet ale naruší šokující tajemství. Ale ukáže se, že nastávající nevěsta není zdaleka jediná, kdo něco skrývá, a jak začínají jednotlivá tajemství vyplouvat na povrch, hrozí, že se přátelství i manželství rozpadnou. Domů se navíc nevrátí všichni.

 

 

Co jsem tak koukala zběžně na komentáře, pochopila jsem, že hodně lidí má s touto knihou problém v tom, že čekali úplně něco jiného. Kniha je označená jako thriller a já musím dát kritikům za pravdu, že tato škatulka si úplně s obsahem nesedla. Mnohem víc než thriller se jedná o vztahové drama. Já jsem naštěstí z těch čtenářů, které to tak bavilo mnohem víc. Mělo to správné napětí mezi postavami a svým zaměřením na vztahy mezi jednotlivými aktéry to vzbuzovalo mou chuť pátrat po pravdě mezi nimi mnohem víc, než kdybych prostě jen zjišťovala, kdo někoho zabil.

A to není spoiler. O tom, že někdo svatební víkend ve vile na útesech nepřežije, jsem věděla už z prologu. Jen jsem si zatím nebyla jistá, kdo tou mrtvolou bude, kdo jí cestu na onen svět zařídí a jak se to stane. Nehoda? Úmysl? A proč, pokud to byla vražda?

Základem zápletky je šťastná událost. Will si má brát Ali a tak se celá skupinka přátel pochopitelně účastní jejich svatby. To, že partička lidí není úplně nekonfliktní a soudržná se ukazuje už na letišti. Ostatní nemají Ali moc v lásce a dá se říci, že nepovažují Willovo rozhodnutí oženit se s ní za rozumné. Od příjezdu do vily se nic nelepší, právě naopak. Jako by svatba jednoho páru, v němž žena není pro svou povahu zase tak úplně oblíbená, rozhodila sebeovládání úplně všem. Začnou se objevovat menší nedorozumění i větší konflikty a mezi lidmi vzrůstá napětí. Na povrch vyplavou skutečnosti, které nikdo z nich nechtěl prozradit a případně ani na druhé vědět. Jenomže jak se jednou Pandořina skříňka pootevře, není tak jednoduché ji znova zavřít nebo ignorovat to, co vychází najevo. Svatební víkend nezmění život jen šťastnému páru, ale úplně všem.

 

Kniha se vyznačuje tím, čím zatím všechny knihy autorky – ukrutnou čtivostí. Autorka volí takové postavy, které mě zajímaly a jejich potíže a tajemství jsem vážně chtěla objevovat. Postavy mě prostě bavily. Někoho jsem si neoblíbila už od začátku, u někoho se to měnilo. Bylo snadné si mezi nimi najít „přátele“ i lidi, kteří mi povahou a chováním nesedli.

Nejvíce prostoru dostane Rachel. Autorka se rozhodla sledovat právě ji, i když Rachel není přímo vypravěčkou příběhu. Nevadilo mi to. Být více s Ali nebo Paige bych asi nechtěla, protože povahově mi nebyla blízká ani jedna. Navíc Rachel byla vybrána už z logiky věci, protože jaksi – chudák – stojí ve středu všech problémů. Mužské postavy se mi zdály trochu upozaděné. Rachelin manžel Jack si prostoru ukradne nejvíc, což je pochopitelné, když je děj většinou s Rachel. Dva muži mi nijak nevadili, jeden mě k smrti štval.

Mezi postavami se daly vysledovat typické kousky, které se vyskytují snad v každé větší partičce - sebevědomá potvora, hodná holka, pokrytec, normální slušný člověk, lhář i pravdomluvný, zamilovaný, nemilovaný, šťastně i nešťastně zadaný, se životem smířený i stále hledající. Prostě soubor vlastností, životních rolí i povah, které možná nejsou úplně obdivuhodné a chtěné, nicméně je v nějaké míře má každý.

Mezi tajemstvími se objevují podvody, lásky, zklamání, špatná i dobrá rozhodnutí z minulosti, přemýšlení, jestli všechna rozhodnutí byla správná a jestli život, který zrovna žijí je ten on. Nedořešená minulost a poněkud zamotaná současnost vyvolává nedůvěru a nepřátelství mezi muži i mezi ženami – každého něco ovlivňovalo a postupně vyplouvalo, co to je. Nakonec všechno rozsekne smrt. Pro toho, koho baví odhalovat souvislosti a tajemství v mezilidských vztazích bude kniha fajn. I když možná dost brzo přijde na to, jak se některé věci ve skutečnosti mají. To nicméně nebrání tomu, aby si psychosondu do duší lidí, do jejich životů a charakterů, skvěle užil.

Někdo by mohl namítat, že všechny problémy a domněnky by se snadno vyřešily, kdyby prostě postavy šly a promluvili si mezi sebou. Jenže na rovinu: Kdo z nás ve skutečném životě tak opravdu jedná? Aha! :) A tak se postavy chovají tak skutečně, jak jen můžou – domnívají se, sledují navzájem své chování, dělají si závěry a dávají je dohromady. Často se pletou, míří do slepých uliček svých domněnek a zase názory mění, když se dozví něco nového. Je to zábavné sledovat, obzvlášť, když se to člověka netýká :).

 

Trochu navíc mi připadal ten extrémně vyhrocený konec. Asi by mi v tomto případě nevadilo, kdyby autorka upustila od bombastického vyvrcholení a ukončila příběh o něco uvěřitelněji. Na druhou stranu jsem poslední stránky četla doslova s očima navrch hlavy. Byla to jediná část knihy, kterou bych považovala za thriller. Pobavilo mě, jak autorka dokázala všechno uzavřít a zároveň nechat některé detaily poněkud v mlze. Skoro bych se nedivila, kdyby se ke svým postavám z tohoto příběhu někdy v budoucnu ještě vrátila.

 

Celkově si nemám na co stěžovat. Knihu jsem si užila. Příběh mě neskutečně bavil, i když teď půjdu proti proudu, je Víkend plný viny rozhodně mou nejoblíbenější knihou od autorky. Doufám, že ještě napíše něco podobného.

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Víkend plný viny najdete zde a všechny u nás vydané knihy autorky tady.

 


O knize:

Autor: Sandie Jonesová

Překlad: Michaela Martinová

Vydal: Nakladatelský dům Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2023

Počet stran: 320

 

Další knihy autorky na bloGu:

Matčina hra

Nevlastní sestra


Žádné komentáře: