25. 3. 2019

Výpadek systémů



Autor: Martha Wells
Série: Z deníků Robokata (1. díl)
Překlad: František Jahnátek
Edice: Fobos
Nakladatel: Dobrovský s.r.o.
Rok vydání: 2019
Počet stran: 160



Můj názor:

Výpadek systémů je dalším knižním kouskem z edice Fobos, který mě zaujal anotací. 
Mám ráda knihy z budoucnosti ovládané technologiemi, když už probíhá průzkum vesmíru. Když se k tomu navíc přidá postava se zajímavým potenciálem, jdu do toho vždycky. Proto jsem zkusila tuhle novinku.

V tomto příběhu je lidstvo opravdu daleko a tak není divu, že vědecké expedice na rozličné planety jsou v plném proudu. Vše zaštiťuje Společnost, která pronajímá veškeré vybavení potřebné k takovému průzkumu. Včetně bezpečnostních jednotek, které jsou také jakýmisi dohlížiteli na dění na planetě, díky nimž má Společnost nad vším kontrolu. A když už ne úplnou kontrolu, tak alespoň ví, co se kde šustlo.
Robokat, hlavní hrdina a vypravěč příběhu, je bezejmenný robot s biologickými částmi určený proto, aby chránil. Je součástí balíčku služeb, které si pronajal jeden z vědeckých týmů. 
Na začátku příběhu se Robokat nachází na jakési ne moc prozkoumané planetě. S vědeckým týmem je přítomen na povrchu a zatím co oni sbírají vzorky, on se nudí a těší se, až tým průzkum ukončí, aby mohl v soukromí sledovat seriály. 
Není totiž tak poslušným robotem, jak by měl být. Už na začátku mise se naboural do centrálního řídicího systému, přišel tak k vlastnímu vědomí a tak je svým pánem. Dává si pozor na to, aby se na jeho kutilství nepřišlo, takže v podstatě dělá to, co má, jen trochu po svém. A každou volnou minutu využívá k nerušenému sledování kdejaké televizní slátaniny, kterou lidé vytvořili. Hodiny a hodiny seriálů…

A pak se na misi něco pokazí…


Obrázek uloupen z FCB stránek Knihy Dobrovský.

Kniha Výpadek systémů mě překvapila hned v několika ohledech. 
Když jsem si ji vybírala, nějak jsem nesledovala počty stránek. Proto jsem nečekala útlonkou jednohubku, která mi dorazila. Říkala jsem si, jak asi paní autorka narve příběh do pár stránek tak, aby to za něco stálo. Ale asi se to muselo podařit, protože novela také získala značné množství cen, čehož jsem si povšimla také až když jsem ji držela v rukou. 
A třetím překvapením bylo, že to zdaleka není taková akčňárna, jak bych očekávala, když hlavním hrdinou je vyzbrojený robot určený chránit lidi na misi, kde jim z ničeho nic půjde o krk.

V knize se toho moc napínavého nestane. 
Nerozumějte mi špatně – děje se spousta věcí, jen jsou jaksi zkrácené na minimum, i když by při důkladnějším popisu šlo jistě o napínavé scény. Nedozvěděla jsem se, co přesně bylo cílem průzkumu planety, ani důvod, proč se událo to, co se událo. Neužila jsem si dramatických bojů na mnoho stran, i když nějaká ta nebezpečí přeci jen byla. To je ve sci-fi hodně neobvyklá událost. 
Děj příběhu není prostě tím hlavním. 

Hlavní nosný prvek knihy byla bezesporu osobnost robokata, jeho myšlenky a prožívaní situace mezi lidmi. Robokatí nitro jsem poznala opravdu důkladně. Od toho byl také vypravěčem. Jeho chladně cynické uvažování mě docela okouzlilo. 
Nebyl to na první pohled sympaťák – byl také určený k ochraně lidí a vyzbrojený k zabíjení. Lidem moc nerozuměl a rozumět jim nechtěl, byli prostě úkol. 
Navíc měl tak trochu panickou hrůzu z kontaktu s nimi. Chtěl, aby mu prostě dali pokoj (= více času na seriály). Jistá izolovanost byla jasná už z principu a pravidel, která byla nastavena společností. On byl pronajatá věc. Když se setkal se skupinou lidí, kterým kontakt s ním nevadil a byl k němu dokonce okolnostmi donucen, choval se trochu jako plaché dítě. To bylo v kombinaci s jeho chladně robotickým uvažováním milé. Je trochu jako puberťák, který moc neví co se sebou a životem. 
No a pak ty seriály :).

Lidská posádka lodi mi byla spíš lhostejná. Vzhledem k rozsahu díla jsem si k nim nestačila vybudovat žádný vztah. Bylo by mi i jedno, kdyby na planetě pomřeli. I robokatovi na nich záleželo víc a to je co říci. Jejich osobnost byla jen načrtnuta v základních rysech, které byly pro příběh nutné. Vyprávěl o nich Robokat, takže jsem znala jména a jejich chování v určitých situacích, případně jejich vzájemné vztahy, které ale byli zmíněny jen tak mimochodem a nebyly pro děj důležité. Jen prostě zrovna to na nich zaujalo robokatího pozorovatele. Nevím ale například jak vypadali.

Jako zajímavý hodnotím i nápad na pronajímání všeho nutného k průzkumu planet. Nemusíte mít loď a drahé vybavení. Stačí jen dost peněz na jeho pronájem a průzkumníkem vesmíru může být každý. Trochu jako vědecká cestovka. Úplně vidím tu reklamu – „Zajeďte si na průzkumnou expedici – skvělá dovolená.“ 
Společnost na tom navíc vyrýžuje docela zisky, když najdete něco zajímavého a ona o tom ví, díky robotu, kterého má na místě, jako první. To je zajímavá myšlenka, která by si zasloužila rozsáhlejší román.

Trochu jsem překvapila sama sebe tím, že mě kniha, navzdory nedostatku napětí a zajímavějšího děje fakt chytla. Přečetla jsem ji najednou a za chvilku. Při tom počtu stránek to zase takový problém nebyl, ale mě vážně bavil pobyt v robokatí mysli. Vlastně musím říct, že mě zaujala i ta strohost a stručnost vyprávění. Tak nějak suše a stručně by všechno určitě popsal robot. Ovšem robot s podivným smyslem pro humor, který se sem tam chová, jako mladší bratr, když mu seberete ovladač od televize. Robot bez plně rozvinutých emocí, ale s občasným nečekaným zášlehem lidství. Osobnost, která hledá sama sebe.

Takže jo, zaujalo mě to a další díl si ráda přečtu. 
Třeba mi to pomůže pochopit, zač bylo knize uděleno tolik cen. Nemyslím totiž, že přinesla něco vyloženě převratného, co by tu ještě nebylo. Je to zábavná jednohubka na jeden večer, zaujme, pobaví… Není vůbec špatně napsaná a postava Robokata se podařila. Přesto si myslím, že na tolikeré ocenění je toho potřeba víc.

Knihu si přečtěte, pokud toužíte po lehčím sci-fi, které vám moc nevyždímá hlavu. Pokud vám nevadí děj, který není moc akční a staví hlavně na osobnosti protagonisty, je tohle pro vás.



Za laskavé poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji Knihám Dobrovský. Knihu seženete například tady.




Anotace:

V budoucnosti, která je ovládána technologickými korporacemi, musí být všechny vesmírné mise podpořeny a placeny všemocnou Společností.

Výzkumné týmy jsou doprovázeny bezpečnostními androidy, které ovládá Společnost. Nicméně, pokud je svět budoucnosti založen na faktu, že vždy v soutěžích vyhrává nejnižší možná cena, bezpečnost nebude hlavní prioritou.

Na vzdálené planetě pracuje tým vědců na povrchových průzkumech za bedlivého dohledu Společnosti. Ta má na místě droida, který ovšem hackoval vlastní systém, nabyl vědomí a nyní se identifikuje jako Robokat, byť zatím relativně v tichosti.

Zatím pouze pohrdá svými lidskými stvořiteli a jediné co si opravdu přeje, je tiché místo daleko od lidí, kde by mohl přemýšlet nad svou vlastní existencí. Nicméně jeho plány jsou narušeny, když zmizí druhá z probíhajících misí. Tým vědců a Robokat musí zjistit pravdu. Vydávají se tedy na cestu...

Žádné komentáře: