24. 7. 2024

Jen pět přežije

 




Původně – při první příležitosti si o knihu napsat – jsem si říkala, že do toho nepůjdu. Přeci jen jsem typ čtenáře, který je schopný se bát i u knih pro mlaďochy. Jenže pak se kniha objevila i v druhé nabídce a já jsem si řekla, že se do toho pustím. Nakonec to tak bojavé nebylo, stejně ale doporučuji si na dovolenou v karavanu vzít raději jinou literaturu. Tuhle nevynechejte, ale čtěte ji v bezpečí čtyřech pevných stěn. Tak aspoň nebudete mít pocit, že by ve tmě za okny karavanu mohl být někdo, kdo se dívá…

 

Anotace:

Osm hodin. Šest přátel. Jeden snajpr. Red Kennyová vyrazila o jarňácích s partou kamarádů na road trip. Jen ona, její nejlepší kámoška se svým starším bratrem, jeho dokonalá holka, kamarád ze školy a kluk, se kterým by Red nejradši víc než jen kamarádila. Jenže se jim v noci uprostřed ničeho porouchá obytňák a oni záhy zjistí, že v pustině nejsou sami. Někde tam ve tmě se totiž ukrývá odstřelovač. Nejde ale o žádného náhodného pomatence, tenhle chlap jde najisto – a jeho cílem je jeden z nich.

Do úsvitu zbývá 8 hodin. Do té doby musí šestice uprchnout, nebo odhalit, kdo z nich skrývá děsivé tajemství, pro které je muž venku ochoten je všechny do jednoho postřílet.

 

 

Začalo to pro mě, jak nejlépe mohlo – neměla jsem žádná očekávání. Jen jsem si prostě řekla, že anotace zní slibně a tak proč ne. Taky se hodil oddech od věčných fantasek, romantik, fantastických romantik a podobných jiných radovánek.

A stejně dobře zní i začátek příběhu. Oproti celému zbytku knihy na začátku panuje skvělá nálada. Děcka frčí na prázdniny v karavanu. Vypadají jako dobrá partička. Těší se a každý si užívá po svém. Někdo už popíjí, někdo hraje hry. A někdo už teď prožívá mírné sociální napětí a nekomfort, i když zatím z celkem běžných příčin, jaké by asi normálně řešil každý mladý člověk v kolektivu, který se něčím liší. Někdo je úplně v pohodě, někdo míň, ale v zásadě jsou zatím celkem soudržná parta, i když ne tak moc soudržná, jak se na prvních řádcích zdálo. V první kapitole by z toho mohla vzniknout i docela pěkná prázdninová romanťárna :) Hodně brzo je ale jasné, že pohodové prázdniny nikoho v karavanu nečekají.

Kniha nemá zrovna přehršel stránek, takže autorka obyčejný výlet velmi rychle mění v drama. Chvilku sice trvá, než děcka přijdou na to, že jim jde o krk. Následuje série více či méně hloupých pokusů (v rámci neexistujících možností) se ze situace dostat – což není spoiler, protože se to dalo očekávat. Autorka si ovšem připravila velkou kupu klacků, aby je postavám naházela pod nohy a tak nezbývá, než aby nepřítel dostal, co po nich chce. A v průběhu všech těch pokusů a úvah vychází najevo, co je vlastně kdo z nich zač.

 

Postavy a jejich chování od začátku až do konce jsou absolutním gró téhle knihy. Námět je sice super zajímavý, ale všechno to stojí a padá na postavách, které se pochopitelně pod tlakem mění. Jak málo stačí, než se z pohodových mladých lidí stanou uzlíčky rozdrnkaných nervů – no to uvidíte sami. Já v thrillerech opravdu miluju, když se s postavami něco děje po psychické stránce, fyzické násilí a šílení vrazi mě neberou. A tady to postavy předvedly prostě na jedničku. Jejich projev na venek se mi líbil, myslím, že na situaci, v níž se ocitli, reagovali opravdu autenticky (i když těžko říci, že :) ).

Mnozí z nich se mi nezdáli jako úplně vyrovnané osobnosti už od začátku – nebudu se s tím tajit – Olivera jsem nesnášela od první chvíle, zabila bych ho už ze startu, protože týpky, jako je on, fakt nesnáším i v normálu, natož v krizi. A Red mi taky právě nesedla, připadala mi divná, psychicky v nepohodě a plná podivně znepokojivých zlozvyků a vzorců chování. Trochu mě to štvalo, protože byla podle prostoru v textu očividně hlavní postavou, a když hlavní postava není sympatická a dokonce mě od začátku znervózňuje, není to úplně nejlepší znamení. U ní však bylo třeba si počkat na kompletní poznání jejího života, abych ji úplně pochopila. Ani pak sice nebyla mou nejoblíbenější postavou, ale aspoň jsem ji chápala. Arthur mi byl nejsympatičtější. Jako jeden z mála zachovával klid a zdálo se i, že se z nich všech chová nejlépe.

Tito tři byli pro mě nejvýraznější, ale i ostatní děcka byla perfektně zvládnutá a nesplývala mi dohromady v nerozeznatelný chumel. Autorka si dala práci a stvořila opravdu postavy, které byly nezaměnitelné a na situaci reagovaly zcela v duchu své povahy, jak byla vylíčená a životních okolností. Parádně se díky tomu mezi nimi měnily vztahy, reagovaly nejen na vypjatou situaci ale i na sebe navzájem a na změny, které se s nimi děly. Napětí mezi nimi se najednou dalo krájet. Nedůvěra, podezřívavost a některé i poněkud nepěkné vlastnosti se vynořovaly napovrch. Jak snadno se z normálního člověka stane magor? No, uvidíte. V mnohých okamžicích mě některé z nich opravdu zaskočily tím, jak se projevily a co byly schopné vymyslet za řešení situace. Dokonale se odkopalo, co je kdo z nich zač a jak si cení sám sebe nebo lidí okolo něj. Jak se zajetí prodlužovalo a dramatických okamžiků přibývalo, začalo se na postavách projevovat opravdu zoufalství a odhalily se doslova na dřeň – a tajemství vyplouvala na povrch. Díky suprovému vykreslení postav se moje sympatie docela potácely ze strany na stranu (k Oliverovi nikdy!) a autorka mě do dění tak vtáhla, že jsem si připadala skoro jako jedna z nich.

 

Líbilo se mi i vizuální zpracování knihy. Příběh je rozdělený do časových úseků oddělených samostatným listem s časovým údajem, takže jsem přesně věděla, jak si postavy stojí a kolik času zbývá do rána. Zároveň to zvyšovalo napětí a omezovalo jim zřetelně čas, do kdy musí zdrhnout nebo vyšťourat tajemství – respektive jeden z nich se musí přiznat, aby ostatní mohli přežít. Co myslíte? Přizná se? Budou mu ostatní stát za to po tom, co vidí, jak reagují, jak se chovají? Bude ochoten se za ostatní obětovat? A nevyhnutelně mě napadla i otázka, jak bych se v podobné situaci zachovala já, kdyby to tajemství bylo moje.

Základem pro zbudování patřičného napětí (krom snipera) jsou samozřejmě mezilidské vztahy ve skupině. Mělo to být jeden za všechny a všichni za jednoho, ale autorka nenechává na pochybách, že natolik soudržná zrovna tato skupina není. Přesto některé vztahy zde se ukážou jako hodně silné, i když asi jiné, než bych čekala.

Příběh zjemňuje velmi velmi velmi decentní romantická linka. Proč byla opatrná a nedůvěřivá ona, jsem chápala. U něj jsem pochopila až na konci – jeho celého jsem pochopila až na konci. O romantiku zde ale vůbec nejde a není potřeba si knihy nevšimnout jen proto, že tam nějaký náznak je. Na žádné vášně a cicmačky nedojde. V příběhu je prostě jen přítomné vzájemné zalíbení dvou postav – což je ve skupince mladých normální, které ale v nic většího nepřeroste.

Něco velkého tu ale je: Tajemství. Jaké asi bylo to tajemství, po kterém se odstřelovač pídí? Byla jsem opravdu zvědavá, kdo z nich to tajemství drží. Teď po dočtení je to z náznaků víc než jasné, ale autorka skládá svůj příběh opravdu postupně a nic nevyzradí zbytečně brzo. Navíc se ukáže, že nějaké „smrtelně vážné“ tajemství má každý. Vlastně je jich tam pár i bez těch uvozovek. A překvapivá tedy opravdu jsou. Doslova tajemství v tajemstvích jiných tajemství.

Škoda, že děj netrval déle, než jednu noc, protože v tom případě by se dalo i krásně využít omezeného prostoru karavanu, ponorky a nucené přítomnosti lidí, kterým nevěříte, ještě mnohem víc, než jak to bylo. I tak ale tyto okolnosti jen přispěly k budování masakrálního napětí mezi postavami a k pár opravdu hodně vyhroceným okamžikům.

Rozsah díla co se stran týká, mi nakonec přeci jen připadal tak akorát. Vzhledem k tomu, že se vše odehraje během zmíněné jedné jediné noci. Navíc delší text by ubíral napětí, které se v některých okamžicích dalo krájet.

 

Konec mě v lecčem překvapil. Neměla jsem sice žádná očekávání, ani mě nenapadalo nic, čím by to vůbec autorka zakončit mohla. Jen jsem trnula, aby mi nezabila některého momentálního oblíbence. Děj se sypal ke konci opravdu slušným tempem. Na samém konci to byla doslova smršť děje, emocí a nečekaných okamžiků.

Nakonec to nebylo prvoplánově strašidelné. Spíš se do děje vloudí takové plíživé, pozvolna narůstající napětí a citelný strach o vlastní život, které postavy prožívají. A to tajemství tam je a vy víte celou dobu, že to není nějaká blbina, ale něco, v čem opravdu o život jde. A napětí je tím ještě zvyšováno. Protože ten někdo, koho se celá akce týká, se neprozradí hned.

Tahle kniha je taky nečekanou výjimkou v tom, jaké konce mám ráda :) výjimečně bych uvítala i kapitolu „rok po té“. Až dočtete, pochopíte :)

 

Za přečtení kniha rozhodně stojí. Zejména za to první, kdy ještě neznáte tajemství a všechno, co se v karavanu stane. Autorka to prostě umí napsat opravdu napínavé a nečekanými situacemi nešetří. Já jsem si čtení užila.

A opravdu přežije jen pět z nich, jak autorka slíbila. Schválně, koho tipujete? Koho chcete mrtvého a koho ne?

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. 

Za příběhem se vydejte tudy.

 


O knize:

Autor: Holly Jacksonová

Překlad: Karolína Medková

Vydal: Nakladatelský dům Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2024

Počet stran: 392

 

Další knihy autora na bloGu:

Návod na vraždu pro hodné holky

Hodná holka, zlá krev


Žádné komentáře: