17. 7. 2021

Hodná holka, zlá krev

 




Na pokračování Hodné holky jsem se těšila. První kniha se mi moc líbila (můj názor zde), autorka mě zaujala jak zpracováním, tak stylem psaní a byla jsem zvědavá, zda si vysoko nasazenou laťku dokáže udržet. Ráda říkám, že pro mě v mnohém i přeskočila. Hlavně co se postav a jejich prožívání týká.


Anotace:


NĚKDO zmizel beze stopy.NIKDO nechce mluvit.
Ale tentokrát VŠICHNI naslouchají.

Zmizel Jamie Reynolds. Policie nic nedělá. Ani Pipa se nechce do případu zaplést, není přeci žádný profík. Jamieho rodina se k ní ale obrátí o pomoc. Je jejich jedinou nadějí. Všichni poslouchají její detektivní podcast, sledují vyšetřování, ale mluvit nechce nikdo.

Kolik temných tajemství může městečko skrývat? Jak postupně vyplouvají na povrch, Little Kilton začíná vřít. S každou další stopou je mezi sousedy víc a víc zlé krve. Sama Pipa se ocitá v ohrožení života. Dokáže propojit všechny souvislosti a najít Jamieho dřív, než bude pozdě?



POZOR! Pokud ještě nemáte přečtený první díl, čtěte dál jen na vlastní nebezpečí. Níže totiž píšu i o něčem z prvního dílu Návod na vraždu pro hodné holky, co by vám mohlo pokazit zážitek z jeho čtení.

První vyšetřování případu, které původně začalo jako školní projekt, je dotažené do úspěšného konce. Viníky čeká soud, nespravedlivě nařčený byl očištěn a Pippa Fitz-Amobiová na sebe může být hrdá. Hlavně je ale ráda, že je všechno konečně za ní. Nebo alespoň částečně, protože ještě pořád pracuje na podcastu, který pro svůj projekt založila – někteří viníci v případu jsou stále před soudem. Její práce na případu už každopádně není třeba.

Pippa po svých zkušenostech už nikdy nic podobného dělat nechce, bylo to náročné, přinášelo to nadávky urážky a zlou krev. Dokonce jí vyhrožovali a zabili jí psa. Jenže pak zmizí Jamie, bratr jejího spolužáka a kamaráda Connora. Ten se, spolu s matkou, bojí o Jamieho život a tak přijde za Pippou s prosbou o pomoc.

Pippa se nejdřív do nového pátrání vůbec pouštět nechce. Slíbila to sama sobě i rodičům po té, co její první pátrání ohrozilo nejen ji, ale i další lidi, na kterých jí záleží. Nakonec se nechá uprosit, aby alespoň zašla na policii a pokusila se je přesvědčit, aby pátrali. Zmizelý Jamie totiž není malé dítě. Je plnoletý a navíc neodešel z domu poprvé. Policie ho tedy nemá mezi prioritami a dokonce jeho vlastní otec se domnívá, že jen utekl a zase se vrátí jako vždy. A tak se Pippa ujme případu sama. Ví, že prvních 72 hodin po zmizení je zásadních. Začíná závod s časem…

 

Paní autorka navázala druhým dílem tam, kde první skončil a v nové knize se ještě objevují dozvuky minulého případu. Pokračuje soud s viníky z minulé knihy a Pippa se také potýká s menšími psychickými následky. Musí se trochu vyrovnávat s tím, co zjistila o lidech, které znala a také s tím, co si o ní myslí ti, které měla mezi podezřelými nebo ti, kterým její pátrání rozbilo rodinu. Zajímavé mi přišlo, že někteří příbuzní viníků jí měli za zlé na co přišla – neměli by se spíš zlobit na ty, co něco provedli než na toho, kdo je chytil? Pro Pippu bylo další vyšetřování těžké už jen v tom, že se opět musí hrabat v životech a tajemstvích lidí, které zná a těm se to nemusí líbit. Ona už navíc ví, jaký přístup a následky od nich může očekávat, když se zase začne v něčem šťourat. Paní autorka dokázala tyto její pocity do knihy věrohodně zahrnout tak, že jim bylo snadné porozumět. Zároveň Pipě vydržel její zarputilý smysl pro to udělat správnou věc a zakousnout se do vyšetřování jako buldok.

 

Bylo vidět, že hlavní hrdinka už má s vyšetřováním zkušenosti ani mi nevadilo, jak suverénně v roli vyšetřovatele vystupuje, podstatně sebevědoměji a jistěji, než v předchozí knize. Paní autorka využila toho, že její postava už má nějaké zkušenosti, které se v postupu a chování Pippy promítly. Zároveň si osvojila trochu citlivější přístup k lidem, kterých se vyšetřování týká. Šla na to systematicky s chladnou hlavou stejně jako v předchozí knize. Jako hrdinka pro mě byla stále velmi věrohodná a to, že je jí pouhých sedmnáct let jsem nijak zvlášť neřešila.

Změnila se také dost po stránce přístupu k lidem. Byla to sice pro ni náročná a bolestivá změna, ale přišla na to, že nemusí být vždy hodná holka. Nemusí všem vyhovět a být milá k lidem, kteří si to nezaslouží. Bohužel ji k té změně přivedou události dost nešťastné a pro tak mladou holku je velmi náročné se s nimi vyrovnat. Události naruší její víru ve spravedlnost, právní systém i víru v to, že lidé jsou v podstatě dobří. Zjišťuje, že spravedlnost je často na straně toho, kdo má více peněz na lepšího právníka a že pravda nemusí být tím důležitým. Líbilo se mi, jak na jejím příkladu autorka ukázala, že i tak inteligentní člověk může jednat unáhleně pod tíhou okolností. Její mládí navíc krásně ukazuje i přicházení o iluze o systému, které by dospělý a zkušený profesionální vyšetřovatel neměl. Pokud chcete ztrátu naivity a iluzí o světě nazvat dospíváním, pak hrdinka dospívá. To hodnotím kladně – autorka nezapomněla, že její hrdinka je v podstatě ještě pořád dítětem. Neudělala z ní dospělého po stránce emocí a zkušeností. Pippa toto všechno získává v průběhu případu.

 

Co se samotného příběhu týká,  připadal mi snad ještě lepší, než ten první. Zápletka mě bavila o něco víc. Možná to bylo tím, že jsem nevěděla (na rozdíl od první knihy), jestli je Jamie ještě naživu a co se mu stalo. Cítila jsem tak to napětí Pippy, jak se snažila najít ho dřív, než přijde k úhoně a emoce rodiny, která se snažila nepřestat věřit, že se jim vrátí živý. Odhalování Jamieho života v posledních týdnech před zmizením přinesl zajímavá tajemství. Úplně jsem koukala, jak to měla autorka promyšlené a kam to nakonec vedlo. Příběh je plný nečekaných zvratů, které ještě zvýší napětí. Na konci se věci zajímavě zamotají a Pippa odhalí něco, s čím nepočítala. A musím říct, že jsem zírala. Otázka vinny, trestu, vykoupení a svědomí, která se linula celým příběhem dostala nečekaný rozměr. Paní autorka ukázala jak snadno a hloupě někteří lidé soudí – a vůbec, docela by mě zajímalo, jak kdo vidí ten závěr a jaký má na tento problém názor.

Zaujalo mě taky, jak šikovně byly při pátrání využity sociální sítě a Pippin podcast o prvním případu. Velký dosah sledujících mohl pomoct najít stopy a svědky. Sdílení tedy nemusí být pokaždé jen zlo. Pippa se ale samozřejmě setká i s tím špatným, co socsítě přinášejí. Ať už jde o hnusné komentáře, bezdůvodnou zlobu, výhružky, posměšky nebo podávání schválně mylných informací a trollení všeho druhu. Pippa se musí vyrovnat s následky „popularity“ a je vidět, že není co závidět.

Příběh je opět doplněný bonusovými věcmi – fotkami, mapkami, maily, Pippinými poznámkami k případu… Prostě všechno, co ozvláštňovalo první knihu, je i tady. Tenhle styl mě u podobných knih baví. Doplňuje to příběh a působí více autenticky. K YA se to navíc dobře hodí.

Na knize mi neladila k perfektnímu celku jen jediná věc. Neseděl mi vztah Pippy a Raviho. Ve srovnání s ostatním dějem mi přišel nadbytečný. Nejiskřilo to. Nemůžu mu vyčítat, že by za svou přítelkyní nestál, to ne. Skutečně ji podporuje a je tu pro ni, když potřebuje. V tomto ohledu autorka ukázala úplně jiný typ vztahu, než je v YA běžné. Ravi není žádný drsňáček a přitažlivý špatňák. Jen mi prostě neseděli jako pár. Připadali mi spíš jako hodně dobří přátelé – lásku jsem jim nevěřila. Ani počínající ani žádnou jinou. Ale to nevadí. O romantickém vztahu tato kniha nebyla.

 

Celkově knihu hodnotím opět velmi dobře. Nabídla mi lepší čtení a zajímavější případ než v mnohých thrillerech a detektivkách pro dospělé. Napětí se krásně stupňuje, jak Pippa odhaluje víc a víc stop v případu a z „obyčejného“ zmizení mladého kluka se stane cosi jiného, o mnoho víc nebezpečného. Od stránek se neodtrhnete.

Knihu si určitě nenechejte ujít. Začněte ale prvním dílem – což je úplně zbytečné upozornění, protože pokud jste uposlechli moje varování nahoře a zároveň dočetli až sem, máte první díl dávno přečtený :D Mně se druhý líbil o trochu víc a už se těším na třetí. Určitě bude, protože paní autorka si na konci otevřela cestičku k dalšímu zajímavému pátrání.

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. 

Oba díly Hodné holky najdete tady.




O knize:

Autor: Holly Jacksonová

Série: Návod na vraždu pro hodné holky (2. díl)

Překlad: Karolina Medková

Vydal: Nakladatelský dům Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2021

Počet stran: 352



2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Já jsem z obou knih také úplně nadšená. :) První díl byl velkým překvapením, u tohohle jsem se trochu bála, aby dostál mým očekáváním... Nakonec byly obavy zbytečné. :) Už teď se těším na další díl.

Nikolaoss řekl(a)...

Taky se těším. Zajímavé je, že když je první díl super, mám u druhého většinou obavy, že se nepovede. Ještě, že tady to tak nebylo :) Díky za komentář a přečtení.