21. 9. 2023

Rty s příchutí vína

 



Knihu jsem si vybrala zejména kvůli autorovi. Byla jsem zvědavá na jeho žánrový skok od thrillero-detektivních příběhů k romantice. A pak taky mě přitáhlo prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Morava, Pálava, vinice… to prostě vonělo létem. A slibovaná letní romantika byla už jen třešničkou navrch knihy, která svým rozsahem sedí na jeden příjemný den v létě u vody.

 

Anotace:

 

Elena zažívá krušné časy. Nedávno se rozešla se svým žárlivým přítelem. V jednom kuse se dohaduje s tátou, protože nedokáže skousnout jeho sexistické manýry, které začíná přebírat i její mladší bratr Lukáš. Navíc začaly letní prázdniny a máma jí domluvila tu nejhorší možnou brigádu. Elenu tak teď místo pohodičky v klimatizované kanceláři čeká úmorná dřina na rozpálené vinici.

Všechno má ale svoji světlou stránku – ta se v tomto případě zhmotnila v osobě Nikolase, Elenina sexy parťáka z vinohradu. Mezi mlčenlivým dlouhánem a svéráznou dívkou brzy přeskočí jiskra. Jenže i pan Dokonalý má svá tajemství a pokud se má jejich vztah změnit v něco víc než jen letní milenecké vzplanutí plné vášně, budou muset překonat nejednu překážku.

 


Autor vypráví svůj příběh prostřednictvím Eleny, což mě trochu překvapilo. Jasně, dívčí romány většinou vyprávějí holky, ale přiznávám, že by mě takový příběh opravdu zajímal z pohledu kluka a vyprávěný autorem-mužem. V tomto případě se však autor dokázal vcítit do mladé holky vážně dobře a navíc se mu povedlo stvořit zajímavou a silnou postavu.

Eli je na jednu stranu typickou dospívající holkou s problémy, které to s sebou přináší. Většina těch problémů se samozřejmě týká kluků a vztahů. Elena však řeší i trable v rodině, konkrétně se svým tátou a bráchou. Tatík je totiž takový ten typický chlapák s výchovou jako od buranů. Respektive drží se původních vzorců toho, co je mužné a jak by se měl „chlap“ chovat k ženám, aby byl prostě ten správný macho. Eleně to hodně vadí a dokáže si dát do souvislostí takový rodičovský příklad a vliv výchovy s chováním kluků a kam to taky může vést. Eli je velkou bojovnicí za tuhle věc – neváhá se postavit sexistickým poznámkám otce a bratra. Přiznejme si, že jejich chování je bohužel pro malou českou kotlinu ještě pořád typické a autor to hezky vyhmátl.

Kromě toho Eleně začíná letní brigáda, na kterou se úplně netěší. Bude makat ve vinohradu, což tedy není brigádka zadarmo, na kterou si původně myslela. Čeká ji tvrdá dřina venku, na pekoucím slunci. Naštěstí je jejím parťákem na řádku nový kluk v dědině, který je pekelně přitažlivý…

Jo jasně, je to klišé – nový kluk v dědině, krásný, namakaný, sexy, odtažitý, jakoby smutný... Doplňte, co chcete :D. Jenže je to vážně takové klišé nebo holý fakt? Jasně, že se holka zamiluje spíš do sportovního sexy kluka s pěknou tvářičkou než do někoho, kdo je tak tuctový a nezajímavý, že si ho sotva všimne. Fyzická přitažlivost je prostě důležitá. Povahu stejně většinou hrdinka pozná až postupně a stejně tomu bylo i tady. Líbilo se mi, jak autor ukázal, že i navenek dokonalý kluk může mít své problémy a není vůbec nic nemužného na tom, když ho něco trápí nebo si nad tím i pobrečí. Konec konců na to má partnerku, aby mu byla oporou. Je fajn, že na takovou věc autor nezapomněl. Je taky fajn, jakým způsobem řešily postavy své problémy. Eli neměla tendence sklouzávat k domýšlení a předpokladům, ale vše řešila s Nikolasem i se svým bývalým dospěle a přímo, narovinu. Nevytvářela žádné dusno ani nesmyslné scény.

 

Příběh mě mnohem víc, než romantickou linkou oslovil něčím jiným. Proto se budu v následujícím sdělení dojmů ze čtení zabývat daleko více jinou věcí, než romantikou :)

Kniha se na začátku tváří jako typický dívčí román a příjemná oddechovka do letních veder. V jistém smyslu taková i je. Dýchá z ní (zejména na začátku) ta správná atmosféra léta a prvních vztahů. Najdou se tu všechny věci, které patří k létu dospívajících. Jsou tu kamarádství, dny strávené u vody nebo u táboráku, letní brigáda a samozřejmě nové letní lásky. Příběh přináší pohled na lásku a vztahy v různých jejích podobách. Najdete tu vztah heterosexuální, homosexuální i něco mezi tím. Bohužel se tu najde i odvrácená strana těchto věcí – primitivní kreténi s nízkým sebevědomím, kteří se neumějí chovat. Líbil se mi autorův postřeh, že si podobné chování a řeči táhnou z domu a z výchovy. Jinými slovy, že se předsudky, netolerance, homofobie a sexismus přenáší z generace na generaci. Toto velmi výrazné téma v příběhu mi připadalo velice důležité. Tak moc, že ovlivňuje životy prakticky všech a také mnoho společenských situací. Jedná se o takový ten sexistický pohled na svět a výchovu, která je jeho důsledkem. Ať už se jedná o nevinné byť hloupé řeči a poznámky na lidi okolo nebo o závažnější poruchy chování, které mohou vést k vážným činům.

Na letní románek mi chvílemi připadalo, že kniha obsahuje značné množství závažných témat. Mnohdy mi přišlo všechno až přehnané v tom smyslu, že je toho až moc na těch pár lidí. Jistě – v životě se dějí vážné věci, často i hodně zároveň, léto neléto. Různí lidé prožívají své trable i štěstí zároveň. Jenže je vážně nutné psát o všech v jedné knize? Současný trend tomu tak velí a musím říct, že se mi občas stýská po těch opravdu lehčích románcích například od Lanczové, kdy se sice také řešilo něco vážného, ale nezastiňovalo to romantickou linku a nedával se na to takový důraz. Spíš to vplynulo do děje a čtenář to vstřebal tak nějak přirozeněji. V této knize se na problémy upozorňovalo hodně výrazně, nebyly úplně přirozenou součástí plynutí děje a hodně vyčnívaly. Romantiku a oddechovky čtu hlavně proto, že se chci odpoutat od reálného života a trochu se vrátit k optimističtějšímu vidění světa – ale chápu. Současná generace to má jinak – jsem si jistá, že kdyby mi bylo sedmnáct, viděla bych příběh úplně jinak. Dnešní mladí se potýkají s problémy, které jsme v jejich věku neřešili (společnost je neřešila) a tak vyznívá kniha v některých ohledech výrazně vážněji a feminističtěji (v dobrém smyslu toho slova) než starší románky pro holky. Také je zvykem upozorňovat hodně výrazně a hlasitě a konkrétně – neříkám, že je to špatně. Jen to působí, jako by se autoři předháněli, kdo upozorní na závažnější téma a někdy je to už docela vyčerpávající, protože je to všude a je těžké najít něco opravdu oddechového. Napadá mě, že podobné knihy by měli číst i dospělí už jen proto, aby se zamysleli nad svými dětmi a svým vlastním viděním světa.

 

Ale zpět k románu Rty s příchutí vína – měla jsem prostě trochu pocit přehlcení problémy. Přikládám to i tomu, že je příběh zhuštěný na dost málo stranách. Autor by měl klidně na delší vypravování, i když chápu, že dívčí romány mají většinou podobný rozsah. To je pak nevýhoda autorů, kteří mají spoustu skvělých nápadů a nemohou se rozepsat tak, jak by si nápady potažmo témata zasloužila. Chvílemi se mi tak stávalo, že množství těchto závažných věcí mi rozmazávalo romantickou linku do ztracena a ze všeho toho „morálního poučení“ (nebo jak to nazvat) jsem měla pocit přehlcení „správnými názory“. Homosexualita a homofobie, pansexualita, rodinné problémy a ztráty, mužský šovinismus a výchova dětí ve stereotypních pohledech na pohlaví, znásilnění. A do toho samozřejmě vztahy a vztahové problémy. Je toho dost na 190 stran. Takové množství opravdu vážnějších věcí mi jednak k letní oddechové romantice úplně nepasuje – ale je to současný trend a upozornit na věci, které nejsou ideální, je důležité. A pak, je toho opravdu moc a zpracování vzhledem k rozsahu nemohlo být tak do hloubky, jak by si podobná témata zasluhovala. Musím ale uznat, že v rámci možností dokázal autor vyhmátnout to důležité. Kvůli tomu však nedostala tolik prostoru romantická linka, kterou jsem v knize očekávala. Chybělo mi trochu více rozepsané vznikání vztahu a navazování intimity mezi hlavními postavami. Vztah mi tak přišel založený daleko víc na fyzické stránce než na skutečných citech, které by vydržely víc než jen letní lásku. Pro potřeby příběhu to nicméně bylo dostačující a autor nikde neslíbil, že vztah dvojice přežije podzimní deště :)

Protože jde o lásku a vztahy, nechybí ani vášnivější scény mezi hlavní dvojicí. Nemyslím si, že to úplně muselo být v takovém počtu na tak krátkou knihu. Rozhodně ale uznávám, že erotické scény byly napsány vkusně a nijak v ničem nepůsobily nepatřičně.

Autor každopádně umí psát skvěle a udržet čtenáře u stránek. S tímto románem mi dokázal, že ani změna žánru nic nezmění na kvalitě psaní. Kniha je jednohubka, která mě udržela u čtení opravdu na jeden zátah, protože se pořád dělo něco, u čeho jsem potřebovala vědět, jak se to vyřeší. Příběh by si zasloužil větší počet stran, aby autor mohl uplatnit svůj talent pro budování zápletky a hodně věcí více propracovat. I na malém rozsahu je ale příběh dobrý a v podstatě dal to, co v anotaci slíbil.

Přiznávám však, že se mi mnohem víc líbí ostatní knihy od autora, ale ani tato lehce romantická jednohubka mě nezklamala.

Jsem přesvědčená o tom, že dnešním mladé lidi bude kniha bavit. Zobrazuje témata, která reálně hodně řeší a hrdinka je taková, že nebudou mít problém ji přijmout za svou. Čtenářům, jako jsem já, bude možná chybět prvek letní lehkosti, který trochu zaniká právě v těch vážných věcech, ale rozhodně to knize neubírá na čtivosti.

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. 

Pokud vás příběh zaujal, najdete knihu třeba tady.

 


O knize:

Autor: Aleš Novotný

Vydal: Nakladatelský dům Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2023

Počet stran: 192

 

Další knihy autora na bloGu:

Já, Smrt




Žádné komentáře: