23. 4. 2019

Posmrtný život Holly Chaseové



Autor: Cynthia Handová
Překlad: Karolina Medková
Nakladatel: CooBoo
Rok vydání: 2018
Počet stran: 328



Můj názor:

Tahle kniha byla jasná volba od samého počátku. K přečtení anotace mě ve vteřině zlákala nádherná obálka a já jsem půl roku trpěla, než se mi kniha dostala do pracek. 
Pak jsem trpěla dál, protože jsem si příběh Holly Chaseové chtěla nechat na Vánoce. 
A proč to? 
Kniha je totiž moderním převyprávěním úžasné Dickensovy Vánoční koledy. Loni tedy místo klasika dostala svoji šanci novinka.


Holly Chaseová byla moc ošklivá holčička. Nikoliv ovšem svým dokonalým, barbínovsky pěstěným vzhledem podtrženým luxusními hadříky. To ne, v tomto ohledu byla dokonalá. Jinak ovšem spratek k pohledání. Rozmazlená snobka, která opovrhuje všemi, kdo jsou hůř oblečení než ona. Zachází se služebnou jako s onucí, jen proto, že může. Je sobecká, lakomá, nepřející…

Jednou takhle na Štědrý večer se jí zjeví tři duchové a dají jí šanci se změnit. Pokud se napraví a změní sebe i svůj život, dostane další šanci. Jenže Holly je moderní holka a na duchy nevěří. Zatím co jí ukazují výjevy z jejího života, ona se jim jen směje. A pak, druhý den ráno zemře.
A tady celý příběh začíná. 
Po smrti dostane Holly místo ve Skruží firmě a jako Duch minulých Vánoc napravuje stejné typy lidí, jako byla sama. Každé Vánoce jednoho pečlivě vybraného Skruže. Celých pět let ve firmě nuda, šeď a nezájem. 
Ale letošní Vánoce budou jiné.


Nespletla jsem se!
Tahle kniha mě neskutečně bavila a zaujala naprosto vším. Příběh samotný znám samozřejmě dobře, ale to zasazení do moderního prostředí – do firmy – bylo skvělým nápadem a paní autorka si ho důkladně promyslela. Výsledek tedy nemohl být jiný, než jaký byl.

Holly je parádní hrdinka. Sice byla tak trochu povrchní a arogantní, ale muselo to tak být. O to důvěryhodněji působila. Kdyby byla dobrá duše, těžko by skončila jako Skruž. 
Její proměna v Ducha minulých Vánoc navíc působila o to víc jako dobrý trest. Překvapivě není v knize tak intenzivní atmosféra tradičních Vánoc jako je tomu v původní verzi, ale vlastně mi to až tak nevadilo.

Podobnost s Vánoční koledou spočívala v onom napravování hříšníků – každý si přece zaslouží druhou šanci. A kdy jindy by měla přijít, když ne o Vánocích. Líbil se mi celý ten skruží proces, jak byl v knize popsaný. Díky němu jsem poznala nejen hlavního hrdinu, ale i hrdinku prostřednictvím jejích vzpomínek na podobné situace, které zažila. Obě postavy na stránkách úplně ožívaly. Jejich osudy vlastně nebyly vůbec jednoduché. Nabízela se zajímavá otázka, jestli jediný okamžik v životě může člověka ovlivnit natolik, že se změní k horšímu.

Styl psaní je lehký a s příjemným humorem. Kniha je velice milá a přečetla jsem ji téměř na jeden zátah a s velikou chutí. Možná bych mohla brblat nad nelogičností některých věcí, ale já nechci. Chtěla jsem vánoční příběh s dobrým koncem a dostala jsem ho. 
Ačkoliv je možné na stránkách najít mnohá poučení, nepůsobí příběh nijak nuceně mentorsky. Dává naději, že ať je život jakýkoliv a my sami také, je možné se změnit a napravit některé chyby.

Nad knihou zaplesají všichni odpůrci milostných trojúhelníků, protože tady skutečně žádný není. Vztah, který v knize je, je milou záležitostí. Paní autorka netlačí na pilu a nechá hrdiny, aby si dopřáli vztah, který mě okouzlil na první dobrou. Nepotřebovala k tomu žádné vzletné a patetické proslovy, ani obrovská gesta a už vůbec ne přepálenou erotiku. Vystačila si jen se skvělou atmosférou.

Přiznávám, že konec jsem nečekala. Hodně mě to překvapilo a jsem ráda, že autorka nevyužila největší klišé, které se nabízelo a zůstala originální a překvapivá. Na jednu stranu mě to možná trochu mrzelo, protože se nejednalo o typický šťastný konec. Celkový dojem z knihy se dá popsat jako velká spokojenost.

Není nutné znát Vánoční koledu, ale pokud ji znáte, lépe si užijete čtení. Ať už se jedná o přezdívky postav podle Dickensových děl nebo o různé vtípky a narážky. Radím tedy Vánoční koledu přečíst nebo se aspoň podívat na film.

Knihu doporučuji k přečtení před svátky. Opravdu se k tomu období hodí. Přinese jednak pěkný, nenáročný a odpočinkový příběh a pokud bude čtenář chtít, může se zamyslet nad fungováním dnešního světa. Být dobrý nebo zlý je pořád věcí rozhodnutí, i když na vánoční duchy nevěříme.



Anotace:

Před pěti lety na Štědrý večer navštívili Holly tři duchové, aby jí ukázali, jaká se z ní stala zkažená a sobecká dívka, a žádali ji, aby se změnila a vše napravila. Ale Holly to odmítla. A pak zemřela.

Nyní pracuje pro super tajnou společnost jako Duch minulých Vánoc a snaží se napravit další sobecké lidi, jako byla ona sama. Holly zůstává stále ve věku sedmnácti let, zatímco její rodina a přátele žijí bez ní. Ale letos se vše změní!


Žádné komentáře: