4. 1. 2018

Faja


Návrat do temného světa, kde se na pravdu a naději už téměř zapomnělo.

Autor: Petra Stehlíková
Série: Naslouchač (2. díl)
Nakladatel: Host
Rok vydání: 2017
Počet stran: 440



Anotace:

Ilan prošla skárou a vstoupila do nížin, do světa zcela odlišného od toho sklenařského. Přátelství s kapitánem a ostatními členy pětadvacítky je pro ni stále nové a Ilan si začíná uvědomovat, že takový vztah nevzniká jen tak. Zvlášť když se jedná o pětadvacet bojovníků, jejichž nohy kráčí po zemi dlouhá léta a kteří během svého života ovlivnili mnoho významných událostí. Aby mohla o lidech, kteří zotročili její národ, smýšlet jako o přátelích, musí se hlavně naučit odpouštět.
Klid ve sklenařských městech je narušen, když se po mnoha generacích znovu objeví starodávný nápis. Jen krátká věta, která byla kdysi součástí svobodného sklenařského světa. Ale kdo ji píše po zdech palatulů a sklenařských ghett, když ti, kdo znali její význam, jsou dávno mrtví? Jaký příběh vyprávějí ta tři slova, na první pohled tak jasná, a přesto nepochopitelná?
Ilan bude muset čelit mnoha nebezpečím, aby odhalila význam starobylého odkazu a objevila v něm nové poselství.

Můj názor:

Na druhý díl Naslouchače jsem čekala s napětím už od dočtení prvního dílu. Konečně jsem se dočkala letos před Vánoci a do knihy jsem se začítala s velkým očekáváním. Nezklame mě? Bude druhý díl stejně dobrý, jako byl ten první? 
Paní autorka skočila rovnou do rozjetého děje, proto bych doporučila – vlastně je přímo nutné, začít číst sérii od prvního dílu.
Můj článek o knize Naslouchač najdete zde.

POZOR! Může obsahovat spoilery k prvnímu dílu série Naslouchač.

Na konci první knihy hlavní hrdinka Ilan opouští duvalské pohoří a jako brusič pětadvacítky se dostane někam, kam se nikdy nedoufala podívat. Začátek knihy Faja ji přivádí do nížin až daleko za hranice jejího sklenářského světa. Já jsem se s ní mohla podívat do města Olympos, které žije z práce a utrpení sklenařů. Olympos je nejvýznamnějším městem ve světě Naslouchače. Sídlí zde důležité vládní instituce i vůdčí osobnosti. Také se zde nachází sídlo pětadvacítky. 
Město je to rozlehlé a pro celé své fungování využívá energii sklenitu. Dalo by se tedy očekávat, že budou Ilan, jako jedné ze sklenařek, projevovat aspoň trochu vděčnosti. Opak je ale pravdou. Ilan poznává, že pro lidi zde je pouhým odpadem, otrokem, kterému sotva přiznají status lidské bytosti. Jediní dva další sklenaři, kteří ve městě žijí, mají na starosti sklenit, který zajišťuje tok energií ve městě a Ilan má možnost dále se od nich učit. 
Ilan se ale ve městě podaří zjistit i cosi dalšího. Něco, co velmi ovlivní další vztahy s kapitánem pětadvacítky i ostatními muži.

Ve městě se naštěstí odehrávala jen menší část děje knihy, pouze tak malá, abych se dozvěděla cosi velmi podstatného. Pak už napínavé okolnosti hnaly Ilan a pětadvacítku zpět do duvalského pohoří a pro mě začal opět ten úžasný příběh, který mě okouzlil u Naslouchače.

Paní autorka i v druhém díle předvádí skvěle napsaný příběh, který mě nepustil od stránek. Až toho teď lituji, že jsem knihu přečetla tak rychle a trochu si ji nešetřila, protože čekání na další díl bude dlouhé. Začátek se rozjížděl trochu volněji, i když nemůžu říct, že by se Ilan ve městě v Nížinách zrovna nudila nebo že bych se snad při čtení nudila já. To co mě ale na příběhu lákalo a bavilo více, se odehrávalo v duvalském pohoří, ve sklenářských městech a na cestách mezi nimi. Naštěstí Ilan s pětadvacítkou vyrazila na novou cestu brzy.

Ilan už trochu povyrostla a zdá se, že přichází do telecích let. Projevilo se to u ní mně sympatickou drzostí a paličatostí. Navzdory svému postavení se nebála otevřít pusu a říci svůj názor mnohem výše postaveným osobám. Líbilo se mi její jednoduché uvažování, při kterém se řídila zdravým rozumem. Občas, pravda, jednala trochu zbrkle, ale o to uvěřitelněji působil její věk. 
Její vztahy s muži pětadvacítky se vyvíjejí docela zajímavým způsobem. Vzhledem k jejímu věku ale není na pořadu dne žádná romantická linka, což vůbec nevadí – navíc stále ještě skrývá svoji totožnost a vydává se za chlapce. Paní autorka vsadila na přátelství a skvěle to funguje. Ačkoliv si na nějaké romantické pletky dost často potrpím, zde mi vůbec nechybí. 
Líbily se mi i povahy a vystupování mužů v pětadvacítce. Nebo alespoň těch hlavních. Není pochopitelně možné, aby byli představeni podrobně a do hloubky všichni, ale oblíbila jsem si vlastně všechny, kteří byli blíže představeni. Nejsou to sice žádní superkladní hrdinové, mají svoje chyby, ale tím lépe a opravdověji na mě působili. Obzvlášť mě zaujalo, co jsem se dozvěděla o minulosti kapitána Joela a jsem zvědavá, jak to ještě dále ovlivní děj v dalším dílu.

Jakmile se děj přenesl zpět do divokých hor, začal být opět stejně napínavý, jako v předchozím dílu. Nepřátelé zpoza sklenitového štítu jsou čím dál drzejší a jejich útoky neustávají. Paní autorka nešetří Ilan ani pětadvacítku a dopřává jim docela dost napínavých a nebezpečných situací. Opět jsou popsány tak parádně, že jsem to nebezpečí doslova cítila. Navíc se v příběhu objevují jisté okolnosti, díky kterým druhý díl vyústil do famózního konce a vsadím si na to, že třetí bude naprosto perfektní. Paní autorka má talent pro vykreslení napínavých scén, stejně jako pro přesvědčivý popis postav a jejich vzájemných vztahů. Zápletky, které si vymyslela, mě spolehlivě udržely u čtení a navnadily na další díly.

Jsem ráda, že jsem v knize objevila fantasku bez otravných elfů, trpaslíků a podobných už tisíckrát čtených věcí. V knize se představuje originální svět, který má skutečné základy a hlavně svoje vlastní záhadné nestvůry, které hrdiny ohrožují – jak já už bych chtěla vědět, co jsou vlastně zač!  Nechybí ani propracovaná historie, společenská situace a celý dobře fungující svět vůbec. Navrch, jako třešnička na dortu, jsou přidány i záhady a důležitá tajemství, která se před Ilan postupně odhalují. Nenacházím nic, co bych chtěla druhému dílu série vytknout. Stejně tomu bylo i u prvního dílu. Obojí se četlo příjemně a lehce. Příběh si mě získal naprosto bez námahy.

Knihu určitě nemusím doporučovat nikomu z těch, kteří již první díl četli. Ti totiž neodolají určitě. Celou sérii ráda doporučím všem zájemcům nejen o původní domácí fantasy tvorbu. Nedokážu si představit nikoho, komu by se mohla kniha nelíbit :). Nadšení budou milovníci lehčí fantastiky a spokojení by mohli být i ti, kteří běžně žánru neholdují. Čtenářům se dostane dobře napsaného a napínavého příběhu, který přečtou jedním dechem.


Za poskytnutí recenzní kopie moc děkuji Palmknihám. S pořízením knihy vůbec neváhejte! Do vaší čtečky si ji můžete pořídit tady.


2 komentáře:

Maddie Fiedler řekl(a)...

Kdybych tak měla více času, určitě bych se pustila i do této série, ale bohužel...
Každopádně super recenze :)

Nikolaoss řekl(a)...

Tak tomu rozumím. S časem bojuju pořád a pořád ho jaksi není dost. Kdyby ti nějaký zůstal, tak to zkus, stojí to za to :) Díky za komentář a přečtení.