22. 1. 2018

Bounty


V této a podobných společnostech je mínění veřejnosti vším. Se souhlasem veřejnosti nemůže nic selhat, bez něj se nemůže nic podařit. Proto ten, kdo formuje mínění veřejnosti, se dostane dále než ten, kdo schvaluje zákony nebo vyhlašuje usnesení.
                                                                                                                                                      Abraham Lincoln

Autor: Michael Byrnes
Překlad: Tereza Dobrovodská
Nakladatel: Omega
Rok vydání: 2017
Počet stran: 494



Můj názor:

Do účasti v recenzním konkurzu mě zlákalo především prostředí internetu a sociálních sítí, které v knize mělo být stěžejním. Knihy z této oblasti mě většinou zaujmou a čtení mě baví a užiju si ho. Tady tomu nebylo jinak.

Když jsem začala číst, říkala jsem si, že mě kniha asi nebude bavit. Ze začátku se zdála být prostě obyčejnou kriminálkou. Tyto pochybnosti však trvaly jen něco okolo deseti stránek, protože pan autor nelenil a začal hned svůj příběh plnit akcí. Pak jsem zase měla pocit, že knihu nedokážu odložit. Tak moc jsem byla zvědavá na to, co se bude dít dál.

Připojte se k asociální síti!

Na začátku příběhu je luxusní kancelář na Manhattanu, kde je jednoho krásného dne nalezený bohatý bankéř s prostřelenou hlavou. Což o to, tomu by se policie ani nedivila, protože to byl grázlík, který nedělal nic dobrého a odsouzení unikl jen díky skvělému právníkovi. Teď ale vzal do rukou spravedlnost někdo jiný. A udělal to důkladně!
Ke svému zděšení objeví po vraždě FBI webovou stránku bounty4justice, která za zabití tohoto konkrétního cíle nabízela odměnu. A tento člověk nebyl první obětí a ani jediným lumpem, za kterého je na stránkách odměna nabízena.

Zdroj

Funguje to jednoduše: někdo navrhne cíl - anonymně pochopitelně. Na stránce se pak shromažďují důkazy o jeho provinění, fotky videa, soukromé informace, všechno. Kdokoliv něco má, může přidat. A lidé hlasují. Za pouhé dva dolary můžete rozhodnout, zda je cíl vinen či nevinen. A vaše dva dolary se načítají do konečné odměny za likvidaci cíle. Pro vyplacení odměny musíte předložit důkaz v podobě videonahrávky smrti cíle. 
Jakmile jste jednou prohlášen za cíl s označením vinen, máte to spočítané. Za ty peníze si vás někdo najde. Jediná šance na život je přiznání se úřadům.

Cílů přibývá, přibývá i vražd (nejen v Americe) a policie dělá, co může. Vypátrat stránku ale není jednoduché. Vlastně se to spíš vůbec nedaří... 
Vypnout ji také nelze, protože stránka se velice úspěšně za podobné pokusy mstí.

Téma knihy pro mě bylo obrovsky zajímavé. Hlavně ty temné stránky lidské duše, které v anonymitě a neohraničenosti internetu mají prakticky volnou ruku a vylézají na povrch. 
Na jednu stranu to vypadalo jako dokonalá spravedlnost. Grázla nepotrestal soud, tak si to lidé odhlasovali na základě důkazů sami. V zoufalství nad tím, že se spravedlnosti nedobrali oficiální cestou, přihlásili se k „sociální“ síti bounty4justice a vítají s nadšením každý nový cíl a odsouzení. A někdo anonymní provede vraždu. 
Jenže navrhnout jako cíl bylo možné kohokoliv - co když by někdo navrhl vás za to, že jste třeba neúmyslně někoho zabili při bouračce? Nebo za nějakou podobnou věc, kterou jste neudělali vědomě a schválně a lidi by pak odhlasovali vaši smrt?

Zdroj

Tyhle morální otázky v knize jsou a bylo jen na mě, jak si na ně odpovím. Přiznám se, že některým cílům jsem to přála, ale každopádně tenhle veřejný lynč nebyl způsob, který by se dal zvládnout. FBI v knize nejspíš řešila obdobné dilema, přesto musela vše zarazit, ochránit cíle a chytit architekta stránek. Do toho postupně přibývali cíle na hlasování a zároveň neznámí vrazi kosili cíle, o nichž už bylo rozhodnuto.
To byl přesně ten důvod, proč se mi nechtělo knihu odkládat. Neustále se v ní něco dělo, ať už jsem sledovala policejní vyšetřování po celém světě, poslední chvíle obětí před smrtí nebo vrahů před činem. Způsoby vražd byly čím dál tím víc kreativní a děsivé. Pan autor nicméně jejich popisy nepřeháněl a nesnažil se šokovat stříkající krví a podobnými hrůzami. 
Ačkoliv se celý systém mohl zdát nejdřív jako dobrý nápad - a to se vám bude zdát, to mi věřte, nabývalo vše postupně obludných rozměrů a já jsem si nedokázala představit, kam to až může dojít a jak se to tajným službám podaří zastavit. V tomto byl pan autor zcela nepředvídatelný a překvapoval mě na každé stránce. Bylo neskutečné sledovat, jak se z lidí stává dav a z davu krvelačná lůza.

Postav bylo v knize poměrně velké množství, ať už se jednalo o cíle, vrahy, IT experty, hackery nebo členy vyšetřovacích týmů. Možná díky tomu mi žádná nepřipadala výraznější a oblíbenější, než ty ostatní. Pochopitelně je tu postava zvláštního vyšetřovatele FBI Novaka, která se objevovala nejčastěji, přesto o něm nemohu říct víc než to, že to byl schopný policista se správně poskládanými hodnotami. Nezdálo se mi, že by postavy byly tím nejdůležitějším. 
Hlavní slovo zde měla stránka bounty4justice a ta šílenost, kterou se jí podařilo rozpoutat. Všechny postavy byly pak sledovány v souvislosti s ní. Tím ale nechci říct, že by si na postavách nedal pan autor záležet nebo byly plytké a nezajímavé. Naopak. Hlavní a nosnou věcí bylo však to, co se stane, když lidé vezmou spravedlnost do vlastních rukou a ta se děje bez jakékoliv kontroly a hranic. A internet skutečně bez hranic je.
 
Zdroj

Kniha je napínavým a dobře vymyšleným počinem a zpracovává téma, které by někdy v budoucnu nemuselo být úplně nereálné. Nejsem počítačový expert, takže nevím, zda by vše skutečně mohlo být tak neodhalitelné. V příběhu to ale působilo hodně věrohodně a já jsem si jen užívala zajímavé čtení a tipovala, kdo by za tím vším mohl stát a jestli se ho podaří chytit a stránku vypnout, než se vyvraždí půlka světa. Navíc nebylo úplně jisté, jestli hlavní motivací, která za stránkou stojí, je opravdu celosvětová spravedlnost. Za ten nápad mohu panu autorovi zatleskat.

Pokud se vám líbí knihy, které popisují různé katastrofy a šílenosti rozpoutané díky technologiím, bude vás kniha bavit. Určitě si ji užijete, pokud se zajímáte o počítače, kyber kriminalitu a sociální sítě. Líbil se vám například Blackout? Pak je toto kniha i pro vás. Myslím si, že by mohla zaujmout i čtenáře, kteří mají rádi detektivky ze zajímavého prostředí a se zaměřením na moderní technologie.

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Omega.

Knihu najdete na stránkách nakladatele zde. Můžete si ji prohlédnout i v síti knihkupectví Knihy Dobrovský nebo pořídit na jejich e-shopu tady.



Anotace:

Napínavý román o tom, co se stane, když všudypřítomná korupce a masové veřejné nepokoje zničí i poslední iluzi o tom, že ještě žijeme v právním státě.
Když je zákon bezmocný a nedokáže už zastavit finanční kriminalitu, zkorumpované politiky a další podvodníky z řad elit, kteří zničili světovou ekonomiku, musí vzít věci do vlastních rukou obyčejní lidé prostřednictvím webové stránky, která vyplatí odměnu každému, kdo někoho z těchto zločinců zlikviduje.
Zatímco dav tleská, agent Novak a jeho tým zaměřený na počítačovou kriminalitu je bezmocný. Nemohou sledovat toky peněz, nemohou zatknout milion lidí. FBI ani nemůže tuto stránku vypnout, ani najít majitele. A stoupenci těchto stránek přibývají po celém světě...
A to ještě netuší, jaký zvrácený motiv má duchovní otec a zakladatel bounty4justice.com 


2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Pěkná recenze, kniha vypadá zajímavě. Sama jsem o ní nějakou dobu přemýšlela. :))

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji za pochvalu a komentář. Kniha je překvapivě dobrá, pokud čtenáře zajímají podobná témata a nejspíš i když nic podobného ještě nečetl :). Mě poslední dobou celkem hodně fascinují, takže jsem si čtení užila.