6. 6. 2019

V kleci



Neurovědkyně FBI Sayer Altair pátrá po zlu v nejhlubších zákoutích lidské mysli.


Autor: Ellison Cooper
Série: Sayer Altair (1. díl)
Překlad: Martin Novák
Nakladatel: Dobrovský s.r.o.
Edice: Vendeta
Rok vydání: 2019
Počet stran: 432



Můj názor:

Thrillery v poslední době moc nečtu. Zdá se mi, že žánr je tak populární, až mu to začíná trochu škodit. Mám pocit, jako by se někteří autoři jen předháněli ve snaze šokovat brutalitou a nechutnostmi a málokterý případ se snažili udělat skutečně zajímavý a napsat vyšetřovatele, který není samé klišé.  
Po knize V kleci jsem sáhla, protože jsem z anotace nabyla dojmu, že by v ní mohlo být vše jinak a že mi dokáže můj zájem o thrillery vrátit. A nespletla jsem se!


Ve Washingtonu, ve sklepě jednoho dlouho opuštěného domu, je nalezena mrtvá dívka. Je zavřená v kleci spolu se štěnětem a okolo vrah zanechal FBI několik drobností – záhadné symboly, fotografii další oběti a video. Všechno vypadá, jako nějaký divný rituál a místo činu je chráněno pastmi, jejichž vinou dojde po nálezu těla k neštěstí.
Vyšetřování se rozbíhá a do čela týmu FBI je určena zvláštní agentka Sayer Altairová, neurovědkyně afroamerického původu, která se zabývá i výzkumem mozků sériových vrahů. Dají dohromady tým odborníků, ale zdá se, že vrah je stále krok před nimi a vždy se mu podaří je obelstít a přechytračit…


První z obav, které jsem ohledně knihy měla, se paní autorce podařilo rozptýlit brzo. Vytvořila hlavní hrdinku-vyšetřovatelku, která netrpí běžnými klišé. Je sympatická, nechlastá, nekouří a neutápí se v mrzoutství a podivínství. Má sice také nějaké osobní problémy, ale takové, které nepůsobí divně a hloupě. Má za sebou zajímavou, i když smutnou minulost, její rodinné zázemí je také docela neobvyklé a současný život podřizuje z největší části práci. Myslím, že mě bude bavit ji sledovat i v dalších knihách. 
Také ostatní postavy jsou dobré a zajímavé, i když se jim paní autorka věnovala trochu méně než Sayer. Jejich vývoj a životy jsem sledovala jen tolik, nakolik to bylo důležité pro tento konkrétní příběh. Nicméně dal se dohromady tým lidí, kteří mě jistě budou provázet i dalšími případy a je tedy šance, že se o nich dozvím víc. A budu ráda, protože jsou sympatičtí a uvěřitelní.

Případ, který agenti šetřili, mě hodně zaujal a připadal mi velmi zajímavý a neobvyklý. Zápletka vzbudila okamžitě můj zájem a chuť odhalit indicie dříve než vyšetřovatelé. To se mi nepodařilo. Paní autorka si se mnou dokázala pěkně pohrát a přiměla mě, aby osobní antipatie ovlivnily můj úsudek. Pachatele jsem si tipla úplně špatně. 
Oceňuji také, že příběh není zahlcen popisy přehnaných brutálností a detaily krvavých hnusů a nezměrného utrpení obětí. Paní autorka dokazuje, že lze napsat dobrý thriller beze snahy šokovat a znechutit, pokud se zaměří na zajímavý motiv a dobře vymyšlený případ. Případ byl záhada a trochu mi připomněl některé méně fantasy díly Akta-X – tím jak byl pečlivě promyšlený a jak mě zaujal a bavil.

Paní autorce všechny věci a stopy pěkně zapadly dohromady a celkový obrázek se skládal pomalu a postupně. Díky tomu bylo čtení napínavé a styl, kterým byl příběh vyprávěn, byl hodně čtivý. Taky pečlivě zapracovala na zajímavostech, které vyšetřovatelé o případu zjišťují. To bylo příjemným zpestřením děje. Kapitoly nejsou nijak zvlášť dlouhé a kromě probíhajícího vyšetřování se mi dostalo i možnosti octnout se na pár chvil i v klecích vedle obětí. Styl psaní byl příjemný a svižný a tempo příběhu mě dokázalo bez potíží udržet u čtení. Měla jsem velká očekávání a kniha je bez problémů naplnila.

Ráda ocením také zpracování knihy. Po vizuální stránce vypadá velice dobře a kvalita textu a překladu nezaostává. Vůbec si nevzpomínám, že bych se musela potýkat s nějakými překlepy nebo divnými větami.

Celkově nemohu jinak a knihu doporučuji. Pokud si nepotrpíte na přehnané krváky, ale dáváte přednost propracovaným případům a zajímavé zápletce, přijdete si určitě na své. V kleci jistě ocení milovníci dobrých thrillerů i ti, kteří žánr moc často nečtou.



Za poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji Knihám Dobrovský. Knihu V kleci můžete zakoupit zde.


Anotace:

Neurovědkyně FBI Sayer Altair pátrá po zlu v nejhlubších zákoutích lidské mysli.

Zatímco se stále vzpamatovává ze smrti svého snoubence, netouží po ničem jiném než se zaměřit na svůj výzkum mozků sériových vrahů. Ale když washingtonská policie začne vyšetřovat strašlivou vraždu dívky, která pomalu vyhladověla k smrti, zatímco byla vězněna v kleci, je Sayer přivolána, aby vyšetřování vedla. Když je oběť identifikována jako dcera známého senátora, stává se Sayer středem pozornosti.

Zatímco roste tlak ze strany veřejnosti, zjišťuje, že byla unesena další dívka, která se potácí na hranici smrti. S přibývajícími důkazy se Sayer usilovně snaží zachránit druhou oběť. Brzy ale zjišťuje, že pátra po vrahovi s nebezpečnou posedlostí – vrahovi, který je jí blíž, než si myslela.


Žádné komentáře: