29. 6. 2019

Deset mrtvých komiků



Autor: Fred Van Lente
Překlad: Kateřina Shevkunová
Nakladatel: Dobrovský s.r.o.
Edice: Knihy Omega
Rok vydání: 2019
Počet stran: 312



Můj názor:

Kniha mě lákala už od svého zjevení v edičáku.  Ani ne tak tím, že měla zaujmout fanoušky Agathy Christie, protože to já nejsem, ale tím, že jsou to právě komici, komu půjde v příběhu o krk. Tak nějak jsem doufala, že v sobě tváří v tvář smrti vykřešou nějaké hodně černé vtípky.


Ve světě zábavy existuje docela velká konkurence. Komiků je požehnaně a nejvíc těch méně úspěšných a průměrných. Jsou mezi nimi ovšem i hvězdy. A za ty sami sebe považují všichni. Alespoň tedy většina s té devítky, o kterou v knize půjde. Možná jim však někde v koutku duše hlodají pochybnosti, proto ani ten nejarogantnější z nich neodmítne pozvání legendárního producenta zábavních pořadů.

Kdo by taky odolal? Mít možnost strávit víkend na ostrově skutečné legendy a možná si odvézt nějakou tu nabídku spolupráce a vzkřísit tak uvadající kariéru. Nebo ještě více pozvednout tu stávající. Všichni oslovení promptně zruší plány a společně se sejdou na letišti, aby se nechali dopravit na víkend komikových snů.

V partičce rekreantů se potkají skutečně rozmanitá povolání. Bývalý moderátor populární televizní show, stand up komik, komik z ulice, ikona zábavy z Las Vegas, youtuberka, ženská, která svou vtipnost založila na urážení ostatních… Prostě pestrá a výbušná směska lidí, kteří se vzájemně moc nemusí. A své názory na sebe navzájem dali najevo už na letišti. Vybraná společnost některým z nich nebyla moc po chuti a to ještě netušili, co se na ně chystá. Původně idylický víkend se změnil v oživlou noční můru na ostrově plném smrtelných pastí. 
Přežije vůbec někdo?


Čtení bylo vtipné, svěží a bavilo mě. Povahy postav mi opravdu seděly a zaujaly mě – neříkám ovšem, že mi byli všichni sympatičtí a neměla jsem chuť některé nakopat do zadku. Vtipkování měli všichni v krvi a tak byl text plný hlášek, vtípků a dost často i vtipného urážení. 
Ne každý druh humoru, který se v textu našel, mi však úplně sedl. Vlastně to ale bylo dobře. Aspoň byli jednotlivý komici odlišní a mezi ostatními snadno rozeznatelní. Není vůbec potřeba se obávat, že se budou postavy plést, když je jich tolik. Jejich řady ostatně prořídnou docela brzo. 
Začátek je sice mírně nezáživný, ale jen do chvíle, než se budoucí oběti dostanou na ostrov. Od té chvíle začne text odsýpat jako na drátkách.  Uznávám, že postavy bylo nutné dobře představit a uvést na scénu a i když jsem se začítala pomalu, myslím, že to pan autor zvládl dobře.

Líbilo se mi, jak měl pan autor zpracované osobnosti komiků. 
Od dětinského trumpety zvaného Oranžové děcko přes feministky, blbce, arogantní kretény až po zkrachovalce a dokonce se našla i nějaká ta v podstatě dobrá duše. 
Napjaté vztahy začaly vyplouvat na povrch už na letišti dané jednak profesionální řevnivostí a také jejich lidskou přirozeností. Tuhle lidskou stránku sobeckých, malicherných a bezohledných dětinů pan autor vyhmátl na jedničku. Mám ráda, když se dá v příběhu dohromady skupina různorodých osobností, které nijak zvlášť nepředstírají, že jsou dobráci od kosti a pokud už předstírají, tak jen pro to, aby z toho něco měli. Zde konkrétně chtěli přežít. Z některých strach o život vykřesal to lepší a jiní byli odhodlaní jít přes mrtvoly ostatních. Hlavně aby jejich tělesná schránka byla v pohodě.

O život pak dost často přišli způsobem, který nějak korespondoval s jejich povahou, chováním nebo kariérou. Zdálo se, jako by je vrah dobře znal a věděl, do jaké pasti se nejspíš chytí. A přiznávám, byla to zábava. Připadalo mi, že mnozí jsou vtipnější ve smrti, než byli za života. Soudě alespoň podle vložených přepisů jejich stand up vystoupení, která mi zase bránici nijak zvlášť nepolechtala. Jejich vzájemná interakce na ostrově ale skýtala zábavy víc než dostatek. Některé jsem si docela oblíbila, tak mě mrzelo, že přišli o život. Jenže o to konec konců šlo, ne?

Kniha si nedělá nároky stát se suprovou detektivkou a významným textem. Jejím účelem je pobavit čtenáře zajímavou zápletkou a skvělými postavami. Tohle se povedlo. Dokonce i pokusy o vyřešení záhady a dopadení vraha byly docela vtipné. Bohužel však nemám v detektivkách tolik načteno, abych mohla posoudit, zda anotace mluví pravdu, když komici řeší záhadu stylem svého oblíbeného detektiva. 
Jako oddychovka a nenáročná literatura je kniha skvělá. Dostala jsem přesně to, co jsem chtěla. Zábavu, vtípky, zajímavou a nekomplikovanou zápletku a černý humor, který mě dost často přinutil ušklíbnout se nad „vyšší mocí“, která konala na základě hesla: „Kdo s čím zachází, tím také schází“.

Pokud tedy toužíte po čemkoliv z výše popsaného, knihu si zabalte do kufru na dovolenou. Myslím, že zklamaní nebudete a při odpočívání se i dobře pobavíte. Jen si moc neoblibujte žádnou postavu. Je totiž více než pravděpodobné, že váš oblíbenec nedopadne dobře.


Za poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji Knihám Dobrovský. Knihu seženete zde.






Anotace:

Příběh začíná pozváním devíti uznávaných komiků k legendárnímu hollywoodskému producentovi zábavních pořadů Dustinu Walkerovi na jeho soukromý ostrov. Ve skupince je bývalý moderátor populární late-night šou, stand up komik, komik z ulice, jenž pohádkově zbohatl, nebo ikona zábavy z Las Vegas. Všech devět dorazí lodí na ostrov a zjistí, že všechny domy jsou zcela opuštěné. Nefungují tu mobily ani wifi připojení a brzy začne jeden po druhém umírat.

2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Moc pěkná recenze. :) O knize jsem ještě neslyšela, ale jako milá a vtipná oddechovka vypadá vážně dobře. Ohledně oblíbených postav, děkuji za radu. :))

Nikolaoss řekl(a)...

Není za co :D mě se u některých úmrtí trochu protáhl ksicht. Tak nějak jsem doufala, že právě ti konkrétní lidi to přežijou. Díky za komentář a přečtení.