10. 6. 2020

Víš, kdo se dívá?



Byla hvězdou internetu až do konce...


Autor: Catherine Ryan Howard
Překlad: Petr Kotouš
Vydal: Cosmopolis
Rok vydání: 2020
Počet stran: 360





Můj názor:

Kniha mě velmi zaujala anotací. Lákala na napínavý příběh, a když jsem si v ní přečetla, kde se skrývá ono nebezpečí, o které půjde, nedokázala jsem odolat. Svět sociálních sítí je prostě tahoun a cesty, které jím vedou nevyzpytatelné. Nikdy nemůžete vědět, kdo se dívá…

Anotace:

PŘEHRÁT
Je noc a Andrew, manažer rezortu Chaty Shanamore, sleduje skrytou kamerou svého jediného hosta – mladou ženu. Rád se dívá do soukromí druhých. Pak ale uvidí něco, co nečekal. V záběru se objeví postava v černém, spící ženu ubodá a kameru zničí. Kdo je ten vrah? A jak věděl o kameře?
PAUZA
Natalie přijíždí do Shanamo
re. Je tma, zima a celý ten nápad jí najednou připadá uhozený. I na tom manažerovi je něco divného. Nejradši by se vrátila domů, jenže nemůže – dokud nenajde to, co hledá.
PŘETOČIT NA ZAČÁTEK
Napínavý příběh o vraždě zachycené skrytou kamerou. Abychom pochopili, co se stalo, musíme přetočit nahrávku a sledovat ji od začátku do konce. Do hrozného konce…

Na začátku je vražda. Žena zemře ve své posteli doslova v přímém přenosu. Útočník ukončí vražedný čin rozbitím kamery ukryté v místnosti. A pak se přetočíme na začátek. Paní autorka postupně představí postavy, ukáže jejich život, problémy a vazby, které mají mezi sebou – prostě vše, jak to běžně bývá. Lehce napínavý příběh se tentokrát opírá o svět internetu a sociálních sítí. Zásadním tématem je také soukromí a to, jak se o něj připravujeme sami nebo jak nám ho může vzít někdo jiný, aniž bychom to věděli. I když následky zde byly vyhnané trochu do extrému, není úplně vyloučené, že by se podobný příběh udát mohl. A to je na tom to mrazivé.

Asi největší zvláštností knihy je již zmíněné přeskakování v čase. Ne tak, jak to vždycky bývá – pouze do minulosti, aby se představily zásadní okamžiky v životě postav. Paní autorka pomíchala kapitoly ještě víc. Nejdřív je už zmíněná vražda, pak se děj posune kousek zpět, pak zas kousek dopředu (ale pořád v minulosti) a tak se to různě – skoro bych řekla nahodile - střídá. Není v tom žádná pravidelnost. Nezdálo se mi to úplně přehledné jako vždycky a to se střídáním časů problém nemívám. Musela jsem víc přemýšlet nad tím, kdy se co odehrává. Nejsem si tedy jistá, jestli struktura příběhu byla zvolena ideálně.

Zajímavé to je – to jistě. Hned na začátku jsem věděla, kdo umře a pak teprve přišlo to, co smrti postavy předcházelo. Bohužel se mi kvůli tomu příběh trochu roztříštil, sebral mi napětí a podstatu zápletky jsem odhalila poměrně brzo a dokonce i vraha (!) téměř ihned potom, co se v příběhu představil. Nejsem zrovna zkušený čtenář thrillerů, tak neumím úplně posoudit, jestli by se mi to stalo u jiných současných thrillerů, rozhodně by se to ale nemělo stát tak brzy. Nemám moc ráda, když je pro mě kniha zbytečně průhledná.

Jinak se mi příběh líbil. Čtivé to bylo velmi a postavy byly dostatečně sympatické (případně protivné) a odlišné, aby mě udržely u čtení. Jednu drobnou chybu na kráse však přeci jen měly. I když se paní autorka pokoušela vzbudit ve mně podezření na základě nesympatií vůči některým z nich, moc se to nedařilo. V tomto ohledu byla opravdu hodně průhledná a nastrkování některých podezřelých bylo až moc očividné. Provázání všech aktérů případu a důvody jejich obav z vyšetřování vraždy v chatě se mi však zdály zajímavé a bavilo mě je objevovat.

Hlavní hrdinka Natalie byla velmi úspěšnou youtuberkou, influencerkou a tím pádem byla veřejně hodně známá. Autorka tak mohla zapojit do hry více podezřelých. Mohlo by se uvažovat nad nějakým fanouškem, nebo naopak nad někým, kdo ji nenáviděl. Tyhle skutečnosti přispěly k jejímu psychickému stavu a nabízela se otázka, jestli je tento způsob obživy něco, oč by normální člověk stál. K pochybnostem o její práci se přidalo ještě i odcizení v manželství a myšlenky na to, že před ní manžel Mike tají nevěru.

Také postava správce chat Andrewa skrývala mnohá tajemství, která chtěl z pochopitelných důvodů utajit před veřejností. Jeho životní příběh a osudy mi připadaly nejzajímavější. Paní autorka ho napsala opravdu dobře a v příběhu byl ideálním aktérem pro danou roli. Vlastně mi ho bylo chvílemi líto. A chvílemi ani trochu. To, že byl šmírák, není zdaleka to nejhorší, co tropil ve volném čase.

Do děje se významně zapojila i webová novinářka Audrey, která vlastně spíš omylem narazí na případ influencerky Natalie, která záhadně zmizela z domu a nikdo netuší, kam odjela. Chopí se tedy příležitosti napsat skvělý článek a posunout se tak víš v redakční hierarchii. Vyrazí na vlastní pěst po stopách ztracené internetové hvězdičky.

 

Líbilo se mi – dokonce hodně-  zvolené prostředí irského venkova a vesničky Shannamore u moře. Bylo dostatečně ponuré a dokonce i kulisy utramoderních chat ve venkovském zapadákově působily dobře. Byly vymyšleny tak, že se v nich obyvatelé jen těžko mohli cítit v pohodě a paní autorka jejich pocity hezky předala. Nezaměřuje se na žádné nechutné popisy, spíš se snaží pracovat se strachem z toho, že se někdo dívá, že je člověk pozorován. Záleží asi na každém, jak moc tohle na něj zapůsobí. Já jsem si jistá, že oné chatě s prosklenými stěnami bych se úplně komfortně necítila. Stejně jako se komfortně necítila Natálie – ani v prosklené chatě, ani ve svém influencerském životě.

Knihu sice nelze označit za kdoví jak strhující thriller, nelze jí ale upřít čtivost a zábavnost. Jakmile jsem se začetla, velmi příjemně a plynule se mi pokračovalo. Členění na minulosti, současnosti a různé budoucnosti a kýho čerta co, jsem postupně přestala vnímat, když mi došlo, že mi k pochopení příběhu spíš škodí, než aby mě vedly. Kdyby si tohle autorka odpustila a po úvodní vraždě pokračovala chronologicky, bylo by to lepší a méně průhledné. Pro začínající nebo méně náročné čtenáře thrillerů však kniha nemusí být vůbec špatným kouskem.

Těmto čtenářům také příběh doporučím. Pokud by někdo patřil mezi thrillerové fajnšmekry, asi z knihy úplně nadšený nebude. Pro méně náročné však bude kniha příjemným a tak akorát napínavým čtivem – sice s průhlednější zápletkou, ale se zajímavými postavami.


Za laskavé poskytnutí knihy moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. Knihu si můžete prohlédnout tady.




2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Pěkná recenze. :) O knize jsem slyšela z více míst, ale mě osobně moc nezaujala.

Nikolaoss řekl(a)...

Díky za komentář a chválu :)