Autor: Jaroslav Beznoska
Nakladatel: Epocha
Rok vydání: 2016
Počet stran: 393
Anotace:
Pondělí většina lidí oprávněně nenávidí. Tohle ale budou nenávidět úplně všichni. Začíná den plný zločinu a násilí, na jehož konci bude prolita krev vinných i nevinných a duše města bude navždy pošpiněna. V ulicích totiž vypuká válka mezi speciální zásahovou jednotkou rytířů a podsvětím. Především se ale vrací krvavý přízrak, kterým byly kdysi strašeny děti i dospělí – panáček.
Robert a David, bývalí přátelé spojeni temným tajemstvím, jsou jediní, kteří mohou zabránit totální zkáze. Jenže každý z nich čelí vlastním démonům… a minimálně jeden takový, duch Robertovy mrtvé milenky ovládající těla jako hračky, jim nehodlá nic ulehčovat…
Strhující akční sci-fi román, který vás vezme na okružní jízdu světem, kde přežijí jen ti nejsilnější ze silných – pokud budou mít štěstí!
Můj názor:
Tahle kniha byla úplným výstřelem naslepo. Stačil mi jen
název a obálka abych se rozhodla, že ji chci číst. Dokonce ani pana autora
neznám. Anotaci jsem nečetla, ani ukázku nebo jiné názory na knihu. Prostě nic.
A byla jsem zvědavá, jak moje volba dopadne.
Panáček se probudil.
Někoho to nejspíš bude
stát život, ale ve městě je lidí dost.
Podměstí, Meziměsto a Veleměsto. To je bitevní pole, na
kterém pan autor rozehrál svoji monumentální bitvu velikánů o nadvládu nad městem.
Jedním z nich je Caesar, zástupce Podměstí stojící v čele uskupení
vládců území, které drží pohromadě pakt zvaný Dohoda gentlemanů. Druhým titánem
je David, náčelník MIS – městské informační služby, jehož hlavními zbraněmi
jsou rytíři, jednotka záhadných a obávaných bojovníků na silných strojích. A
třetím samostatným a nekontrolovatelným živlem je Panáček…
Fandím pochopitelně panáčkovi :) Bylo mi jasné, že ten bude
hýbat příběhem a pořádně zatopí oběma mocipánům. Navíc mám ráda hráče, kteří si
určují vlastní pravidla hry.
Krom panáčka a války mezi titány se ale ve městě děje cosi
zvláštního. Říkají tomu Černá série. Jedná se o dost brutální vraždy,
sebevraždy a útoky. Odehrávají se po celém městě a lidi vraždí naprosto bez
příčiny. Zmasakrují všechno okolo a nakonec oddělají i sebe. Policie vyšetřuje,
MIS vyšetřuje, ale záhadě se nedaří přijít na kloub. Hodí se nicméně jako
kulisa pro odvedení pozornosti od vyřizování účtů…
Zdroj. |
Vstup do příběhu je poměrně hodně složitý na pochopení
fungování světa a toho, kdo je kdo. Obvykle s tímto problémy nemívám, ale
tady bylo vše opravdu zamotané a styl vypravování tu záhadu ještě podporoval.
Na druhou stranu tyto potíže ještě zvýšily moji zvědavost a chuť tomu všemu
přijít na kloub. Z ničeho nic, asi ve třetině knihy, mi najednou všechno
sepnulo dohromady. A také jsem konečně přišla na chuť stylu psaní pana autora a
začala si ho užívat. Jediné, co mi vrtalo hlavou, bylo kdo – nebo co, je
panáček, jaká bude jeho role v příběhu a hlavně čeho všeho je schopný.
Zíral jsem na sebe do
zrcadla. Ostré rysy obličeje ještě více zostřely, hluboké černé oči ještě více
potemněly, byly jako dvě studny, kterými můžete propadnout až na konec vesmíru.
Na jindy čistém čele mi někdo vyřezal tři dlouhé vrásky, které se samovolně
vlnily jako tři sokoli za letu mávající křídly… v tom zrcadle jsem nebyl
já, v tom zrcadle byl panáček!
A panáček na mě ze
zrcadla promluvil: „Musíš mě probudit!“
Zezačátku mě mátlo to, že vypravěči byli dva. Trvalo mi vždy
chvilku, než jsem pochopila, který z nich je zrovna u kormidla příběhu.
Nebyli totiž nijak výrazně odlišeni a vyprávěli hodně podobným způsobem.
Nejdříve jsem ani neznala jména. Postupem času jsem se o nich ale dozvěděla
dost na to, abych je odlišit dokázala. A vlastně se dost zásadním způsobem
odlišili sami.
O postavách hned v úvodu pochopíte jednu věc, jsou to
všichni parchanti! Jeden sobecký a mocichtivý mizera vedle druhého. Všem jde
jen o moc, nadvládu a likvidaci ostatních mocichtivých mizerů. Paráda! Toto je
dobrý začátek akčního scífka, víte totiž, že budou padat hlavy… hodně. Něco
jako sympatie jsem kupodivu cítila ke všem, protože ono to jejich parchantství
k příběhu prostě patřilo a každý z nich měl nějakou tu slabou
(rozuměj kladnou) chvilku, kdy jsem v sobě nalezla i špetku soucitu s jejich
potížemi. Do hloubky se v nich pan autor většinou nebabral, ale tady by to
bylo spíš na škodu vzhledem k povaze příběhu. V tomto typu knih
prostě precizní charaktery nejsou potřeba. Minulost, současnost a pohnutky
aktérů příběhu byly naznačeny více než dostatečně, takže se postavám dalo bez
problémů důvěřovat v jejich konání. Jediní dva, kterým bylo možno
nakouknout do hlavy, byli vypravěči příběhu a dávní přátelé Robert a David.
Hodný chlapec nebyl ani jeden, ale zatímco David o moc a nadvládu usiloval,
Robert by se tomu všemu nejraději vyhnul – nejspíš měl asi nejblíže k tomu,
co by se dalo nazvat kladným hrdinou :).
K příběhu samotnému – jednalo by se jen o docela
jednoduchou vyvražďovačku v průběhu krátkého časového úseku, kdyby nebylo
úžasného zapojení nadpřirozených a fantastických prvků do děje. A kdyby nebylo
panáčka. Zápletka totiž není nijak komplikovaná, ale celý text je doveden k dokonalosti
skvělými vyjadřovacími schopnostmi pana autora. Čtení jsem si opravdu užívala! To
nebyly popisy bitev, ale doslova poezie ničení, zkázy a zmaru! Pan autor si to
psaní musel vysloveně vychutnávat a popisy byly nabité emocemi a rychlou akcí.
Ponurou atmosféru futuristické metropole skvěle doplňovaly postavy i způsob
fungování světa. Vemte si třeba ty rytíře – elitní útvar policie pod přímou
nadvládou ředitele MIS. Do akce vyjížděli na silných motorkách v jakémsi superodolném
moderním brnění/obleku. Komunikovali spolu po síti, měli fakt senzační zbraně
(líbila se mi siréna na znehybnění davu) a všichni se jich báli. Teda až na
panáčka. Zároveň ale byli pevně semknuté bratrstvo, jako rytíři kulatého stolu.
Nebo to rozdělení města na tři části – Veleměsto pro elitu a boháče a Podměstí
pro chudáky a darebáky. Takhle si člověk řekne, že nic moc, že se bohatí a
chudí často oddělují, ale atmosféra byla prostě dokonale propracovaná a když se
městem řítili rytíři do boje, naprosto mě to pohltilo.
Skvělá byla i zápletka s Černou sérií, i když jsem v průběhu
čtení tak trošku tušila, o co asi půjde. Vůbec mi to ale nebránilo si celý
příběh krásně vychutnat. Občas se dalo i docela zasmát, zvlášť při Davidových
kapitolách. Dokázal být sarkastický, ironický a občas cynik a pořád byl pěkně
vychytralý intrikánský parchant. Smíchy jsem se válela i u některých jmen.
Například obávaný kapitán rytířů Prospero se v civilu jmenoval pan Očíčko
:) V té drsnosti příběhu působila zdrobnělá jména (bylo jich více)
opravdu vesele.
Tím, jak je děj nacpaný do jediného dne a noci, je všechno
neuvěřitelně svižné a akční. Na nějakou nudu prostě nezůstává žádný čas – je potřeba
vyřešit vraždy, postřílet soupeře v boji o nadvládu, vypořádat se s podrazáky,
démony, nadpřirozenými vlivy a vlastní minulostí a občas i s docela obyčejnou
smůlou. Prostě masakr – ztráty na civilním obyvatelstvu jsou povoleny.
Když se řekne Epos, každému se vybaví Epos o Gilgamešovi a
podle vlastních slov pana autora se právě jím inspiroval při tvorbě panáčkovského
eposu. Na to, abych dokázala tento záměr ocenit, si nejspíš budu muset knihu
přečíst ještě jednou, příběh jsem totiž tak hltala, že jsem si jemných náznaků
a odkazů na historické věci moc nevšímala :) teď zpětně mi ledacos dochází a je
mi jasné, že si knihu opravdu přečtu znova.
Máte rádi akční scífka a fantastiku ve stylu Kopřivů,
Kotletů, Kulhánků a jim podobných? Budete mít rádi i Epos o panáčkovi. Domácí
autoři umí tento žánr prostě nejlépe.
Za recenzní kopii moc děkuji Palmknihám. Knihu do vaší
čtečky seženete tady.
2 komentáře:
Pěkná recenze .-) Takové výstřely naslepo jsou často opravdu překvapení, ale zdá se, že v tomhle případě příjemné :-) Na druhou stranu z Edice Pevnost jsem snad nikdy nečetla špatnou knihu. A souhlasím, že čeští autoři jsou v tomhle žánrů prostě borci :-)
Děkuji za komentář a přečtení :) já naslepo většinou moc nevybírám, ale tenhle název mě prostě okouzlil :)
Okomentovat