28. 8. 2020

Ptačí zpěv



Autor: Meagan Spoonerová
Série: Ptačí zpěv (1. díl)
Překlad: Zuzana Halamíčková
Nakladatel: CooBoo
Roky vydání: 2013
Počet stran: 320



Můj názor:

Svět je zpustošený. 
Díky touze po moci, hlouposti lidí a válkám – jak jinak. 
Lidstvo přežívá v jediném městě pod ochranou magické kupole. Zde, kde všichni žijí, je poslední místo, kde magie ještě zůstala. Venku za ochrannou hradbou je krutý svět bez magie a plný zrůd. Ochrannou hradbu je však nutno posilovat a tak jsou všechny mocí nadané děti v určitém věku povolány ke kouzlobraní. Zde jim odejmou jejich moc a na oplátku za to dostanou přidělení ve společnosti. Své místo, práci, nárok na život a potřeby k němu.
Hlavní hrdinka Linda Ainsleyová už se těší až své místo konečně dostane. Vhodný věk už jí dávno minul a připadá si ve společnosti přehlížená. Sní o tom, že by mola být shledána vhodnou k lepšímu povolání - k poslání a stát se třeba historičkou nebo někým důležitým v Ústavu regulační rady -  centru vědění. Jenže když slavnostní okamžik konečně nadejde, ukáže se, že věci jsou úplně jinak a všechno se hrozně pokazí. 
Lindě zbývá jediná věc – utéct ven za ochrannou hradbu do divočiny, o které dosud slýchala jen strašlivé věci.


Paní Spoonerová mě dokázala překvapit hned několika věcmi. Příběh, který není nikterak objevný má sice spoustu nelogičností, ale zároveň i skvělých nápadů, které se podařilo dotáhnout.

Především se jedná o svět, do kterého je zasazen. Základem je město v magické bublině, ze kterého hrdinka prchá do pusté krajiny, v níž magie chybí. Ne ovšem zcela. Najdou se další bubliny magického soustředění a v nich většinou nádherné oázy přírody – ovšem pozor, ne vždy zcela bezpečné. Každopádně každá je jiná a přinese jí úplně nové zážitky a mě se líbilo, jak byly popsané a jak fungovaly.

V pusté krajině mimo bubliny číhá nebezpečí v podobě stínových lidí. Jakýchsi monster, tak trochu kříženců mezi zombie a vlkodlakem. Jedná se o krvelačné smečky potvor, které si na své lidství nevzpomínají, dokud se nedostanou blíž k živé magii nebo do některé z bublin. Pak mohou částečně zlidštět, uzdravení ovšem možné není. To je druhý dobrý nápad. Škoda, že zombodlaci nedostali malinko víc prostoru, ale kniha je celkem hubená a o ně samotné zase až tolik nešlo.

Třetí dobrou věcí je až hnusná ukrutnost světa v příběhu. Věci jako kouzlobraní – tedy odejmutí magie, aby ji mohli vyvolení používat, jsou taky dobrý nápad. Pro hrdinku není úplně snadné určit, komu může věřit a komu ne, obecně to vypadá, že je lépe nevěřit nikomu. A já nemám ráda, když jsou v knize postavy průhledné hned na první čtení. Tady tak úplně nebyly a hlavní zlosyn – úha, toho jsem nenáviděla už jen za to, jak mluvil. Takže jo, postavy mi sedly, přes to, že nebyly zase kdoví jak propracované.

Když už jsme u těch postav – ti dva hlavní hrdinové jsou skvělí. Pominu to, že některé okamžiky malinko zavání po klišé. Jen malinko, protože zpracování hlavních postav se povedlo, i když se občas zachovají trochu hloupě. Konec konců jsou to mlaďoši, občas zaskočení sami sebou a překvapení tím, co je zač svět, ve kterém žijí. To se tedy týká hlavně jí. On moc iluzemi netrpí a v příběhu jsem se dozvěděla proč. Když mi to došlo, málem jsem autorce zatleskala. Vážně vymyslela originální překážku své romantické lince. Paráda. Líbilo se mi to.

Romantická linka je vůbec taková opatrná a to z pochopitelných důvodů, takže není nutné se obávat nějakých pseudodůležitých vymyšleností, se kterými on nebo ona přijdou, aby je autoři mohli nechat trpět v odloučení. Mezi pronásledovanou a trhanem se udělá moc hezké pouto a já jsem jim byla schopná bez problémů fandit, i když paní autorka moc na romantiku nesází a jde spíš jen o náznaky než něco opravdového. To je v YA celkem svěží věc a já to hodnotím taky kladně.

Jedná se o sérii, takže do budoucna není vyloučeno nic. Zde zatím jen hrdinka musí najít pravdu o životě ve svém světě a rozhodnout se, kde je v něm její místo. Že to nebude mít jednoduché, to je jasná věc.

Jako oddychový příběh knihu určitě doporučím. Čte se sama a bavila mě. Zápletka je dobrá a postavy zajímavé. Hloupé je bohužel to, že vyšly pouze dva díly z trilogie a třetí se nejspíš nechystá. Mrzuté, ale myslím, že příběh by se dal klidně zvládnout i v íngliš, což, jak nad tím tak přemýšlím, asi udělám.


Anotace:

Patnáct let čekala Linda Ainsleyová, až ji předvolají ke kouzlobraní. Až se konečně stane dospělou a začne se připravovat na svoje budoucí povolání. Počítala s tím, že jí po odebrání kouzelné síly bude přidělena nějaká menší úloha v zaběhnutém, pevně daném řádu města, které od okolní krajiny odděluje energetická zeď. Myslela si, že bude pomáhat zajistit a udržet útočiště lidí, kteří jako jediní přežili hrozivou válku, že se stane kolečkem v dobře promazaném stroji. Ani ve snu ji nenapadlo, že by její úloha měla spočívat v tom, že bude napájet celé město svou energií. Patnáct let Linda Ainsleyová věřila lži. A najednou zjišťuje, že jí nezbývá nic jiného než utéct do nebezpečného a neznámého světa za zdí, nebo přijmout osud, který je snad ještě horší než smrt.

3 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Jako první mě zaujala zvláštní a lehce tajemná obálka. :) Pokud jde o nedovydávání sérii, na jednu stranu chápu důvody nakladatelství, ale jako čtenář jsem vždy naštvaná a znechucená...

Lucy Lillianne řekl(a)...

Taky na mě čeká nějakou dobu... Snad se k tomu jednou dostanu. A vadí mi, že není celá, možná i to mě stále odrazuje se do toho pustit. Ale jestli to dočteš v angličtině, tak mi pak můžeš říct, jak to dopadlo :-D

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji oběma za komentář a přečtení :)
Lucy: ráda bych řekla, že to v íngliš dočtu, ale znám se. Moc pravděpodobné to není. V AJ čtu tak strašně pomalu, že mě většinou kniha nebaví a raději se pustím do nějaké české. Téhle je škoda. Připadala mi dobrá a ráda bych věděla, jak dopadne. Blbé je, že zapadla mezi ostatními.
TheMellory: důvody nakladatelství taky chápu. Ale nerozumím tomu, proč teda nepodporují a nepropagují všechny knihy, které vydají. Myslím, že tato by uspěla, kdyby se o ní vědělo víc. Stačilo by šoupnout pár kousků mezi blogery, instáčovce a youtubáky.