12. 12. 2019

Zrozena pro měsíc provdána za slunce.



Autor: Terry März
Série: Hra (1. díl)
Nakladatel: vlastní náklad
Rok vydání: 2019
Počet stran: 300



Můj názor:

Kniha se ke mně dostala, když jsem reagovala na výzvu na FCB, ve které autorka knihy Terry März hledala pro svoji knihu čtenáře, kteří jí napíší svůj názor. Anotací mě kniha moc zaujala a tak jsem si říkala, že to zkusím a třeba tím zbourám svoji extrémní opatrnost vůči samonákladům.


Kniha vycházela původně jako příběh na Wattpadu a pokud máte chuť, můžete si nakouknout tady.


Kdysi dávno se nadpřirozeným podařilo projít trhlinou na Zemi ze světa Tolara. Král strážců Ariel za nimi vyslal Strážce, aby napravil chybu tolaranů, jejichž vinou nadpřirození na Zemi přišli a odčinil špatnosti, které tam napáchali. 
Od té doby se strážci pohybují mezi lidmi a jejich úkolem je jim pomáhat a chránit je. 
Strážcem se můžete buďto narodit nebo se jím stát po výcviku a přechodovém rituálu. Získáte schopnost používat magii, nesmrtelnost, sílu, schopnost rychle se uzdravovat a křídla.

Hadiya je strážkyní, která se však taková nenarodila, byla stvořená. Pracuje pro Radu už dlouho a úkoly přijímá ani ne tak z důvodu, že by ji to kdoví jak naplňovalo uspokojením z pomoci druhým, ale protože ji to prostě baví. Miluje výzvy a neváhá je přijmout. Je trochu zahleděná do své výjimečnosti a krásy, ale není tak pokrytecká, aby si to nepřiznala. 
Ve své minulosti má mnoho radostných chvil i takové, které úplně radostné nebyly a kvůli kterým se změnila. Osud ji donutí čelit nejbolestivějším stínům z minulosti a bojovat za svět, který jí není až tak cizí, jak si z počátku myslí…


Kniha na první pohled zaujme kvalitním zpracováním. I když se jedná o samonáklad a měkkou vazbu, je vidět, že se na vzhledu dřelo. Písmo je sice o dost menší, než bývá zvykem, ale je dobře zvolený font a čte se příjemně v momentě, kdy si na velikost písma čtenář zvykne. 
Příběh doplňují pěkné, výrazně barevné ilustrace, když jsem narazila na první, hned jsem musela prolistovat celou knihu, abych si prohlédla všechny. Barevnost perfektně odpovídá mé představě o světu Tolary, který mi autorka v knize popisuje. Spolupráce s ilustrátorkou se tedy vydařila.

Ještě dřív, než jsem si stačila udělat obrázek o příběhu, jsem se střetla s hlavní hrdinkou strážkyní Hadiyou Roschelles.
První dojem z hlavní hrdinky byl spíš rozpačitý. Jednak nadpřirozeně krásná, jednak schopná bojovnice s několikasetletými zkušenostmi a skvělou pověstí strážkyně a pak při první akci v klubu předvede skoro puberťáckou scénu, která jí dlouho chystanou akci pokazí? 
No, moc jsme si nesedly a já jsem doufala, že paní autorka vše napraví. Doopravdy jsem si Hadiyu neoblíbila, i když jsem pro ni měla chvilkami pochopení. Snažila jsem se také brát v úvahu fakt, že Hadiya je ve své podstatě nadpřirozená bytost a tudíž prostě nad běžnými lidmi vyniká vzhledem, fyzickou silou a schopnostmi. Trocha arogance u podobných hrdinek nebývá na škodu. 
Očekávala bych ale, že její stáří a zkušenosti se nějak odrazí v reakcích na situace a uvažování. Všimla jsem si toho u více autorů, kteří mají zatím málo knih nebo prvotinu, že často skvělé vlastnosti, vystupování a vzhled své postavy trochu nadhodnotí (v dobrém i špatném). Snaha udělat postavu výraznou a co nej se postupem děje vždycky vypaří a postavy zlidští. Stalo se to i tady, i když určité vlastnosti si Hadiya podržela a štvaly mě až do konce :) Aspoň však výrazně nepřevlékla kabát a byla prostě vytrvale taková, jaká byla.

Úvod do příběhu byl příjemně akční a dost mě navnadil na další pokračování. Na stylu psaní je trochu poznat, že se jedná o prvotinu a autorka potřebuje nabrat zkušenosti. Není nijak složitý a dá se na něj rychle zvyknout, což je určitě plus. Na celém textu je vidět dobrá slovní zásoba a rozmanitost vyjadřování – místy možná až moc velká snaha neopakovat slova. Občas se najde i výraz, který do popisované scény úplně nesedne a mírně ji naruší, ale to není nic, co by se nedalo zkušenostmi (případně dobrou redakcí) vychytat a při čtení to zvlášť nepřekáží.
 Fantazie autorky pracovala naplno a jak kniha nabývala stránky, začínal být styl psaní lepší a přirozenější. Občasný překlep nebo chybu jsem ochotná omluvit vzhledem k tomu, že se jednalo o samonáklad, i když stávat by se to nemělo ani v tomto případě.

Popisy světa byly skvělé a barvité, dokázala jsem si podle toho parádně představit, jak asi Tolara vypadá a její zvláštnosti oproti Zemi. Hodně mi připomněla svět Avatara a to já můžu, takže tím autorka sbírala body. 
Největší slabinou knihy zůstávají některé postavy. Neřekla bych, že jsou vyloženě ploché, nebo tak něco, ale pro mě byly jednoduše nepřesvědčivé – hlavně ze začátku. Paní autorka se hodně snažila vysvětlovat mi jejich myšlení a motivace, místo aby mi to prostě ukázala. Chyběly mi u nic přesvědčivě předané emoce. Podle popisů jsem věděla, co mají cítit, ale nesdílela jsem to s nimi a obecně hůř se mi s nimi navazoval kontakt. 
Tohle je ale jen otázka cviku a já věřím, že by to časem šlo. Už jen proto, že v knize jsou sem tam opravdu skvělé momenty, obraty a hlášky a jak děj postupuje, styl psaní a zpracování postav se hodně lepší.

Byly tam dobré části, dokonce skvělé části, ale nebudu zapírat, že se našla i slabá místa. Mezi ty horší patřily i některé z hlášek, které se mi zdály v dané situaci (a u konkrétní postavy) nepatřičné. Občas rušila i snaha neopakovat slova nebo jména. Trápila mě i povaha hlavní hrdinky, která mi kvůli ní nebyla moc sympatická. A bohužel mi také úplně nesedla jména mužských postav. A když jsme u těch postav, byly obecně moc dokonalé a příliš mocné. Toto však může být něco, co vadí pouze mně a jiný čtenář to za nedostatek považovat nebude.

Přes občasné chyby a nešvary začínajících autorů v sobě měl příběh určité kouzlo, které mě donutilo přečíst ho od začátku až do konce a knihu si užít a možnosti pustit se do pokračování se určitě vyhýbat nebudu. 
Chybějící zkušenosti jsou při budování světa takového rozsahu a tvorbě postav znát a mírně hůř se při čtení zbavuje dojmu, že už jsem něco podobného četla. Že bych knihu snad kvůli tomu odložila nebo dokonce nedočetla mě ani nenapadlo. Příběh má potenciál, potřeboval by jen zkušeného redaktora, aby vychytal mouchy a trochu usměrnil rozlet v některých věcech.

Kniha je splněným snem své autorky. Je přesně taková, jakou si ji přála mít. Nebyla vydaná pro zisk a oficiální prodej, ale pro potěšení člověka, který chtěl vyprávět svůj příběh lidem, co mají zájem ho slyšet. Jako takovou ji beru a občasné chyby nebo přešlapy začínajícího autora ráda omluvím. Nejen proto, že nechci být tím, kdo bude šlapat po cizích snech, ale i proto, že jsem si nakonec čtení užila.

Pokud si příběh chcete taky přečíst, můžete kouknout naWattpad, kde už se objevují i první kapitoly pokračování nebo si u autorky objednat vlastní výtisk. Jestli chcete vlastnit knihu papírovou, spěchala bych. Výtisků moc není.


Autorce Terry März moc děkuji za zaslání knihy se záložkami a věnováním a možnost nakouknout do jejího světa.


Anotace:

Jeden svět zmítán válečnou vřavou.
Druhý zahalen do závoje míru a harmonie.

Před strážkyní Hadiyou Roschelles leželo zatím to největší dobrodružství, jež jí život doposud nabídl. Musela se vydat na cestu, která měla přinést vytoužený klid, ale místo toho odkryla tajemství starší než samotný čas.

Obklopená družinou nadpřirozených bytostí, s nimiž nikdy nebylo lehké pořízení a postavami přicházejícími z minulosti, o níž už nikdy nechtěla slyšet, neochotně podstoupí nebezpečnou výpravu zcela novým světem.

Jak obstojí žena, jež už dávno není hrdinkou, u úkolu, vyžadujícím snad všechny hrdinské ctnosti?


2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Kniha nevypadá vůbec špatně. Navíc je super podpořit českého autora. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Taky si myslím, že domácí autoři mají co nabídnout a vychází jich pořád málo. Díky za komentář a přečtení :)