4. 8. 2019

Pan Slušňák



Autor: Jennifer Miller, Jason Feifer
Překlad: Blažena Kukulišová
Edice: Kontrast
Nakladatel: Dobrovský s.r.o.
Rok vydání: 2019
Počet stran: 399



Můj názor:

Pana Slušňáka jsem si ke čtení vybrala spíš do počtu a taky proto, že jsem se chtěla účastnit letní akce Knižních závisláků s názvem #tojanectu.  
Romány pro ženy, které jsou řazeny do kategorie „erotická“ nejsou ani náhodou můj šálek čaje, ale Slušňák mě svou anotací přesvědčil, že to možná za pokus stojí.


Příběh není už na první pohled nic složitého. Dva se potkají v baru a vyspí se spolu.
Zajímavé je ovšem to, co následuje potom.

Žena, o kterou v příběhu kráčí – Carmen, se ukáže trochu jako potvora a podrobnosti svojí akce na jednu noc popíše v novinovém sloupku časopisu Empire pro který pracuje. A nebere si servítky. O svém náhodném partnerovi nenapíše nic moc pěkného. Vylíčí jej jako nešikovného troubu, který v posteli nejspíš dosud jen odpočíval a vůbec netuší co dělat, když v ní náhodou natrefí na ženskou.

Jenomže muž, který čirou náhodou taky pracuje v Empire jako ověřovač faktů – Lucas, si její veřejnou pohanu nedá líbit a napíše jí odpověď. Nikoliv ovšem soukromou. Jeho reakce vyjde ve stejném sloupku a veřejnost je nadšená.

Zrodí se tak jejich společný projekt Jebat kritiky. Pravidelná rubrika spočívá v tom, že spolu ti dva spávají a pak si vzájemně píšou reakce ve zmíněném časopise. A zatím co Carmen působí jako dračice, Lucas je za slušňáka.


Protože tyhle knihy moc nečtu, nemám tak úplně s čím srovnávat. Mohu porovnat pouze svá očekávání a skutečnost. A kniha v tomto porovnání obstála se ctí. Věci, které na žánru ráda nemám a kvůli kterým se mu vyhýbám, tu nejsou. Tuším ale, že se jedná přesně o ty věci, které ostatní na žánru naopak vyhledávají :)

Především není Lucas žádný macho. Žádný super zkušený lev salonů s naditou peněženkou a neposedným poklopcem. 
Je prostě úplně obyčejný mladý chlap, který má za sebou jediný nepodařený vztah a méně zkušeností se ženami, než by sám chtěl. Jeho postava se autorům podařila. Má v sobě akorátní směs naivity, snů, odhodlání a chuti do života. Potkává se v něm výchova menšího jižanského města s touhou stát se pravým newyorčanem. Chce moc prorazit a naučit se s vlky výti, zároveň je však takový beránek, v jádru hodný a neškodný.

Carmen žije v New Yorku už dlouho a ví o čem je život tady a kariéra v Empiru. Navenek vystupuje jako bezohledná kariéristka a žena vamp, uvnitř je ale trochu jiná. Jen se naučila přežít. Její ideály a sny, které měla, jsou smetené realitou a je celá tak trochu okoralá. Přes to se ještě úplně nevzdala, jen na chvíli ustrnula na místě. Setkání s mladším Lucasem ji dokáže zase krásně rozhýbat.

Na knize je moc hezké to, jak na sebe narazí dva lidé s jinými povahami, náturou a životními zkušenostmi. V knize se podařilo zachytit opravdově způsob, jakým se lidi v partnerství ovlivňují, i když jde jen o sex. Vzhledem k tomu, že příběh bylo možné sledovat jak ze strany Lucase, tak i Carmen, mohla jsem vidět, jak se jejich očekávání rozcházejí a ne a ne se potkat na společné představě o tom, co se děje. Některé situace byly lehce úsměvné, takže čtení rozhodně zábavné bylo.

Jejich slovní boj v článcích mě bavil. Líbil se mi způsob, jakým se v dopisech vyjadřovali a svými slovy odkrývali, kdo jsou. Lucas možná působil jako naivní a nezkušený moula, ale byl mi sympatický. Kniha trochu zbourala klišé, že muž v podobných příbězích musí být sebevědomý a megazkušený  a v posteli naprosto perfektní a že se nikdy nezachová blbě a impulzivně. 
Tím se dostávám k dalšímu bodu, který mě potěšil, a sice, že v knize nebyly detailní popisy sexu, které připomínají návod k automatické pračce. Autoři se rozhodli do podrobností nezacházet a jednalo se tak spíš o lehce pikantní náznaky než furt dokola popisovaný sex.  Zdá se, že toto mi vyhovuje daleko víc. Čtení mi pak připadá více lechtivé, než když se dozvím, co přesně komu kam kdo strčil a jak.

Vztah dvou hlavních hrdinů mi ale vůbec nepřipadal provokativní, jak se v anotaci píše, možná u prvních dvou dopisů – sloupku a reakce na něj, ale pak už šlo prostě jen o rutinu. Mezi postavami jsem postrádala nějaké vzrušující jiskření. Autorům se podařilo mě přesvědčit, že pro ně šlo skutečně jen o práci. Nejsem si ale jistá, jestli to bylo úplně záměrem. Nezlepšilo by se to ani v případě, že by onen sex nechyběl.

Příběh sám byl docela zajímavý a šlo v něm o víc, než jen o erotiku. Obě hlavní postavy se měly něco naučit o sobě a o životě a vzájemně si to předat. Nedalo se nepřemýšlet nad tím, co všechno jsou lidi ochotní sledovat a z jakého důvodu to dělají a co jsou jiní ochotní udělat, aby zvýšili vlastní zisky a prestiž. A taky to tom, kolika blbostí se člověk nadělá, než přijde na to, co je pro něj opravdu důležité. Tyhle myšlenky mi sice trochu pokazil konec, který mi vážně nesedl, ale to už je můj problém.

Vyzvednout bych chtěla skvělou atmosféru New Yorku, kterou se podařilo v textu zachytit. Z knihy jsem dokonale pochopila v čem je život tam jiný, jaké to je pro přistěhovalce, který se tam snaží prorazit a jaké pro starousedlíka. Tyhle pocity byly prostřednictvím postav a děje pěkně předány. Líbilo se mi také prostředí médií, do kterého byl děj zasazen.

Kniha mi docela zbourala představy o tom, jaké jsou erotické romány pro ženy. Nemyslím si však, že jsem narazila na úplně reprezentativní vzorek :). Tahle kniha připomínala spíše oddechový společenský román s trochou sexu a leckteré YA knihy se mi zdají výrazně žhavější.
Pokud tedy máte rádi erotické romány, nejspíš nedostanete to, co čekáte. Kniha ale určitě zaujmout dokáže svým vypravěčským stylem, zajímavou zápletkou a atmosférou New Yorku.


Za laskavé poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji Knihám Dobrovský. Pokud máte chuť Slušňáka přečíst, seženete ho tady.



Anotace:

Poznejte nejprovokativnější sexuální vztah, jaký kdy nějaký pár měl.

Lucas Callahan se vzdal snoubenky a maloměstské budoucnosti s právnickým titulem a rozhodl se zkusit štěstí v New Yorku. Uchytí se v časopise Empire a věří, že je jen otázkou času, kdy se z nejnižší pozice vypracuje na slavného novináře. A pak jednou v noci vyrazí do centra a seznámí se v baru s nádhernou brunetkou, která ho vezme k sobě domů…

Carmen Kellyová chtěla být žurnalistkou tepající nešvary, ale jelikož mají manhattanské časopisy mentalitu klukovských klubů, ocitla se v časopise Empire v roli sloupkařky píšící o sexu. Její poslední příspěvek je o politováníhodném – a neuspokojivém – setkání s rozpačitým nemotorným chlápkem, který je sice celkem pohledný, ale v posteli příšerně nezkušený.

Lucas zjistí, že se vyspal s nechvalně známou Carmen Kellyovou – tou, co píše sloupek o sexu v časopise, kde pracuje i on! –, až když si přečte její ponižující, útočná slova. Rozzuřeně napíše odpověď a podepíše se jako „Slušňák“.

Empire reakci zveřejní a oba sloupky mají bouřlivý ohlas. Čtenáři žádají pokračování. Časopis přistoupí na ujednání: Carmen a Lucas se spolu vyspí každý týden… a utkají se ve vzájemném hodnocení svých výkonů.

Aktéry milostného sloupku zanedlouho čeká víc než jen válka slov: nakonec si musejí vybrat mezi ambicemi, láskou a důsledky naprosté poctivosti.

2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Pěkná recenze. :) Na knihu jsem už četla několik poměrně rozporuplných recenzí. A musím říct, že jsem čekala něco trochu jiného. Více erotického románu pro ženy a méně YA. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Ono to není YA, je to rozhodně pro dospělé, jen avizovaná erotika tam není. Chyběla mi tam trocha chemie mezi postavami. Tak je knihu potřeba brát spíš jako společenský román než jako erotickou četbu. Čte se ale dobře.