25. 1. 2020

Lovkyně s rusými vlasy



Autor: Anežka Marková
Nakladatel: Severočeská vědecká knihovna Ústí nad Labem
Rok vydání: 2019
Počet stran: 164



Můj názor:

Na knize mě zaujal už její samotný vznik. Paní autorka psala svůj příběh v životní etapě, která pro ni byla nesmírně náročná a psaní znamenalo únik do jiného světa od bolavé reality všedních dní. Byla jsem proto připravená být mírně shovívavá, ale kniha žádné úlevy nebo přimhuřování oka nepotřebuje.


Když jsem tuhle nabídku e-knihy ke zhodnocení přijala, dostala se ke mně zajímavá prvotina, ze světa Ashkereiya, trochu podobného, jako byl u Zaklínače. Jen ne tolik temná, ironická a bez těch „dospělých aspektů“, které v Zaklínači jsou (vulgarity, drsných vtípků, více popsaného násilí, sex…). Zkrátka trochu víc pro mladší čtenáře. Na čtivosti a zábavnosti příběhu to však nijak neubralo.

Seraphia Tarangui je mladá holka, dcera mocné čarodějky, která se toho času připravuje na povolání Lovkyně. Jako studentka je hodně pečlivá, zvídavá a poctivě dře na tom, aby si splnila svůj sen stát se lovcem. Chodí do školy, kde je šikanovanou a odstrčenou žačkou. Nemá žádné přátele ani blízké lidi, žije sama, pracuje, aby se uživila a studuje. Její povaha je trochu nevyrovnaná, neumí moc navazovat vazby s jinými lidmi (kteří o to z většiny stejně nestojí). Samota jí však nevadí, vždyť bude lovcem a ti dost často putují zemí sami. Věc se změní až ve chvíli, kdy její třídu dostane na starost jiný učitel – lovec Gawyn Savalien.

...

Seraphia jako postava umí překvapit svou cílevědomostí a chutí do poznávání nových věcí. Navzdory tomu, jak se k ní lidé chovají, dokázala nezahořknout a zůstat laskavá a ochotná pomoci. Přesvědčivě na ní bylo ukázané i to, jak asi mladou holku taková šikana a posměšky poznamenají – chybělo jí sebevědomí v jednání s lidmi a obecně byla spíš samotář zabraný do studia a práce. 
Bohužel mi na Seraphii nesedělo několik věcí. 
První byl vztah k jejímu otci. Chci říct – kdo by brečel pro muže, kterého nikdy nepoznal? Ano, vlastně Seraphia ano, protože ona brečela kvůli kde čemu – obzvlášť když se jí někdo něčím dotknul. Vážně. Na lovkyni se rozplakala až moc snadno a zatím co někdy se to pochopit dalo, jindy ani trochu. Celkově měla hodně problém se zvládáním emocí, ale to by mi nevadilo, kdyby ji paní autorka nenechala brečet prakticky v každé situaci (to je ta druhá věc). Na to, v jakém světě žije a jaké povolání by měla dělat, by měl pro ni být pláč až to poslední. 
Emocionálně náročnější situace prostě řešila pláčem a její přecitlivělost mi časem začala vadit. To, že hůř navazuje vztahy s lidmi, bylo pochopitelné a nevadilo mi to – tahle její stránka byla ztvárněna velmi přesvědčivě.

U Gawyna mi chybělo malinko víc charismatu, které měl ze začátku jako učitel, ale částečně se vytratilo, když si začali být se Seraphií bližší. Dost se potom změnil a příval citů, i když pozvolně přijímaný a nijak nepřehnaný, jeho postavě neprospěl. Osobně si však nemyslím, že to je chyba autorky, ale spíš prostoru – na tak málo stránkách neměla dost času si se vztahem hlavních hrdinů pohrát a dopřát mu čas na pozvolné zrání, což by zrovna u tohoto typu postav a povah bylo lepší. Stejně tak u vedlejších postav by pak bylo místo na větší propracování. Na druhou stranu musím přiznat, že to vlastně stačilo i tak, jak to bylo, pokud v knize člověk hledá především oddechovou záležitost.

Přemýšlela jsem, nakolik se v příběhu a povaze hlavní hrdinky odrazila těžká životní situace, které autorka při psaní čelila. A přišla jsem na to, že prakticky vůbec. Paní autorka se dokázala od vlastních strastí oprostit a ponořit se do příběhu s čistou myslí. Patrné to bylo pouze v tom, s jakou realističností pohlížela na zranění hrdinů a jejich případné úmrtí či ohrožení smrtí nebo prožívání toho, když to hrozilo někomu z jejich rodiny nebo přátel. Bylo poznat, že ví, o čem píše, když jejím hrdinům nebylo nejlíp. V celém textu tak mizí taková ta YA-naivita, která obvykle bývá.

Zápletka je malinko podobná Zaklínači. Jen se odehrává o trochu dříve – hlavní hrdinka se na lovkyni potvor teprve cvičí, chodí do školy a je tedy dost mladá. Chyběla jí kvůli tomu dospělácká ztráta iluzí a otřískanost životem. Odvrhnutí ze strany lidí a předsudky zná však taky velmi dobře. 
Nápady – prostředí, magie, uspořádání společnosti – to se mi líbilo. Bylo to zajímavě načaté, ale zajímavost toho všeho by víc vynikla na větším rozsahu a vše mohlo by být podrobněji rozepsáno. Ne že by snad něco působilo odfláknutě, to ne, jen si myslím, že by téhle příjemně čtivé prvotině prospěl větší rozsah než pouhých 164 stran (pdf). Paní autorka by mohla víc rozepsat některé akční situace, cestování, principy fungování magie, boje a pozadí života jednotlivých postav. Postavy samotné by taky získaly více prostoru, i když i na tom málu, co se jim dostalo, byly docela zajímavé a rozhodně ne umělé.

Romantická linka mě překvapila. Paní autorka mě varovala, že jde o romantické fantasy, čekala jsem teda ledaco. Až na mírně zbrklý začátek však byla romantika velmi decentní a příjemná. Žádné hysterické výlevy a žhavé vášně, naopak až překvapivě zralé vztahy s občasným problémem kvůli rozdílu ve zkušenostech, postavení a povahám páru nebo egu jednoho z nich. Nic umělého a přehnaného. 
Díky nedostatku prostoru se nebylo kam rozmáchnout ani v tomto a i když jsem měla zprvu obavu, když jsem viděla počet stran, byla zbytečná. Romantika zabrala minimum scén a mnohem víc patřilo ostatním událostem. Ve vztahu hlavních postav mi nic zásadního nechybělo – jasný důkaz, že méně je někdy více. Pokud bych však měla knihu hodnotit jako čistě romantickou fantasy, bylo by potřeba se do těch emocí přeci jen trochu opřít a nechat je postavy prožít, aby to mohly předat čtenáři. Jenže to by zase chtělo o trochu více stran :)

Knize se nevyhnuly ani překlepy – poskrovnu, ale sem tam přece. Nebylo to nic rušivého, spíš jsem si prostě občas všimla a určitě to nebylo víc než v knihách renomovaných nakladatelů. 
Styl paní autorky mi sedl, čtení příjemně plynulo a na stránkách jsem nenašla žádná místa, kde bych měla chuť přestat číst nebo se nudila. Jediné, co mi na stylu paní autorky trochu nesedlo, byly občas zbytečně učené řeči  - použití cizích slov, která působila v textu trochu nepřirozeně a dala by se bez problémů nahradit českým slovem. 
A taky víc stran – to bych opravdu ocenila, protože svět a příběh do něj zasazený si mě získal.

Případnou další tvorbu budu sledovat a těším se na novou knihu - klidně i ze stejného světa. Myslím, že autorka má co nabídnout a je škoda, že kniha není víc vidět.



Za laskavé poskytnutí e-knihy ke zhodnocení moc děkuji autorce Anežce Markové. Knihu vydala ve spolupráci se severočeskou vědeckou knihovnou Ústí nad Labem. Pokud knihu chcete, bude nejlépe kontaktovat autorku zde.


Anotace:

Mladá, nadějná, všestranně nadaná autorka, Anežka Marková, knihu napsala v období své onkologické léčby, což byla pro Anežku v dané situaci jediná aktivita, únik z reality a v psaní našla smysl bytí. Kniha je fantazijní, kde se hlavní hrdinka snaží stát lovkyní v magickém světě. Tato lovkyně chce ochránit všechny obyčejné lidi, které magický svět ohrožuje.

Žádné komentáře: