26. 8. 2018

Nikdyuš: Zkoušky, jež podstoupila Morrigan Crowová



Autor: Jessica Townsendová
Série: Nikdyuš (1. díl)
Překlad: Vladimír Medek
Nakladatel: Albatros
Rok vydání: 2018
Počet stran: 480



Můj názor:

Odolat jsem chtěla, leč nevyšlo to. Váhala jsem, protože se mi kniha zdála až moc pro děti a i když obálka statečně bojovala, byla jsem přesvědčená, že po knize nakonec nesáhnu. 
Čtenář míní, knihy mění… :). 
Kniha mě nakonec nalákala na svoji údajnou podobnost s Harrym Potterem a já nechtěla spáchat stejně ohavný skutek, jako u Pottera. Toho jsem také přehlížela z důvodu, že „je moc pro děcka“. A nakonec… však víte :).

Hlavní hrdina tentokrát není chlapec, který zůstal na živu, ale dívka, která má brzo zemřít. 
Morrigan Crowová je prokletým dítětem.  Všechna smůla a neštěstí, které se odehrají v její rodné vesnici Jackalfaxu, jsou jí přičteny na vrub. Lidé se jí vyhýbají, nemluví s ní a otec za ni jen platí škody. To má ale brzo skončit. Blíží se Nejposlednější den věku a to je taky den, kdy má Morrigan zemřít a všechna ta prokletá smůla s ní. 
Morrigan ví, že není vyhnutí a přeje si jen, aby to měla rychle za sebou. Pak se ale stane něco, co nikdo nečekal a nejméně ona sama. Je jí nabídnuto místo v Divinské společnosti ve městě Nikdyuš a ona tak doslova v poslední chvíli uniká smrti ze spárů…

… aby se ocitla v úžasném městě, kde kouzla a magie nejsou nic zvláštního. Ubytuje se v hotelu Deucalion, který patří jejímu patronovi Jupiteru Northovi a očekává s mírnou obavou první zkoušku, která jí má zajistit stálé místo v Divinské společnosti.

Zdroj


Kniha opravdu hodně připomínala HP a taky mnohé jiné knihy. Bylo vidět, že se paní autorka inspirovala u úspěšných kolegů a vsadila na jistotu toho, co bude u čtenářů dobře přijato. Jistou porci vlastní originality a fantazie jí ale upřít nelze. Krom těch podobností jsem v kouzelném světě Nikdyuš nacházela spoustu originálních prvků a zajímavých nápadů, které mě bavily a zpestřovaly mi čtení. 
Paní autorka píše svůj příběh sice jednoduchým, ale za to velmi vděčným stylem. Začíst se mi podařilo nejpozději u druhého řádku – ona taky první kapitola začne hned tak, že probudí maximální chuť zalézt někam, kde bude klid na nerušené zhltnutí celé knihy.

Délka knihy je přiměřená, kapitoly spíš kratší, takže u nich vydrží i dítě, které zatím není velký čtenář. Na první pohled může odradit počet stran, ale větší písmo a řádkování dělají v tom počtu svoje. Děj není nijak zbytečně komplikovaný, ale zároveň jsou tam i dost napínavá místa, která budou mladší čtenáře bavit. Starší možná zápletku odhalí brzo, ale ani to nezabrání příležitosti vychutnat si příběh až do konce. 
Knize by slušely i nějaké obrázky k dokreslení atmosféry, ale nejsou vyloženě nutné.

Zdroj


Postavy jsou vytvořeny skvěle. 
Oblíbila jsem si v podstatě všechny a to včetně záporáků. Všechny děti - Morriganini soupeři při zkouškách - mají nějakou zajímavou schopnost. Touto schopností se mají blýsknout při závěrečné zkoušce a už od začátku je na některých poznat, jak moc si díky tomu věří :). 
Postavy nejsou nijak složité, není to ani potřeba. Jsou však vykresleny dostatečně na to, aby Morriganini přátelé měli ty správné vlastnosti, které přátelé mít mají. Postav není nijak velké množství, ale vzhledem k rozsahu knihy a věkové kategorii, pro kterou je určena, je to dostačující. Všechny důležité role jsou rozdány – Morrigan má přátele svého věku i nepřátele, má dospělé, o které se může opřít i úhlavního dospělého nepřítele, který jde proti všem.

Paní autorka načala sérii víc než dobře. I mě, která jsem zcela mimo věkovou kategorii, příběh bavil a těším se na další pokračování. Kouzelných a lákavých světů nejspíš nebude nikdy dost, aby to stačilo čtenářům, kteří mají chuť se v nich ztratit. A přesně takový svět Nikdyuš nabízí. 
Kdo by nechtěl bydlet v kouzelném domě, který sám přizpůsobí pokoj tomu, jaký ho chcete mít a má v sobě tolik zajímavých místností, že nikdy nepřestane být zábavné je objevovat. Můžete jezdit na dracích nebo se povozit na paraplové dráze. Čeká vás spousta zajímavých svátků a událostí, kterých se na stránkách účastníte. A především jsou tu zkoušky. 
Jak si s nimi Morrigan poradí a jaká je její speciální dovednost?

Zdroj


Na knize mi vlastně vadila jen jediná věc. Jméno Morrigan, které na mě v poslední době křičí z každého rohu. V knihách se objevuje tak často, že mi už prostě vadí a ráda bych u autorů viděla větší fantazii. Na čtivosti Nikdyuše to ale neubírá, takže to není nic, co by ubralo v celkovém hodnocení body.

Knihu doporučím všem mladším čtenářům a pak taky těm, kteří mají rádi Harryho Pottera. Bez ohledu na věk. V Nikdyuši najdete všechno, co vás na HP bavilo a přitom je svět v knize i dost odlišný a zajímavý, aby nenudil. Na další díl se budete určitě těšit :).


Za poskytnutí recenzní e-knihy moc děkuji Palmknihám. Pokud se rozhodnete neodolat volání Nikdyuše, najdete knihu tady. Přečtěte si ukázku a nechte se také zlákat.




Anotace:

1. díl světově úspěšné série z kouzelnického světa
Morrigan Crowová je prokletá. Narodila se v ten nejnešťastnější den a všichni ji obviňují, že má na svědomí každou místní pohromu. A co je horší, kvůli kletbě je odsouzena zemřít v den svých jedenáctých narozenin. Pak ale potká Jupitera Northa, podivného muže, který ji dos
tane do tajemného světa Nikdyuš. Aby tu Morrigan mohla zůstat v bezpečí před hrozivou kletbou, musí najít způsob, jak úspěšně absolvovat zkoušky. Objeví nakonec svůj mimořádný talent?



4 komentáře:

Aires řekl(a)...

Tohle vypadá jako takové skvělé, magické a oddechové čtení :)

Nikolaoss řekl(a)...

To přesně je :) Jsem zvědavá, jestli to bude, jako u Pottera, postupně přidávat na dramatičnosti. Díky za komentář a přečtení.

TheMellory řekl(a)...

Super recenze :) Kniha vypadá naprosto skvěle a pro mě jako milovníka HP bude jistě ideální. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Jestli jsi potteromil, tak ji určitě zkus :) Díky za komentář a přečtení.