5. 1. 2019

Mona Lisa virus



Krása je lidskou největší mocí.
Honoré de Balzac


Autor: Tibor Rode
Překlad: Dita Sutterová
Edice: Omega
Nakladatel: Dobrovský s.r.o.
Rok vydání: 2018
Počet stran: 432



Můj názor:

Na knihu mě nalákala její údajná podobnost s romány Daniela Browna a pak také portrét Mony Lisy na obálce. Koho by nezaujalo něco, co má být napínavé a ještě souvisí s nejznámějším obrazem na světě? Do příběhu jsem se tedy začítala s poměrně velkým očekáváním a natěšená na to, co mi přinese.


Ten, kdo otevře knihu Mona Lisa virus, si rozhodně nebude stěžovat na nedostatek akce. 
Celý příběh začíná v Mexiku, kam míří plný autobus amerických královen krásy, aby si zde užily soustředění před závěrečnou volbou té nejkrásnější. Na rekreaci nedojde. Dívky jsou uneseny. Zajímavé je, že výkupné za ně nikdo nežádá. Ještě ke všemu se začnou samy od sebe zase vracet, jenže změněné – znetvořené k nepoznání.

Ve stejnou dobu se odehrávají různě po světě záhadné a nepěkné události. Především začaly záhadně po tisících vymírat včely. Život jim bere agresivní virus, který je kosí po celých rojích. 
Jiný virus mezi tím napadá počítače a mění veškeré fotky tváří na děsivé karikatury a stvůry. 
Někdo také útočí na různé známé budovy a památky všude po světě a ničí je – tam odstřelí věž, zničí malbu…

Postupně se ukazuje, že všechny tyto události mají společného jmenovatele a že zdánlivě nesouvisející události spolu souvisí až moc.
Hlavní hrdinové to tedy nemají jednoduché. Prvním bojovníkem za spásu světa byla bývalá modelka, nyní vědkyně Helen, která se zabývá zajímavou vědeckou disciplínou – neuroestetikou. 
Zástupce vlivnějších sil ztělesňoval vyšetřovatel FBI Millner. Zatím co on chtěl záhadu rozlousknout, byla Helen do věci vtažena proti své vůli – její dcera byla unesena a Helen ji chce zpět.


Kniha v podstatě moje očekávání naplnila, protože se mi skvěle četla. A zároveň musím říci, že tak úplně spokojená nejsem, protože jsem čekala víc.

Lehce se četlo, to ano, stránky ubíhaly pod rukama samy. Kapitoly jsou velmi krátké a pan autor v nich skáče z jednoho místa na druhé, od postavy k postavě a dokonce i do daleké minulosti až k Leonardovi. Ten právě tvoří své nejslavnější dílo za pomoci záhadného cizince, který však sleduje vlastní cíl. 
Navzdory tomuhle častému střídání postav a prostředí nedochází k tomu, že bych při čtení nevěděla, kde zrovna jsem. Jen chvíli trvalo, než jsem poznala všechny důležité hráče. Nevadilo mi to. Začíst se do téhle knihy není ani nejmenší problém. Postavy sami o sobě nebyly nijak zvlášť komplikované a šlo dobře odlišit, kdo je kdo. Nevzbuzovaly sice vřelé sympatie, ale to mi nevadilo.
Pan autor bohužel strašně brzo odhalil původce všeho zla. Snažil se sice působit dojmem jisté záhadnosti, obzvlášť u částí ze středověké Itálie, ale pro mě bylo všechno velmi průhledné. Za normálních okolností by mi to asi v knize vadilo, ale tahle je tak čtivě napsaná a má takový spád, že jsem stejně pokračovala ve čtení.

Celek působil dojmem lehké přeplácanosti. 
Kdyby se pan autor řídil heslem méně znamená více, nemusely v knize být věci, které působily navíc. Těch příkoří, která svět zažíval kvůli hlavnímu zlosynovi, bylo prostě až moc. Pan autor sice vše důkladně promyslel, vysvětlil a pospojoval, stejně mi ale některé věci a události připadaly nadbytečné. 
Úplně by mi stačilo, kdyby se příběh zabýval jen obrazy a počítačovým virem. Ostatní události sice byly zajímavé, ale pro mě jen jako jakýsi pokus dodat konání padoucha na obludnosti, který v mém případě úplně nevyšel. 
V kraťoučkých kapitolách se navíc věci řešily a dramata končila dříve, než jsem se do nich stihla pořádně ponořit a opravdu procítit, že je průšvih na světě. Vyřešeno bylo o dva řádky později a jelo se dál. Vůbec by mi nevadilo, kdyby pan autor trochu zpomalil, přidal na atmosféře a nechal postavy trochu hmatatelněji trpět. Samotné nápady jsou skvělé, ale zasloužily by v tomto ohledu lepší zpracování.

To bylo ostatně to, co mi nejvíc chybělo – atmosféra. 
Pan autor sice umí psát tak, aby mě nenapadlo knihu odkládat, či dokonce nedočíst, ale jeho psaní na mě působilo jen jako naučená dovednost. Chyběly mi emoce, které by čtení u mě vyvolalo. O postavy jsem se nebála, necítila jsem se napnutá dějem a očekáváním a ony zrůdnosti mi ani nepřipadaly zrůdné. Jenže tohle já u thrilleru chci a prostá skvělá čtivost mi bohužel nestačí.

Ocenit musím to, že pan autor všechno perfektně vysvětlí a objasní. Nemusela jsem se vůbec namáhat s nějakým přemýšlením, protože všechny motivy jsou jasně sděleny. To dělá z knihy dobrého společníka na cesty do práce. Nehrozí, že byste se ztráceli v ději nebo vám snad něco podstatného mohlo utéci. Díky krátkým kapitolám a tempu, ve kterém se jednotlivé události dějí, nevadí ani častější přerušování čtení.

Celkově tedy hodnotím knihu spíš průměrně. 
Nenáročný čtenář, který ocení lehčí a velmi čtivý thriller, si příběh určitě užije. Pro období, kdy si nechcete plácat hlavu ničím komplikovaným a náročným na přemýšlení, je kniha skvělá. Pokud ale toužíte po vynikající atmosféře a perfektních charakterech, nebude tento román pro vás.


Za laskavé poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský. Pokud máte chuť si knihu přečíst, najdete ji nae-shopu zde. Na uvedeném odkazu se můžete začíst i do ukázky.




Anotace:

V Americe náhle zmizí skupina královen krásy a po čase se opět objeví, jenže všechny dívky jsou znetvořené po plastických operacích. V lipské Staré radnici je zdevastována nástěnná malba Leonarda Da Vinciho. Zároveň se po celém světě šíří počítačový virus, který ničí fotografie žen.

Co mají tyto události společného? To je otázka, na kterou musí najít odpověď vědkyně Helen Morgan, zvlášť když je její dcera unesena a stopa vede do Evropy – na místo, kde s největší pravděpodobností před 500 lety spatřil světlo světa slavný obraz Mona Lisa...



Žádné komentáře: