27. 2. 2023

Štěstí voní jako chleba

 




Kniha mě zlákala na Skotsko a pak taky na pečení chleba. Působilo to na mě jako příjemná kombinace a trochu připomínalo knihy Caplinové, které mě baví. Nakonec nejsem zklamaná, ale úplně nadšená taky ne.

 

Anotace:

Potřebuje láska dovolenou? Podle Mily ano. Celé týdny byla zamilovaná do Thea a on v ní vzbuzoval naděje. Pak ale zjistila, že je zasnoubený! Když ještě ke všemu zavřeli hotel, ve kterém pracovala, rozhodla se zmizet. Nabídka hlídat dům ve Skotsku přišla právě včas, a tak se Mila ocitla úplně sama v malé ospalé vesnici. Její romantické představy rychle začaly brát za své – nikdo s ní ani slůvko nepromluvil, počasí bylo nevyzpytatelné, a navíc široko daleko neprodávali pořádný chleba.
To nemohla nechat jen tak! Mila totiž vyrostla v otcově pekárně, a tak se hned mohla pustit do pečení. Z oken domu se linula taková vůně, že překonala odpor místních k cizince. Mila začala směňovat chléb za marmeládu, teplou šálu, jídlo v hospodě či jablka ze zahrádky. A když se v domě objevil pohledný syn majitelů Finley, propadla už kouzlu Skotska definitivně.



Začnu tentokrát jinak. Jedinou negativní věcí, která mi ale nešťastným způsobem ovlivnila náhled na celý příběh. Hned ale musím taky upozornit na to, že se jedná čistě o můj problém a další čtenáře nemusí vůbec trápit :) a nejspíš ani nebude.

Hlavní hrdinka mi od začátku úplně neseděla. Smutné je, že mě vůbec nenapadá proč. Možná svou naivitou a posedlostí romantikou? Nevím. Já mám romantiku taky celkem ráda, ale Mila už byla docela přes čáru na dospělou ženu. Pro její propadnutí Theovi, jsem měla pochopení, i když zrovna jeho bych nejraději vzala několikrát klackem přes záda. V zamilování do nesprávného chlapa problém nebyl. Připadalo mi to spíš jako dobrá zápletka na začátek. Dokonce se mi zdálo obdivuhodné její řešení situace. Vlastně na ní nic špatného nebylo, jen mi nesedla osobností, která byla především velmi extrovertní. Na můj vkus asi až moc. V něčem mi připomínala mě v jistém mém životním období, což jí kupodivu body nepřidalo :D Lidsky byla skvělá, jako hrdinka romantického příběhu už tolik ne.

S tím souvisí další věc – v příběhu byla rozhodně lepší přátelství a ostatní mezilidské vztahy než láska mezi Milou a Finleym. Milino navazovaní vztahů ve vesnici a lidské osudy tam byly skvělé a od začátku mě poznávání Miliných sousedů neuvěřitelně bavilo. Vztah mezi ústřední dvojicí tomu spíš dělal doplněk a ještě dost vachrlatý. Skoro se mi zdálo, jako by ho tam autorka vložila, protože v romantické knize prostě být musí, ale kdyby nebyl, nestalo by se vůbec nic. Asi by mi přirozenější připadalo, kdyby zůstali kamarádi. Romantická linka mi prostě tentokrát moc nedávala smysl. Možná hlavně proto, že jsem si úplně neporozuměla s postavou hlavní hrdinky. Také se ukázalo problematické, že hlavní hrdina nastoupil do příběhu až poměrně pozdě, kdy už hrdinka měla za sebou komplikace s Theem a odjezd do Skotska, kde začala navazovat další vztahy, které mě hned od začátku zajímaly víc, než cokoli, co mohlo být s Finleym. Jistě, od prvního setkání těch dvou bylo jasné, že „tam něco bude“, to už není moc problém poznat pro ostříleného čtenáře romantik mého formátu :). Problém je, že to něco prostě nebylo dost, aby mě to přesvědčilo o romantickém vztahu mezi nimi. Spíš na sebe v malé skotské dědině tak nějak zbyli :) Asi by bylo lepší, kdyby autorka věnovala budování romantického vztahu více prostoru, ale to by se zase kniha ochudila o vztahy mezi ostatními lidmi ve vesnici a to by byla velká škoda.

 

Už přestanu hudrat, protože teď se dostávám k tomu, co mi na knize sedlo moc. Jednalo se o celkovou atmosféru malé vylidňující se skotské dědiny a životní osudy a povahy jejích obyvatel. Paní autorka dovedla krásně předat popisy místní krajiny a doslova se nebojím říct malebnost zdejšího života. Zázrak je, že mě, která se kuchyni vyhýbám jako čert kříži, dobře sedla myšlenka s pečením chleba a jeho směňováním za kde co. Okamžiky, kdy Mila pekla, se mi zdály být strašlivě příjemné a útulné. Úplně jsem se viděla v té kuchyni. Za okny pršelo do letní skotské krajiny a pokojem se linula krásná horká vůně chleba. To byly také chvíle, kdy mi byla nejsympatičtější – při pečení a při komunikaci s lidmi, které autorka neurčila jako partnery a rádoby partnery. Také se mi líbilo, že Mila chleba neprodávala, ale směňovala za žážitky a možnost naučit se od svých sousedů různé dovednosti. Přišla tak například ke košíkové, učení se na violoncello a kolu, na němž mohla podnikat výlety po okolí. To byl úžasný nápad a příběhu to přidalo moc víc na vřelosti mezilidských vazeb.

Když jsem o knize přestala přemýšlet prvoplánově jako o romantickém příběhu, přišla mi najednou strašně pohodová a příjemná na čtení. Na Mile jsem si začala najednou vážit toho, že s postupujícím příběhem není zaměřená jen na svoje city, jako na začátku byla. Měla ráda lidi a byla ochotná pro ně hodně udělat i na úkor sebe a to mě dokázalo hodně oslovit, protože v reálném životě už se to zase moc často nevidí. Nakonec jsem jí fandila hlavně v tom, jak se rozhodla uspořádat si život. Konec byl sice spíš pohádkový, ale skvěle mi sedl do nálady a úplně jsem chápala, proč se Mila rozhodla zrovna takto.

 

Autorka má příjemný a čtivý styl, což je dobře, protože kniha má poměrně dost stran. Ukázala také, že se celkem vyzná v lidech – dokázala stvořit různorodé postavy a i svým vedlejším postavám dala takové životní příběhy, že mě to nenechalo knihu odložit. Když u své Mily nechala být tu skoro až pubertálně naivní posedlost romantikou, bylo to strašně super čtení.

 Pokud máte rádi knihy Caplinové asi úplně zklamaní nebudete. Podobné to je, ale její knihy mi sedí daleko lépe. Tady jsem musela oželet výraznou chemii mezi hlavním párem, kterou Caplinová umí. Zato jsem ale dostala úplně stejně příjemnou a pohodovou atmosféru a daleko lepší a propracovanější příběhy vedlejších postav. O zklamání tedy mluvit nemůžu :)

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. 

Pokud vás příběh láká, najdete ho zde a s ním i ostatní knihy autorky.




 

O knize:

Autor: Pauline Mai

Překlad: Rudolf Řežábek

Vydal: Nakladatelský dům Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2023

Počet stran: 392

 


Žádné komentáře: