Autor: Guillermo del Toro, Daniel Kraus
Překlad: Filip Drlík
Nakladatel: Host
Rok vydání: 2018
Počet stran: 384
Můj názor:
Knihu jsem pořídila ze dvou důvodů. Za prvé krásná obálka - ano, v tu
chvíli mě příběh ještě vůbec nezajímal, ale říkala jsem si, že něco tak pěkného
nemůže obsahovat laciný příběh.
No a pak film. To už mě zajímal jen příběh,
protože z filmu jsem byla nadšená a knihy, jak známo, bývají ještě lepší. V
případě Tváře vody to platí x 100% a to podotýkám, že film se mi opravdu líbil.
Příběh v knize se odehrává za studené války ve městě Baltimore. Vše se točí
kolem výzkumného střediska armády, do kterého přivezou extrémně vzácný vzorek,
jakéhosi vodního „živočicha“, který se ukrýval v Amazonii a uctívali jej tam
jako boha.
Chycením tohoto boha a jeho dopravením do střediska se dávají do pohybu
události, které ovlivní mnoho životů a změní mnoho lidí.
Tenhle jemný a něžný milostný příběh je zabalený do slupky dokonalé
psychologie a perfektně propracovaných postav a jejich osudů a to z něj dělá
víc, než jen jednoduchý zamilovaný doják na léto. Mnohem víc.
Je psán velmi pěkným a poetickým způsobem a v přítomném čase, což pro
mě bylo nezvyklé a zvláštní, ale k příběhu se to skvěle hodilo.
Kapitoly jsou
spíš kratší, ale není to na škodu, naopak je to spíš dobře vzhledem k
náročnějšímu stylu psaní, který může některé čtenáře unavovat, pokud na to
nejsou zvyklí. Mně však dokonale seděl a probouzel moje vnímání textu na
maximum.
V ději bylo sledováno několik postav. Autoři vyprávěli jejich příběhy
střídavě, ale žádná z postav nezůstala ošizená. Pro každou měli autoři
připraven komplexní a uvěřitelný příběh s minulostí.
Hlavní hrdinka Elisa Espositová je zajímavou postavou sama o sobě - chudá,
sirotek, pracuje jako uklizečka na noční směně ve výzkumném středisku, jedinou
radostí v jejím dost osamělém a stereotypním životě jsou boty a je němá. Dost
velká nálož na ramena drobné dívky, ale ani ostatní hrdinové nemají na růžích
ustláno.
Elisin soused Gilez je homosexuální starý člověk, malíř reklamních
plakátů, o které už ale není v moderním světě zájem a vlastně ani o něj ne.
Zelda, Elisina kolegyně uklízečka, je černošská žena středního věku, která
se potýká s nezájmem a rezignací svého muže a rasistickými předsudky
tehdejší Ameriky.
Strickland je oním lovcem, který přivezl Tvora z Amazonie, kde ho dlouhé
měsíce pronásledoval. On sám je však také kořistí svých bludů a představ
vyvolaných nejdřív drogami a děsivými psychickými následky války a pak
dávkováním léků. Ve filmu jsem ho jen nenáviděla, zde jsem nenáviděla navíc to,
že jsem k němu ze začátku cítila záblesky lítosti.
Zato jsem v knize získala
vztah k jeho manželce, která ve filmu byla jen klasická stepfordská panička. V
knize ale dostala životní příběh, který reflektoval tehdejší začleňování žen do
života mimo domácnost, a i když to zní jako nuda a klišé, tak nebylo.
Doktor Hoffstetler je další osamělou bytostí, ale z jiného důvodu. Je sám,
protože je ruským špionem nasazeným do výzkumného střediska, aby mohl
informovat o pokrocích armády. On je tím vědcem, který má na starosti zkoumání
Tvora.
No a pak je tu Tvor. Pokusný objekt v laboratoři, kde ho nenávidí, týrají a
nebo zkoumají, jehož jediným přítelem se stane uklizečka Eliza.
Všichni hrdinové příběhu procházejí grandiózními změnami - ale nikoliv
nepravděpodobnými. Jejich duševní pochody a myšlenky jsou dokonale popsány a
jsou na jinak jednoduchém příběhu to nejcennější.
Postavy a jejich vnitřní svět byly prostě úžasné, styl, jakým byly napsané,
mi umožnil dokonale se do nich vcítit a dost často se stávalo, že jsem jejich
emoce doslova vnímala. Tohle prostě do filmu není možné dostat a některé
chování postav, které ve filmu bylo nepochopitelné, najednou dostalo svůj rámec
a vysvětlení. Ani ten hajzl Strickland nebyl prostě jen prvoplánový
zmetek.
Příjemně mě překvapily kapitoly, které byly věnované myšlenkám Tvora, ve
filmu byl jen krásnou a týranou loutkou, ale tady z něj udělali opravdu živoucí
bytost, jeho myšlenky byly popisovány v množném čísle a mně se líbila
myšlenka, proč to tak je.
Osamělost je jedním z klíčových prvků a zásadní věcí, která formuje psychologii
všech důležitých postav. Myšlenka, že každý je v podstatě sám, je jasně patrná
a přesvědčivě ztvárněná, ať už se jedná o opravdovou samotu nebo
"jen" samotu duše. Otázka je, co je horší a jak se s tím ta
která postava dokáže vyrovnat.
Došlo dokonce i na významná společenská témata - homosexualitu, rasizmus,
postavení žen, studenou válku, pokusy na zvířatech, válečná traumata a hlavně
na otázky lidských postojů, morálky a toho, co znamená být člověkem a najít sám
sebe, své místo ve světě, svoji cestu nebo Boha - říkejme tomu každý podle
svého.
Moje gratulace letí do Hostu za grafické ztvárnění knihy. Krom nádherné
obálky jsou v knize i krásné ilustrace a i listy uvádějící jednotlivé části
jsou tematicky dokonale sladěné.
Skvělou práci odvedl také pan překladatel, kterému se povedlo udržet krásnou poezii textu a zároveň užít jazyka tak, abych si příběh mohla nejen vychutnat, ale doslova prožít.
Skvělou práci odvedl také pan překladatel, kterému se povedlo udržet krásnou poezii textu a zároveň užít jazyka tak, abych si příběh mohla nejen vychutnat, ale doslova prožít.
Ačkoliv rozjezd příběhu byl
pozvolný, nakonec bylo vyprávění strhující a napínavé. Za sebe mohu prohlásit,
že jsem v něm našla vše, co jsem očekávala a i něco navíc. Film jsem si po
dočtení pustila znova a vnímám ho teď úplně jinak.
Tento krásný a hluboký příběh vřele doporučuji všem, kteří hledají zajímavý
a nepovrchní text. Ano, je to i romantický příběh, ale nenajdete v něm jediné
klišé, které v podobných knihách bývá. Pokud vám nevadí, že kniha vyžaduje
větší míru čtenářské pozornosti a začtete se do ní, odmění se vám skvělým zážitkem,
ke kterému se rádi vrátíte.
Přiložené obrázky najdete přímo v knize :)
Anotace:
Příběh jako z jiného světa zasazený do Ameriky šedesátých let a odehrávající se na pozadí studené války.
Elisa žije osamělý život v malé špeluňce nad kinem Arcade v Baltimoru. Pracuje jako uklízečka v přísně střeženém výzkumném středisku a jedinou radostí pro ni je, když si před noční směnou vybírá, jaké střevíčky na podpatcích si obuje. Ale poté, co s kolegyní Zeldou odhalí utajovaný vládní experiment, se její dosavadní život navždy změní.
Tvář vody je neobvyklý a křehký příběh o lásce, svobodě, sebeúctě a rovnováze v přírodě, který zpracovali dva umělci ve dvou různých médiích.
Tvář vody ve filmovém zpracování obdržena dva Zlaté glóby – za režii Guillerma del Tora a hudbu Alexandra Desplata.
Žádné komentáře:
Okomentovat