15. 9. 2019

Přísně tajné skandály



Už mnohokrát jsem se přesvědčil o tom, že náhody na světě neexistují. První kniha byla o záhadách kriminalistiky. Jenže ne všechny případy, které jsem zpracovával, se do této škatulky vejdou. Kriminálem to smrdělo mockrát, nicméně spíš než na mrazení v zádech přijde, jsem při probírání nevěřícně vrtěl hlavou a bavil se představou, jak se aktéři kvůli mému nežádoucímu šťourání obracejí v hrobech. (z předmluvy autora)

Autor: Jaroslav V. Mareš
Nakladatel: Epocha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 360



Můj názor:

Nejen v současnosti se občas proženou různými veřejnými i méně veřejnými cestami informace, které se vymykají běžným zprávám. Bývají trochu lechtivé, pohoršující nebo přímo ostudné. Vyprávějí o skandálech, poklescích, záhadách či různých tajemstvích, která by měla zůstat raději skrytá, ať už z jakéhokoliv důvodu. 
V dnešní době se dají podobné věci tajit daleko hůře, než tomu bylo kdysi, přes to v minulosti takové více či méně známé skandální příběhy jsou a pan autor se rozhodl vydat se po jejich stopách.

V knize Přísně tajné skandály představuje některé z nich, které se pohybují napříč našimi dějinami a vyprávějí o lásce, děsivých věcech, nedbalosti, hlouposti, statečnosti… 
O věcech, které byly utajovány z důvodu rodinné cti šlechticů, neschopnosti politických režimů nebo prostě časem upadly v zapomnění z jiných příčin.


Když se mi naskytla možnost knihu si přečíst a ohodnotit, moc jsem do toho nespěchala. Čtení o událostech zahrabaných v čase mě sice lákalo, ale nebyla jsem si jistá, jestli mám chuť na tento typ historické knihy. Bývají totiž dost často těžko stravitelné a já jsem na něco podobného moc neměla náladu. Nakonec mě přemohla zvědavost a knize jsem dala šanci ukázat, co v ní je. Dobře jsem udělala. Moje předchozí obavy se vůbec nepotvrdily.

Pan autor má totiž tu přednost, že umí psát zábavně a čtivě. Do příběhů a skandálů, které si vybral pro svoji knihu, se pustil se zvídavostí a neodbytností pečlivého reportéra, kterým ostatně je a dokázal vyšťourat kdejaký zajímavý a podstatný detail. Díky tomu skandály a historky doslova ožívaly před očima. 
Předložil mi ke zvážení nejen vlastní závěry, ale i názory odborníků, historiků a podobných povolaných osob. Pravda, dost často po odpovědích následovala další zvědavost a otázek neubylo, ale to už se tak nějak dá pochopit, když vezmu v úvahu, jakou práci si dali aktéři historek se zahlazením stop.

Z nezajímavosti témat není potřeba mít obavy. Mě moc nezaujal jen jeden příběh. Ostatní mě bavilo číst. O něčem jsem mlhavě věděla, ale dostalo se mi hodně nových informací. Některé příběhy byly spíš úsměvné a dalo se nad nimi škodolibě šklebit. Některé, obzvlášť ty z nedávné komunistické a nacistické minulosti, spíš mrazily a nedalo se než obdivovat odvahu některých lidí a kroutit hlavou nad hloupostí jiných.
Příběhy byly dost různorodé, z mnoha období a týkaly se rozličných skandálů a ostud. 
Přečetla jsem si třeba o české „čachtické paní“, o jistém slavném zbojníkovi, o šlechtičně, která způsobila skandál s kovářem, o císařském synkovi, který se pro lásku neurozené ženy vzdal koruny, o chlebíčkové aféře, o muži, který prodal Karlštejn, o velkém filmovém podvodu, o tom, kdo mohl být ve skutečnosti předlohou slavného Drákuly nebo o neštěstí, které způsobily poměry za komunistů.

Vyprávění doplňuje opravdu bohatá obrazová příloha. I když jsou fotografie černobílé, stačí k tomu, aby dokreslily atmosféru příběhů. Nechybí ani výpovědi různých lidí od historiků, „svědků“ z dobových dokumentů nebo přímo pamětníků, kteří ještě žijí.

Celkově ráda říkám, že je dobře knihu přečíst. 
Tyhle věci jsou zajímavé, probouzí zvědavost a chuť poznat toho ještě víc. Kniha je k tomu vážně dobře napsaná a netrpí občasnou nudností naučných knih. 
Za sebe můžu jen doporučit. Pro zájemce o naši historii – především tu ne moc známou, takovou, o které se ve škole nedozvíte – bude kniha určitě skvělá. Jestli bude mít pokračování a pan autor vyšťourá nějaké další skandály, ráda se zase začtu.


Za laskavé poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji nakladatelství Epocha. Pokud jste aspoň trochu zvědaví a rádi byste se začetli, najdete knihu tady.



Anotace:

Když se přihodí nějaká ostuda, aktéři se s ní obvykle moc nešíří. Když se stane skandál, aktéři se ho snaží ututlat stůj co stůj. V mnoha případech se to i podaří. Zamést veškeré stopy je ale daleko těžší. A tak je naše historie plná příběhů, které jsme neměli znát. Proč celý svět zná Alžbětu Báthoryovou, zatímco její českou předchůdkyni nezná nikdo? Jak je možné, že zavražděného zbojníka, hrdinu románů 15 let po jeho smrti propustili z vězení? Proč se archeologové dodnes bojí otevřít hrobku významného šlechtice? Jak strašlivou historii skutečné předlohy hraběte Draculy ukrývá českokrumlovské podzemí? Na čem ztroskotal pokus českých fašistů předběhnout Hitlera a převzít u nás moc dřív, než se to podařilo v Německu? Proč se středobodem českého protinacistického odboje staly obložené chlebíčky? Na tyto a další příběhy našich dějin hledá odpovědi známý český reportér.

Žádné komentáře: