U autorky už jsem si zvykla na nenáročný styl a hodně odlehčený příběh. Zdálo se mi to tedy jako ideální volba knihy na dovolenou, tedy na chvíli, kdy budu číst spíš po kouskách a tudíž potřebuji zapamatovatelnost děje a celkovost příběhu spíš moc nepohlcující, abych se dokázala odtrhnout, když bude třeba. A vůbec mi nevadilo, že jsem od autorky četla zatím jen vánoční příběhy. Byl čas se podívat i na opačný konec roku. Léto má konec konců taky slušný romantický potenciál :)
Anotace:
Život třicetileté Ruby plyne poklidně a
předvídatelně: žádná dramata, žádné komplikace, žádní muži. A přesně tak to má
ráda – rozhodně si nechce nechat znovu zlomit srdce. Všechno se ovšem změní,
když se Ruby ozve babička, a požádá ji, aby se vrátila do Cornwallu a pomohla
jí s kurzy keramiky v ateliéru u jejího přímořského domku.
Návrat do zátoky sice oživí vzpomínky, na které by Ruby nejraději zapomněla, je
ale odhodlaná udělat vše, co je v jejích silách, aby živobytí své babičky
zachránila. Její úmysly však nezahrnují Gaba, přitažlivého majitele místního
pivovaru…
…
Léto, příjemné prostředí,
nová láska pro někoho, kdo si zaslouží trochu štěstí a samozřejmě šťastný
konec… To je něco, co obvykle v knihách funguje docela dobře a když se to
v knize vyskytuje, můžete si vsadit na příjemný a lehký příběh, který
vrásky na čele a slzy do očí nepřičaruje.
V Návratu do zátoky se autorka rozhodla zahrnout ještě další důležité
vztahy v životě. Hlavně šlo o vztah s otcem, který oba hrdinové
neměli úplně ideální (hodně mírně řečeno) a z toho plynoucí komplikované
vztahy k ostatním lidem. Je tedy jasné, že čistě jen o romantiku nepůjde.
Důležitá a vážná témata jsou ale opravdu naťuknutá jen zlehka, jak to
v romantikách bývá.
Ze čtení téhle knihy jsem žádné
obavy neměla. Co se taky na tomto může pokazit. Snad jedině, kdyby postavy byly
nesympatické. To ale není případ této knihy.
Hlavní postava příběhu Ruby
byla docela úkaz. Autorce se podařilo stvořit prototyp upjaté a extra zásadové
účetní. V dětství to neměla jednoduché a zůstala jí z něj extrémní
nedůvěra k mužům a v podstatě vyhýbání se čemukoli, co by neměla plně
pod kontrolou. Bohužel zrovna city a vztahy s druhými pod plnou kontrolou
mít tak nějak z principu nejde :), což Ruby dobře ví a tak se jim prostě
vyhýbá. Ukrývala se za svoje tabulky a čísla a nedovolila si věci, které jí
dříve přinášely radost, kvůli tomu, že je sdílela s někým, kdo jí ublížil.
Paradoxně tím trestala hlavně sama sebe a udržovala si život v odstínech
šedi bez hezkých okamžiků.
Tahle její uzavřenost byla
velkým tématem knihy a byla trochu škoda, že se to objevilo v romantickém
a spíš jednoduchém příběhu, protože rozpracované do větší hloubky by to mohla
být bomba – asi depresivní, ale bomba. Takto bylo nutno přistoupit na její
povahu jako na fakt a moc se v tom nešťourat. Pak byla Ruby vlastně dobrou
postavou pro příběh, ve kterém ten pravý princ vysvobodí princeznu zakletou ve
věži jejích vlastních obav a nejistot.
Mělo to ale háček. Ruby byla
tak moc zahořklá a nedůvěřivá vůči mužům a zaujatá trestáním otcovského
bezpráví, že mi nebylo jasné, jestli si svého prince vůbec dokáže všimnout.
Jasně, zlomené srdce bolí, ale jak chcete potkat toho pravého, když jste
rozhodnutá nedat šanci vůbec nikomu a z principu mužům prostě nevěříte.
Byla jsem přesvědčená, že chlap, který bude mít sílu tuhle obranu prorazit,
bude minimálně svatý.
No naštěstí Gabe docela svatý
byl. A na druhé štěstí měl doteď tolik práce a starostí s rodinným
pivovarem a umetáním cestičky pro mladšího bratra, že ho žádná ženská zatím
neklofla. Vlastně tedy klofla, jenže on byl (na rozdíl od Ruby) k některým
lidem důvěřivý až moc a nechal si vztah pokazit. I u něj za problémy mohlo
dětství. Trpěl výčitkami svědomí kvůli těžké nemoci svého bratra a měl potřebu
ho neustále chránit.
Tenhle zásadní rozdíl mezi
povahami hlavních postav mi přišel hodně zajímavý a místo, aby je rozdělil, je
překvapivě spíš spojoval. Ona se od něj naučila více věřit lidem, kteří si to
zaslouží a on vidět realitu toho, že mnozí si to prostě nezaslouží, i kdybychom
obětovali všechno. Smutné bylo, že oběma vlastně nejvíc ublížili lidé, kteří
jim měli být nejbližší, ale to tak nějak obecně v životě bývá.
Autorka přidala i
v současných knihách dost populární vztah hlavní hrdinky s babičkou,
což mi připadá obzvlášť milé. Rubyina babička byla energické a sluníčkově
šťastné stvoření, které už (pochopitelně) našlo v životě své místo a
schopnost vidět věci s nadhledem odžitých roků. Ve svém domku vedla kurzy
keramiky, což bylo docela originální. Alespoň si tedy nepamatuji, že bych
keramiku už v nějakém románu zachytila. Tím pádem se mi to hned zalíbilo,
protože hrdinka byla tvůrčí novým, neokoukaným způsobem. Nemusí každý zpívat,
hrát na něco nebo malovat. Jen kdyby si Ruby dovolila radost z tvoření
prožít…
Důležitou součástí děje je
dle očekávání to, jak si k sobě Ruby a Gabe hledají cestu a překážky,
které jim autorka nahází pod nohy. A musím říct, že zde měla překážka
potenciálně výbušný charakter. Vycházela přímo z Ruby a z jejího
osobnostního nastavení. Štvala tím mě a nepochybuji, že kdyby postavy
v knize byly opravdové, i ony by měly chuť si Ruby do života nepustit nebo
aspoň omezit její vliv a vměšování se.
Pozor! Mírný spoiler:
Ruby se totiž domákla, že
její nejlepší kámoška čeká dítě s někým z městečka, kde Gabe žije. A
co čert nechtěl, ten někdo je Gabeovi hodně podobný. Je to tedy buď Gabe
samotný a nebo jeho bratr. Každopádně ten onen dárce se k otcovství
vzniknuvším při letním úletu nehlásí a vlastně ani o něm nejspíš ani neví. A
Ruby je odhodlaná pohnat ho k odpovědnosti navzdory přání své kamarádky.
Ohrožuje si tím tedy svůj vztah s ní, s Gabem a ještě i vztah Gaba
s bratrem. Jenže Ruby jde za domnělou správnou věcí po stopě jako buldog.
Jen na základě toho, že její vlastní otec byl nezodpovědný fracek, ale ona přes
to stála o jeho náklonnost jako o nic na světě, předpokládala, že to bude mít –
ne, že to musí mít – každý stejně. No překvápko! Nemusí. Jenže ona byla
rozhodnutá, že dítě její kamarádky pozná svého biologického otce.
Konec mírného spoileru :)
Hrozně mi vadilo, jak se
montovala do života lidem, kteří chtěli věci jinak a byli perfektně schopní se za
sebe postavit sami – hlavně tedy své kamarádce. Naprosto nedokázala respektovat
její rozhodnutí a i přes to, že měla svoje důvody, nedávalo jí to právo jednat
po svém. Nerozuměla jsem její šílené umanutosti, při které riskovala i ztrátu
kamarádky. Nejen tu. Byla ochotná si pokazit i nový vztah, jen když bude po
jejím a vnutí všem svoje představy o morálce a o tom s kým a jak mají žít.
I když morálně bylo asi všechno správně, skutečnost je často komplikovanější a
neumím si představit, že by případným úspěchem dosáhla něčeho dobrého pro
kohokoli ze zúčastněných. Svým způsobem bojovala za někoho tak, jak si přála,
aby někdo kdysi bojoval za ni, místo, aby bojovala za sebe a svou budoucnost.
Za tuto zápletku autorce
opravdu tleskám, protože to byl skutečný problém komplikující mezilidské vztahy
a ne jen nějaká malichernost. Navíc tím dodala postavám hloubku a uvěřitelnost.
Rubyino nezpracované trauma z dětství ji prostě očividně ovlivňovalo na
každém kroku. Není ovšem potřeba mít obavy z nějakých přehnaných dramat
nebo moralizování, které by narušilo odlehčený tón příběhu. Autorka se
v tom do hloubky moc nevrtá, což je škoda, protože nápad je to opravdu
dobrý.
Další zápletkou je lehce
„detektivní“ záležitost s rodinným pivovarem. Gabe ho vede spolu se svým bratrem
(či spíš bratrovy navzdory) a poslední dobou má problémy. V městečku řádí
vandalové a zdá se, že na pivovar mají obzvlášť spadeno.
Takže super. Máme tu knihu,
kde se kromě romantiky děje i něco jiného, vedlejší postavy mají své důležité
místo a – fanfáry nebeské – nejde tu jenom o sex, který by trčel na každé druhé
straně. Skutečně je tu jen lehká „bezprasárničková“ romantická linka.
Kniha je určená pro čtenáře,
kteří právě takový jednoduchý romantický příběh chtějí, ale zároveň nestojí o
naivní zápletky. Je psaná hodně přístupnou a nenáročnou formou a
nekomplikovaným jazykem. Má to své výhody i nevýhody. Jasnou nevýhodou stylu psaní autorky je
značná průhlednost zápletky. Jak moc velká, ptáte se? Základní zápletku a vývoj
vztahů mezi všemi postavami lze uhodnout mezi stranami asi tak 40 a 50. Klidně
i dřív, pokud jste zkušenější čtenář. V tom případě vás slohová
jednoduchost a dějová průhlednost může trochu nudit. Na druhou stranu tu máme
výhody takového textu. Je ideální na odpočinek po něčem náročnějším, na dovču
nebo na cesty do práce. Popřípadě pro ty, kteří čtou pravidelně kapitolu před
spaním, což asi v únavnějších dnech děláme všichni :) Nic nezapomenete a
když, tak do toho lehce vpadnete.
A autorka do svého příběhu
vtáhnout umí a umí vystavět sympatie k postavám a zájem o ně. Na tom,
jestli je vám jasné, kam se děj ubírá a kdo je padouch, tedy zase tolik
nezáleží. Čtení „ashkroftovek“ je prostě příjemná záležitost :)
Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada.
Návrat do zátoky najdete tady.
Další knihy autora na bloGu:
Vánoce na skotském hradě,
Vánoce ve skotské vesničce
O knize:
Autor: Donna Ashcroftová
Překlad: Lucie Libovická
Vydal: Nakladatelský dům
Grada (Cosmopolis)
Rok vydání: 2025
Počet stran: 296
Žádné komentáře:
Okomentovat