22. 7. 2023

Láska přes hranice světů

 




Knihu jsem si vybrala kvůli anotaci. Ani na okamžik jsem nepochybovala, že ji budu číst, protože popsaný příběh mi připadal velmi krásný. A taky byl.

 

Anotace:

Příběh o ztrátě, touze a lásce dvou milenců, které rozděluje život a smrt. Bojují se svou vlastní osamělostí, aby poprvé našli lásku. Pravda, osamělost je u obou trochu odlišná a z jiných důvodů.

Ryder je už pět let mrtvý, uvězněný mezi životem a smrtí, neviděn živými. Jen se toulá ulicemi a sleduje Maggie, dívku, do které se bezmezně zamiloval. Ale jedna deštivá noc všechno změní. Když se Maggie dostane do smrtelného nebezpečí, Ryder neuváženě využije náhodné cizí tělo a zachrání jí život.
Proč nešel kolem někdo jiný? Proč to musel být zrovna Charlie, nafoukaný lamač srdcí a idol všech holek ve škole? Ryder se trápí, potřebuje být znovu nablízku své lásce, i když nemůže být úplně sám sebou. Má Maggie říct pravdu, že jejím skutečným zachráncem a klukem, do kterého se zamilovala, není Charlie, ale on?


 

Propojení témat lásky a smrti vyznívá v prvním náhledu jako cosi, co bude velmi melancholické a smutné čtení – rozhodně jsem neočekávala nic podobného šťastnému konci. Když jde o smrt, musí být přeci konec jednoznačně smutný a slzavý. Nebo nemusí?

 

Začátek je rozhodně netradiční. Jedna z hlavních postav, Ryder, je mrtvý. Zemřel při nehodě hodně mladý, tak mladý, že ještě téměř nic nezažil. Po smrti „neodešel do světla“ a tak zůstal na zemi jako duch. Tráví svůj čas v podstatě docela dobře (v rámci možností) až na drobný detail, že ho nikdo nevidí, nevnímá… Prostě jako by neexistoval – což je vlastně fakt. Pro svět Ryder neexistuje. Není duchem sám, bludných duší je na světě víc, ale obecně se spolu moc nebaví. Spíš si tak (ne)existují ve vlastní posmrtné mizérii a uvědomění, že jejich šance odejít dál, je prostě pryč. Výjimkou je Ryderova duch-kamarádka Jade. Není sice úplně sám, ale osamělý a ztracený rozhodně je.

Jednou takhle v nemocnici, kam chodí kvůli prchavému kontaktu s čerstvě zemřelými, protože ti ho mohou na krátký okamžik po smrti spatřit, potkává Maggie. Ze začátku ho jen zaujala, ale jak ji tak poznával víc, prostě se zamiloval. Veškerá síla první lásky je pro něj stejně krásná, jako zoufalá. Ryder je duch, takže nejen, že o něm jeho láska nemá ani tušení, ale on nemůže nic jiného, než se dívat. Potenciál na romanci tedy ze startu nic moc nadějně nevypadá.

Maggie je sice živá, ale není o nic méně osamělá, než je Ryder. Rodiče nemá a žije v pěstounské péči. Má jen babičku, která je ale ze zdravotních důvodů v ústavu a nemůže se o Maggie starat. Maggie je hodně plachá, introvertní osobnost. Moc kamarádů nemá, přesněji tedy nemá žádné, ale dokáže se ztratit v knihách a hudbě. Obzvlášť hudba jí pomáhá překonat problémy, které jsou na tak mladou a osamělou holku těžké až až.

Jednoho dne se Maggie dostane do situace, která má pro ni končit smrtí. Na štěstí to však vidí Ryder, vstoupí do těla náhodného přihlížejícího (Charlieho) a zachrání Maggie život…

 

Psaní názoru na tuto knihu zrálo poměrně dlouho. Pořád jsem nevěděla, jak to uchopit a říct, které myšlenky a věci se mi líbili, aniž bych prozradila něco z děje. Myšlenky, témata a všechny podstatné události, které bych byla chtěla vyzdvihnout, jsou s dějem tak úzce spojené, že bych jejich vyzdvihnutím něco prozradila určitě.  Ale pokusím se :)

 

Nejdříve bych chtěla pochválit jemný a příjemný styl psaní. Příběh plyne úplně sám už od prvních stran a autorka v ničem netlačí a nepouští se do žádných patosů. Přes to se v příběhu najdou silné emoce a jdou s postavami krásně prožít. Témata nejsou zrovna lehká. Najdete tu otázky života, smrti, osamění, sobectví i nesobectví. Protože hlavní hrdinka žije v pěstounské péči, nelze přehlédnout ani to, co to může s dětmi udělat a jak to ovlivní jejich život. Konkrétně Maggie se naučí nenavázat vztahy, aby to nebolelo, až půjde jinam. Autorka tu má také lásku, která je už předem odsouzená k marnosti.  Hlavní věcí je ale každopádně smrt – Ryder je mrtvý, Jade taky, Maggie uteče doslova hrobníkovi z lopaty, duchové vyhledávají umírající lidi v ústavech a nemocnicích…

Autorka však dokázala všechny situace a negativní témata popsat opravdu hezky. Nepřináší žádné zoufalství a špatnou náladu, spíš prostě konstatuje, že tyto věci jsou součástí života. Obzvlášť poslední záležitosti lidského života popsala s velkou citlivostí. Ať už šlo o Rydera samotného, nebo staroušky, které navštěvoval v nemocnicích a pečovatelských domech. Obvykle tohle téma spíš nevyhledávám, ale tady se podařilo propojení s první láskou tak pěkně, že ulomilo nepříjemný hrot bolestivých odchodů lidí ze světa. Melancholické čtení to z mnoha důvodů bylo, ale také se jednalo o příběh plný naděje, ztrát, ale i nálezů. Kniha je poměrně tenká, ale i na těch pár stranách dokázala autorka rozvinout několik důležitých témat a vše sepsat přiměřeně věku čtenářů, jimž je kniha určená. Při čtení tak úplně klidně jde vynechat otázky nepohodlné a jen si užít příběh o první lásce mezi duchem a živou dívkou. Autorka vše vypráví střídavě jako Ryder a Maggie, takže jsem si krásně vychutnala pohled jich obou. Možná, jen tak pro zajímavost, bych ocenila pár kapitol z pohledu Charlieho. Ten ale vlastní hlas v příběhu z pochopitelných důvodů nedostal: jednak je to pitomec a dvak, z podstatných událostí si nic nepamatuje (škoda, byla by to zajímavá komplikace).

Vážně se mi líbil krásně popsaný svět duchů. Působilo to sice smutně, ale na druhou stranu se našli i veselé momenty a zajímavé okamžiky. Autorka vysvětlí na Ryderově příkladu, jak se stanete duchem, jak se to projevuje, co nemůžete, vaši osamělost (duchů je sice víc, ale jsou samotářští), sledování umírajících v nemocnicích, abyste si dokázali vlastní existenci. Když jste duch, jste prakticky jen otisk osobnosti zemřelého – nic fyzického vám nezůstalo, nemůžete se dotknout, cítit vůně, chutě. Jediné, co cítíte, je osamělost a vědomí toho, že je po vás a že nemáte kam jít, protože „do světla“ jste z nějakého důvodu nešli, když byla možnost. A pak taky můžete cítit lásku, a v tom byla v příběhu obrovská pozitivní jiskra i naděje.

Romantika v příběhu je poněkud nezvyklá, takový zvláštní trojúhelník, z nějž jeden účastník neměl o dění ani potuchy :) Ze strany Rydera jde o celkem zoufalou situaci, protože Maggie, i když má ráda Ryderovu mysl, zná ji pouze v Charlieho těle. Pro Maggie je to matoucí, na jednu stranu ji její spolužák Charlie ve škole ignoruje a chová je jako nepříjemný, namyšlený pitomec. Charlie sám o sobě byl povahově úplně jiný než Ryder a tak bylo jeho chování, když ho zrovna neokupoval duch, pochopitelně úplně jiné. Na druhou stranu je prostě skvělý, když je s ní sám. Charlie je v příběhu největší chudák – někdo mu krade tělo a dělá s ním něco, s čím by Charlie rozhodně nesouhlasil. Jeho jako postavu si asi oblíbí málo kdo, když je sám sebou, ale i tak mi ho bylo líto kvůli tomu, že mu „někdo zneužívá tělo“.  A jak příběh postupuje, půjčování těla přibývá, Ryder se čím dál víc oddává vztahu s Maggie. A přitom moc dobře ví, že by měl se vším přestat, protože nakonec Maggie ublíží. Charlieho tělo si nechat nemůže, proto ví, že ji ztratí a taky ví, že čím déle bude rozloučení odkládat, tím více to bude bolet i ji.

Autorka se tím zajímavým způsobem dotýká tématu sobectví v lásce. Jasně, láska už ze své podstaty v určitých ohledech sobecká je. Tady se ale rozhodně nejedná o žádné klišoidní sobectví. Hrdina je duch, takže jeho jednání ve vlastní prospěch je dost specifické. Položme si tedy otázku, kterou si pokládá i on: Je to od Rydera sobecké, když si půjčuje Charlieho tělo, aby byl s Maggie? Vůči Charliemu určitě, protože ten je v tu chvíli jen nevědomou loutkou. A Maggie tím vlastně obelhává. Žádný dobrý úmysl ani cit v tu chvíli Rydera neomlouvá. Přes to bylo snadné pro něj najít pochopení. Věděl dobře, že musí udělat to, co je správné, jen má z toho strach, protože ztratit někoho, koho milujete, je sakra nepříjemná věc. Jenže Ryder nemohl okupovat Charlieho tělo napořád – a přiznávám, že tohle řešení mě fakt napadlo :). Ať jsem nad tím přemýšlela, jak jsem chtěla, nedokázala jsem najít dobrý konec, kterým by autorka mohla tuhle šílenou situaci rozplést.

Občas jsem u čtení měla pocity trochu negativní, když jsem opravdu hluboce cítila, že Ryder překračuje hranice a pralo se to ve mně s tím, že jsem mu vlastně fandila. Chápala jsem, proč je překračuje, jak se u toho cítí a proč si nemůže pomoct. Mrzelo mě však, že Maggie svazuje s něčím, co jí nakonec bude muset sebrat. Nebylo úplně snadné zůstat nezaujatým pozorovatelem :) autorce se však povedlo zůstat nezaujatým vypravěčem, kdy stála stejně na straně Rydera, Charlieho i Maggie.

Konec, stejně jako celý příběh, je takový hořkosladký. Lepší si ani neumím představit. V ději byly náznaky, z nich šlo odvodit, jak všechno skončí.

 

Kniha mi připomněla film Duch a nebo Casper. Tematicky je ale tak někde mezi nimi – ne úplně dospělá, ne úplně dětská. Každopádně jsem si čtení užila, i když je určená mladším čtenářům. Má ale přesah do témat, díky kterým si ji oblíbí i dospělí.

 

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. 

Příběh najdete i s ukázkou tady.

 


 

O knize:

Autor: Josie Williams

Překlad: Marie Polasková

Vydal: Nakladatelský dům Grada (Cosmopolis)

Rok vydání: 2023

Počet stran: 240


Žádné komentáře: