19. 4. 2018

Příběh matematiky – symboly, které změnily svět (přednáška)



Zdroj



 "PŘÍBĚH MATEMATIKY - SYMBOLY, KTERÉ ZMĚNILY SVĚT"

Přednášející: doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., MFF UK

Je matematika jazykem přírody? A kdo tímto jazykem kromě matematiků mluví? Co je v matematice důležitější, uvažování nebo vzorce? Jsou vzorce konečným výsledkem matematických úvah? Nebo jsou tím, co naopak ovlivňuje či dokonce řídí naše uvažování? Proč jsou některé vzorce slavnější než jiné a jaká je historie, která provází ty nejslavnější? Co je důležitější při řešení konkrétního matematického problému: intuice nebo formální matematické uvažování? Jak se od sebe liší matematika a počty? A jaký druh uvažování, který se neopírá o žádný vzorec, lze označit za matematický? 

Na základce a později na střední jsem vždycky patřila mezi ty, kteří nesnášeli matiku. 
NESNÁŠELA JSEM JI! 
Hnus, nuda, muka, ztracený čas, biflování vzorečků a na konci koule, v lepším případě čtverec nebo trojúhelník v případě zázraku :) 
Jakmile ale došlo na dobrovolné získávání informací a přišla jsem na to, že matematika je víc, než jen ty nucené vzorečky, jejichž smysl nikdy nikdo pořádně nevysvětlil. Matematika je kouzelná krajina a její jediné zaklínadlo se jmenuje pravda. Důležité je najít toho správného průvodce na cestě k pochopení. 
Přes to, že pořád nepatřím k těm, kteří matiku chápou snadno, občas se ráda nechám zlákat na podobnou přednášku, jaká proběhla na brněnské Hvězdárně.

Zdroj


„Tři muži, kteří v podvečer vzlétli na Letné v balónu, se ztratili v mlze. Už se začínalo stmívat a stále nevěděli, kde jsou. Netroufli si přistát, co kdyby to bylo uprostřed silnice nebo Vltavy. Začínali mít strach a jednoho z nich napadlo, že by mohli začít volat o pomoc. Naklonili se z koše dolů a začali křičet: "Halóóó, kde jsme?" Za čtvrt hodiny slyšeli z dálky odpověď: "Halóóó, jste ztracení!" Dva muži se zatvářili děsně vztekle a otráveně, třetí se však usmíval a během chvíle bravurně přistál na louce kousek od řeky. "Jak jsi to dokázal? Vždyť z té odpovědi jsi nemohl usoudit vůbec na nic. A kde vlastně jsme?" "Mýlíte se, mohl. Byli jsme u koleje 17. listopadu a odtud je to k řece kousek..." "Jak jsi to poznal?" "Podle toho, že ten, kdo nám odpovídal, mohl být jedině matematik. Pro tento úsudek mám tři důvody: zaprvé - trvalo mu dlouho, než odpověděl, zadruhé - jeho odpověď byla naprosto správná, zatřetí - byla úplně k ničemu."

Hned v úvodu mi pan přednášející zcela pokazil moji představu o matikářích. Matikáři přece nemají být sympaťáci, kteří občas pronesou vtip (o matikářích!) a umí zajímavě přednášet. No a vida! Pan přednášející si dokázal získat publikum a jeho pozornost hnedle ze startu.

Přednáška byla pro laickou veřejnost, takže pochopitelně bylo nutné přednášet srozumitelně. Nehrabat se nijak moc do hloubky – to ostatně ani nebylo možné z časových důvodů. 
Já sama jsem jako cíl přednášky viděla vzbuzení zájmu o věc. Kdo chce, může si do hloubky studovat dál sám.



Pan docent vybral pětici vzorců – známých a sem tam nějaký neznámý - mně neznámý, můj drahý se chytal bez problémů. O těchto vzorcích ve zkratce pohovořil, tak, aby nám je přiblížil. 
Z dávných i méně dávných časů se vynořil Pythagoras, Einstein, de Fermat, Euler a další. Dozvěděli jsme se, proč je matematika vyjadřována vzorci, co popisuje, jakým způsobem uvažuje a co je to vlastně matematické myšlení. Nechyběly příklady ať už se vzorci nebo bez nich.

Mohu prohlásit, že se jednalo o přínosnou přednášku. Především to byl ale zajímavě strávený čas, při kterém jsem se hodně dozvěděla a přišla jsem o hodně svých negativních pocitů k matematice. Pokud bude další přednáška na podobné téma, ráda se zúčastním zase.

P.S.: konečně vím, s jakým vzorcem počítá kalkulačka :) že tam nesedí trpaslík s kuličkovým počitadlem jsem věděla :D, ale vidět ten vzorec… paráda!



Žádné komentáře: