Autor: Jay Asher
Překlad: Lumír Mikulka
Nakladatel: CooBoo
Rok vydání: 2017
Počet stran: 224
Můj názor:
K této knize mě přivedla zajímavá, velmi jednoduchá
obálka. Díky ní jsem si přečetla anotaci a věděla jsem, že něčemu podobnému
prostě odolat nedokážu. Slibovalo to neskutečný koktejl emocí a velmi zajímavě
zpracovaný příběh.
…
Hannah je mrtvá. Spáchala sebevraždu a já, protože začínám
číst tuhle knihu, se brzo dozvím proč. Stejně jako Clay, který ale nečte žádnou
knihu. Poslouchá kazety, které mu někdo poslal v krabici od bot. A na těch
kazetách mluví ona, Hannah. Mluví postupně ke třinácti lidem, co ji znali a
znali i sebe navzájem.
Třináct lidí, třináct příběhů.
A každý z těch třinácti
nějakým způsobem přispěl k tomu, že Hannah spolykala plato prášků.
Když
dostaneš krabici, poslechneš si pásky a pošleš je dalšímu člověku v řadě,
aby si je také poslechl a zamyslel se nad sebou a svým chováním. Pokud nebude
řetěz posílání přerušený, nikdo další se nic nedozví, vědět bude jen těch
třináct…
Pásky se postupně odvíjejí a Clay s hrůzou čeká, kdy se
objeví jeho jméno. On totiž neví, co Hannah udělal…
Zdroj |
Tohle zpracování – že někdo, kdo už v knize není,
vypráví díky magnetofonovým páskům svůj příběh, bylo pro mě nové. Nikdy jsem
nic podobného nečetla a netušila jsem, že to na mě takto zapůsobí. Že mě to
přinutí přečíst knihu celou tahem, abych se dobrala konečného obrazu celé
situace a postavě Hannah dokázala buďto odpustit nebo ji alespoň pochopit. Dá
se říct, že jsem toto prožívala s Clayem, protože přesně po tom toužil i
on – po pochopení, přijetí a odpuštění.
Postavy, se kterými jsem se v knize seznámila, měly
všechny něco společného. Jednak měly společnou střední školu. A pak taky udělaly
něco, co Hannah přispělo do jejího poháru hořkosti, který nakonec přetekl. Bylo
tam, pravda, i několik lidí, kteří pro ni udělali i něco pěkného, pomohli jí
nebo našli v knize své místo jen díky náhodě, ale nejdůležitější byli ti,
co sebevraždě napomohli. A nebyli to většinou zlí lidé. To něco se mohlo stát i
nevědomky jen proto, že se v danou chvíli málo zamysleli nad tím, že
jejich skutky mohou mít takové důsledky.
Ne všechny postavy byly vykresleny
nějak zvlášť do hloubky. Pan autor obsáhl jen to, co se týkalo konkrétního
prohřešku. To byla podle mě škoda. Nemohla jsem tak pochopit chování postavy
v širším kontextu s jejím životem – projít se, tak říkaje, v jejích
botách. Tento jednostranný pohled Hannah byl ale pro děj podstatný a životy
jiných postav prostě jen byly kolem. I v běžném životě člověk více vnímá
sebe než ostatní a jeho pohled na věci, jež se mu dějí, je jednostranný.
Jednotlivá příkoří, se kterými se Hannah potýkala, by se
nejspíš zdála být pouhými maličkostmi. Takovými těmi lumpárnami, co si děcka
běžně dělají na škole. A abych upřímně řekla, některé z nich byly docela
podobné těm, co se děly i na naší základce – tam uškodit, tam pomluvit, tam
něco pokazit, pobavit se na něčí účet... A nikdo z nás to nikdy takto
kriticky nebral. I když někdy šly rány hluboko.(Nejen) Děti dokážou být
nevědomky opravdu zlé. Jak by to ale dopadlo, kdyby se takto útočilo na
psychicky slabšího člověka? Někoho, kdo se neumí bránit a jen nechá skládat
jedno závaží na druhé, potápí se osaměle hloub a hloub až jednoho dne zapadne
do bahna na dně? Tak přesně tohle jsem prožila velmi názorně díky vyprávění
Hannah.
Zdroj |
Pocity v knize byly dobře předané. Ačkoliv se tedy
mohly jednotlivé příběhy zdát jako banality, dohromady bylo jasné, proč Hannah
tyhle zážitky tak semlely a co se v ní odehrávalo. Vše se postupně
stupňovalo. Od maličkostí až k opravdu velmi hnusným věcem. S některými
si mladá a nevyrovnaná Hannah prostě sama poradit nemohla. Všechno bylo natolik
provázané, že to děsilo. Tím, že jsem měla možnost sledovat i pocity Claye,
který její pásky poslouchal, bylo všechno ještě o něco víc umocněné. Vcítění do
postav se mi podařilo samo.
Kniha je opravdu velmi čtivá a svým způsobem děsivá. Dost
často jsem se přistihla, jak přemýšlím nad tím, jestli jsem v životě taky
někomu nevědomky ublížila. Dovolím si tedy svoje neoblíbené klišé – kniha mě
donutila k zamyšlení. A ačkoliv to příjemné myšlenky nebyly a to, co se
v knize odehrávalo, taky nebylo moc pěkné, nevyznívá kniha nijak
depresivně. Nepokazí náladu, nebudete brečet. Jen prostě možná uvidíte svět a
lidi malinko jinak.
Knihu bych doporučila nejen mladším čtenářům, pro něž je
určena. Možná jim pomůže změnit trochu náhled na sebe, na okolí a na to, jak se
lidé k sobě chovají. Myslím si, že i starší v ní najdou něco svého.
Vzhledem k tomu, že prožívají životy už trochu jinak než na střední škole,
budou se na ni dívat svojí optikou a nepochybuji, že bude přínosem i pro ně. A
kdo se zamýšlet nechce, ten si prostě jen vychutná zajímavý příběh.
Anotace:
Legendární kniha a předloha oblíbeného seriálu
Clay Jensen je úplně normální kluk na střední. Jednoho dne na verandě najde balíček – krabici od bot v balicím papíře, bez zpáteční adresy. A uvnitř? Sedm magnetofonových kazet. Kdo dnes poslouchá kazety? A má si je on vůbec na čem přehrát? Ale když Clay ze zvědavosti zasune prvníkazetu do sterea, svět se mu obrátí vzhůru nohama. Z reproduktorů se totiž ozve hlas Hannah Bakerové – jeho spolužačky, která spáchala sebevraždu. Proč tedy znovu vstupuje do jeho života? A navíc ho svým způsobem obviňuje z toho, co se stalo... proč? To je otázka, která se mu stále převrací v hlavě a na těch sedmi kazetách je třináct důvodů...
Žádné komentáře:
Okomentovat