27. 6. 2021

Cvičebnice tvůrčího psaní

 




Jako člověk, pro něhož je psaní a vytváření příběhů jedním z největších koníčků (ne-li vůbec největším), jsem nabídce nové cvičebnice neodolala. Mám doma spoustu učebnic tvůrčího psaní, ale cvičebnice se mi do rukou dostala poprvé a tak jsem byla zvědavá, co mi může předat. Také mě zaujalo její propojení s Kurzy z obýváku. A i když jsem na tyhle organizované psací výuky nikdy nebyla stavěná, rozhodla jsem se zkusit aspoň knihu.


Anotace:

Cvičebnice je určená pro všechny, kteří chtějí psát, anebo si psaní vyzkoušet a kreativně se vyjádřit. Provede vás od prvotního nápadu přes jednotlivé části psacího procesu a také poradí, co dále dělat s hotovým textem.

Psaní je také řemeslo, a pokud jej chcete ovládat, je užitečné dobře znát nářadí, se kterým budete pracovat. Je třeba vědět, co všechno si s literární postavou můžete dělat, jaké jsou možnosti vyprávění a jak překonat tvůrčí blok. Zkuste si roli spisovatele hravou formou, která vás bude bavit a která vám předá ucelený přehled o tvůrčím psaní. I Shakespeare nějak začal...

 

 

Pokud bych měla dát na první dojmy, musím knihu pochválit. Knih o tvůrčím psaní mám doma povícero, ale tato jediná je opravdu moc pěkná, esteticky potěšující a na recyklovaném papíru. Uvnitř je mnoho zdařilých tematických fotografií. Je elegantní a šik.

Jenže i když je na pohled fajn, u těchto knih o to nejde. Důležité je, co mi můžou předat. Takže pojďme mrknout na tuto stránku „šik cvičebnice“.


Ve zkratce bych to řekla asi takto:

Co kniha nabízí?

Možný začátek autorské cesty. Získáte možnosti, rady, nápovědu a prostor si vše zkusit na vlastní tužku (případně klávesnici).

Co neslibuje?

Koláče bez usilovné práce, mnohého zkoušení, tápání a sbírání zkušeností.

Co musím odevzdat, aby mi kniha k něčemu byla?

Bez ochoty zkoušet cvičení si knihu ani nekupujte. Pokud jste typ psavce, který je spíš intuitivní, nejspíš vám toto nebude vyhovovat.

 

A teď trochu podrobněji:

 Původního textu od autorů (ve smyslu dlouhých stran informací a teorie) v cvičebnici zase tolik není, ten budete postupně tvořit sami a teorii rovnou převádět v praxi. Autorky knihy vás jen postrčí na správnou cestu. Od toho je to cvičebnice a ne učebnice. Prostor na vlastní psaní v knize nechybí a můžete ho využít, jestli se vám neekluje psát do knih. Mně to nešlo ani přes velkou snahu, tak jsem pořídila blok :) A ono by to tak stejně dopadlo, protože pokud bych se měla při úkolech opravdu snažit a ponořit se do toho, určený prostor pro psaní nebude stačit ani náhodou.

Většina textu je tedy zadání různých úkolů a celkem obecné a pro pokročilého písmáka ne moc překvapivé povídání o tom, co je k napsání knihy potřeba, shrnuté v úvodu jednotlivých částí. Povídání autorek poskytuje rady, jak na úkoly jít, kde se inspirovat a ukázky dobrého a ne tak dobrého vypracování úkolů. Zkrátka, aby jeden věděl, jak na psaní samotné jít a jak raději ne :) Pro ty zkušenější harcovníky to tedy spíš moc není, ale začátečník, který teprve o psaní uvažuje a neví jak by nejlépe začal, určitě právě tyhle předané informace ocení a možná pro něj bude dost z toho nové. Ne každý je takový, že prostě začne. Těm váhavějším může kniha pomoci.

Text doplňuje větší množství pěkně aranžovaných fotografií, které přispívají k příjemnému naladění při listování knihou. Jeden by mohl říct, že jen zabírají místo, ale kupodivu to tak není. Proč by kniha, která je v podstatě motivací k dřině a dlouhému sezení na zadku nemohla vypadat pěkně a příjemně :)

Jaké úkoly vás v knize čekají?

Autorky postupují opravdu od začátku. Knihu dělí do několika okruhů, z nichž se bude váš budoucí příběh skládat a k těmto okruhům nabízejí tematická cvičení. Zabývají se nejen obecnými věcmi, jako je příprava a nasávání inspirace, ale i velmi konkrétními okruhy od tvorby příběhu, postavy, přípravy zápletky a rozvinutí děje. Dozvíte se, co je to vypravěč a jakého můžete zvolit pro svůj příběh, jak ho budete vyprávět, jak vytvořit dialog nebo i jak to všechno ukončit. A samozřejmě i další věci. Úplný obsah uvedu pod článkem.

 

To, jestli pro budoucího spisovatele vašeho formátu bude kniha užitečná, zjistíte jednoduše. Jste hravý člověk? Máte rádi různé tvůrčí úkoly, které dráždí vaši fantasii? Tak trochu se ještě hledáte v tvůrčím procesu? Zatím v sobě nenosíte příběh, který se hrne ven? Potřebujete tak trochu systém a ne střelbu na slepo? Jestli na tyhle otázky odpovíte ano, bude vás kniha bavit. I kdyby pro vás mělo být tvůrčí psaní jen hrou na dlouhá odpoledne i tak bude vypracování cvičení přínosem.

Pokud jste spíš jako já, nejspíš si knihu užijete jen po vizuální stránce, po tvůrčí už méně. Já nejsem úplně typ, který by měl chuť vypracovávat krátká cvičení. Nejde mi to a nebaví mě to, raději pracuji na svých už rozdělaných věcech a zabývám se jimi. Postupuji spontánně metodou pokus omyl už od dětství a v knize předložený skoro bych řekla školní systém psaní mě spíš brzdí. To ale neznamená, že mi kniha nic nedala. Naopak – k mému velkému překvapení dokázala aktivovat nové nápady a chuť do psaní a to i když jsem neudělala jediné cvičení tak, jak chtěly autorky, ale přizpůsobila jsem si je svému naturelu a svým příběhům. Ano, i to jde :) Takto mohou knihu využít pokročilejší psavci s již rozdělanými příběhy.

Také se mi líbí, že autorky neslibují „bezceler“ na počkání. Upozorňují na to, že všechny ty celery i méně kvalitní „zeleninu“ si autor musel odsedět a odmakat. A hlavně: číst, číst, číst – psát, psát, psát. Všímat si, jak píšou jiní, zkoušet a hledat své vlastní vyjádření. A pořád dokola. Cvičení dělá mistra, ale to nejspíš víte. Jinak by vás tahle kniha nezaujala :)

Pro úplné začátečníky není kniha špatná. Myslím, že pokud ji projdou, budou jí věnovat pozornost a pokusí se úkoly poctivě vypracovat, zjistí, jestli je tvůrčí psaní pro ně vážně míněným oborem nebo jen koníčkem pro volná odpoledne. To není špatně – psaní má dělat hlavně radost, i kdyby bylo jen do šuplíku. Pokud však psavec míní své úsilí vážně, poslouží cvičebnice jako „žebřík ke skokanskému můstku“. Na skutečný skok bude potřeba mnohem víc, než v knize je.

Tak či tak, toto je možný začátek.

 

Za knihu moc děkuji Nakladatelskému domu Grada. Pokud si pohráváte s myšlenkou zkusit psát a kniha vás zaujala jako možný start, najdete ji tady.



O knize:

Autor: Andrea Selzerová, Alžběta Bublanová

Vydal: Nakladatelský dům Grada

Rok vydání: 2021

Počet stran: 160


Obsah knihy:



Prolog

Poznejte své tvořivé já
Okouzlete se psaním

Úvod

O tvůrčím psaní
O kreativitě
O cvičebnici

Než začnete psát

Co potřebujete pro psaní?
Proč chcete psát?
Nepřátelé a pomocníci
Začněte krátkým textem
Dopis mému tvůrčímu já

Nespoléhejte na múzy

Pozorujte
Nasajte atmosféru
Popisujte
Čtěte!
Podporujte svou múzu

Vytvořte příběh

A o čem to je?
Určete si žánr
Specifikujte své dílo
Promyslete děj

Poznejte svou postavu

Seznamte se
Popište postavu tak, že ji čtenář nezapomene
Aby postava utkvěla čtenáři v hlavě!
Kdo vlastně jsi, postavo?
Vžijte se do svých postav
Nezapomínejte na popis

Budujte děj

Připravte zápletku
Vygradujte děj
Nebojte se popisem zvýšit napětí
Napište si osnovu
Nelpěte na osnově

Kdo je vypravěč?

Vyprávějte autenticky
Vypravěč jsem já
Kouzlo er-formy
Kombinace pohledů

Jak se bude vyprávět

Kompozice není sprosté slovo
Retrospektiva neznamená jen vzpomínka

Jak na dobrý dialog

Nebojte se dialogu
Každá postava má svou řeč
Mocný dialog
Reálné nereálné dialogy
Uvozovací věty

Příběh ukončete

Co se mohlo stát?
Změňte konec příběhu
Nebojte se přepisovat
Text po sobě čtěte
Kam s hotovým textem?

Mé spisovatelské já

Najděte svůj styl
Zkoušejte neznámé
Experimentujte
Opojný pocit
Dílo vydejte
Pamatujte, proč jste začali

Závěr

Co jste se naučili?
Inspiraci pronásledujte palicí
O projektu Kurzy z obýváku
Poděkování

Doslov

Přílohy
Mapa tvůrčího procesu
10 nejčastějších spisovatelských chyb
Osobní tipy na knihy, které doporučujeme si přečíst
Vysvětlení pojmů, které jsme v cvičebnici použily
Můj originální slovník
Mé spisovatelské postřehy

2 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Já sama s myšlenkou, že bych začala něco "pořádného" psát nikdy nekoketovala... Možná jednou. :) Tenhle druh knih je ale podle mě super. Člověk se dozví něco nového, pomůže mu posunout se dál..
Tak přeju, ať něco pěkného napíšeš. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji za přání :) doufám, že to bude něco pěkného :)