10. 12. 2018

Impérium času



Autor: Daniel Godfrey
Série: Nové Pompeje (2. díl)
Překlad: Filip Samec
Nakladatel: Dobrovský s.r.o.
Edice: Omega
Rok vydání: 2018
Počet stran: 376



Můj názor:

Po tom, jak moc mě zaujal první díl, jsem si pochopitelně nenechala ujít ani ten druhý. Byla jsem zvědavá, jak bude pokračovat příběh římského města přeneseného do moderní doby.
Pokud si chcete připomenout můj článek o prvním dílu série, najdete ho zde.

POZOR! Další text obsahuje spoilery k prvnímu dílu.

Děj druhé knihy ze série Nové Pompeje začíná patnáct let po té, co se v Nových Pompejích udály věci, které vedly k pádu společnosti Novus Particles a smrti jejích představitelů. 
Jediný, kdo zůstal naživu je Nick Houghton aka Decimus Horatius Pullus, který má mezi Římany pověst muže, jehož nelze zabít. Díky tomu se v Nových Pompejích stal téměř bohem. I po patnácti letech se tedy těší značnému vlivu a významnému postavení v novopompejské společnosti.

Po delším období klidnějšího a celkem spokojeného života se události dávají opět do pohybu.
Tentokrát ovšem nejde o záchranu lidí z Pompejí před sopečným výbuchem. Lidé už zachráněni jsou a žijí si v Nových Pompejích téměř jako v těch starých. S jedním malým rozdílem. Za nehty jim uvíznul stroj času, který měl ve městě v provozu Novus Part. A otázkou, která trápí současný svět je, co s ním Římané udělají, pokud ho dokážou zprovoznit.

Příběh se odehrává ve třech časových rovinách. 
V současných Nových Pompejích, ve starém Římě a v novodobé Itálii. 
Všechny tyto roviny jsou propojené a události v nich ovlivňují dění navzájem. Moderní svět je znechucený římským způsobem života a otrokářskou společností, ale má strach proti Římanům zasáhnout, protože se obává jejich zařízení na cestování časem. 
Vládkyně Nových Pompejí, Calpurnia se ze všech sil snaží potlačit hrozbu z vnějšího světa, kterou si uvědomuje a zároveň bojovat i s útoky a komplikacemi uvnitř uzavřeného a izolovaného města. Pullus se jí snaží pomoci, ale ani on to nemá jednoduché. I po patnácti letech římského způsobu života se s některými jeho aspekty moc nesžil a navíc funguje jako vyslanec pro vnější svět a musí tedy čelit nesouhlasu moderní společnosti. V některých státech se z něj stane dokonce nežádoucí osoba kvůli tomu, že si drží otroky. Jenže chceš li s vlky žíti… 
Nick-Pullus je stále svým způsobem rozpolcený mezi dvěma životy, které vede. 
Ve starém Římě se zatím odehrávají věci, které mají zásadním způsobem ovlivnit budoucnost.

...

Na tento příběh jsem se hodně těšila. První díl mě zaujal a cestování časem, které v něm bylo představeno, mi připadalo úžasné. Fascinoval mě přenos lidí ze staré epochy do kulis jejich města a sledování způsobu jejich života. 
To v druhém dílu nechybělo také, přeci jen už to ale nebylo tak úplně ono. Bohužel jsem měla při čtení pocit, že je druhý díl o něco slabší než první. Ne, že bych se u čtení nudila, ale jednička byla přeci jen akčnější a všechno bylo více nové. Zde pan autor prostě pokračoval v zápletce a připravoval si půdu pro třetí díl, který bude, podle všeho stát za to.

Do zápletky se mi podařilo poněkud zamotat a začleněním událostí ze starého Říma mi připadala trochu překombinovaná. Kupodivu mě ale právě tato část bavila nejvíce a také jen zde jsem nalezla zajímavou postavu zosobněnou gladiátorkou Achillií. 
V současnosti byla hlavním tahounem příběhu spíše politika a intriky, ale bohužel to bylo pomalé spřežení. Nick se spíš babral v záhadách a tajemstvích a signálech z minula i budoucna, ale náznaky byly tak nenápadné, že se mi nepodařilo nic moc pochopit bez závěrečného odhalení. Pan autor mi tedy tentokrát nedopřál tu radost a nenechal mě přijít na něco samotnou. 
Akčních scén a rychlého děje jsem se dočkala spíše až v závěru knihy. Druhý díl je tedy určen spíše hloubavějším povahám, oblibujícím komplikované téměř špionážní zápletky.

Zajímavých událostí a záhad obsahovala kniha opět velmi uspokojivé množství. Zásadní věci byla otázka strojů času. Nikdo netušil, jestli druhá strana vlastní funkční model díky kterému by mohla soupeře ohrozit a situace tak připomínala studenou válku. Někdo navíc dění ovlivňoval z budoucnosti, takže bylo jasné, že nějaké zařízení fungovat musí a ten, kdo ho ovládá, ovládne nakonec všechno. Jako zásadní myšlenka se mi zdálo to, jestli onen Imperátor času bude dostatečně morální osobou, aby takovou moc mohl třímat v rukou.

K mému zklamání mi v knize chyběla výrazná postava, silný vůdce, který by byl hvězdou příběhu tak, jako v prvním díle římský duumvir Barbatus nebo Whelan z Novus Partu. 
Zde se vyskytovali spíše prospěcháři a drobní manipulátoři. Nick-Pullus mi v minulém dílu přišel naivní a zde to bylo ještě horší. Způsob života, který byl nucen žít, ho už zdaleka tak nefascinoval a spíš jím byl zmítán. Pan autor se snažil ponechat mu morální zásady slušného současného člověka, což je samozřejmě chvályhodné, ale v římském prostředí byl spíš za slabocha a hlupáka a kupodivu v moderní době zrovna tak, i když z jiných důvodů. 
Calpurnia se mi také nezdála jako dobrá vůdkyně, navíc jsem se s ní prakticky nepotkala. Chyběli mi nebezpeční a charismatičtí protihráči, protože zápletka se převážně odehrávala v prostoru „mezi časem“ a ona výrazná osobnost a velký protihráč trčela bohužel někde tam venku.

Celkově se mi zdála kniha být spíš vycpávkovým dílem mezi úžasnou jedničkou a nepochybně bombastickou trojkou. Půda, kterou si pan autor na konci připravil, napovídá tomu, že se dočkám zajímavého rozuzlení a konečně nějaké obrovské postavy, která bude příběhem zářit, jako maják. Možná také zpětně ocením některé zápletky a scény ve druhém dílu. U tohoto autora by mě to nepřekvapilo.

Série Nové Pompeje je pro fanoušky sci-fi a cestování v čase zajímavým kouskem, který je trochu jiný, než ty ostatní. Pokud vás první díl zaujal, zkuste i druhý. Budete ho potřebovat k tomu, abyste celou sérii mohli dokončit. Doporučila bych také číst oba díly krátce po sobě. Zápletka je docela komplikovaná, takže orientaci v ní to určitě prospěje.


Za laskavé poskytnutí knihy ke zhodnocení moc děkuji Knihám Dobrovský. Pokud vám druhý díl stále chybí v knihovničce, seženete ho na e-shopu zde.



Anotace:

Patnáct let po událostech, kterým byl čtenář svědkem v předchozí knize Nové Pompeje, světem zmítá nová studená válka. Nový Řím je odříznutý od zbytku světa a Římané, vedení Calpurnií, mají ve své moci technologii, jež jim umožňuje cestovat časem a zároveň odrazuje západní vlády od jakýchkoli pokusů město zničit. Mnozí, kteří pobývají za hradbami města, však o této technologii nic netuší, a proto jsou odhodláni Nový Řím, místo, v němž bují otroctví a gladiátorské zápasy, zničit. Calpurnia se mezitím horlivě snaží vnější i vnitřní hrozby zbavit, s čímž jí pomáhá Decimus Horatius Pullus, muž, který kdysi býval Nickem Houghtonem. Ztotožnil se však Nick s římským způsobem života? Zvládnou Římané využít novou technologii ve svůj prospěch, nebo nový svět dřív jejich dominium zničí?



4 komentáře:

Lucy Lillianne řekl(a)...

Taky po na to chystám. Snad to do konce měsíce stihnu :-)

Nikolaoss řekl(a)...

Tak to se těším na názor. Jsem zvědavá, jestli ti to bude připadat stejné, jako mě. Takhle zpětně si říkám, jestli by nebylo lepší číst všechny díly hned po sobě. Možná to tak při třetím udělám. Díky za komentář a přečtení :)

Aires řekl(a)...

Pěkná recenze :) První díl se mi docela líbil, takže plánuji i pokračování :)

Nikolaoss řekl(a)...

Děkuji za komentář a přeji příjemné čtení. Pak se ráda mrknu na názor :)