5. 8. 2018

Třpytící se město



Autor: LenkaLB
Série: Lea Honor (1. díl)
Nakladatel: nevydáno
Odkaz na knihu: číst zde




Můj názor:

Knihu na přečtení jsem dostala od samotné autorky. A když mi byla nabídnuta, neváhala jsem ani chvilku, protože anotace zněla jako něco, co mi bude sedět a do čeho se zamiluju. 
Pošoupla jsem v pořadníku několik velikánů světové literární scény a pustila se do knihy. A můj závěr? Čtěte dál :).

...

Kdysi dávno na bitevním poli zachránil jeden válečník život druhému. Z nezměrné vděčnosti se zrodilo přátelství a z přátelství slib, který měl poznamenat osud jejich dětí. Nejstarší syn jednoho měl jednou pojmout za manželku nejstarší dceru druhého.
Okamžik sňatku nadešel. 
Nejstarší syn, Thomas Honor, přijíždí do Sluneční vesnice pro svoji nevěstu. Cesta je to neradostná. Jede splnit slib, jak mu velí čest, ale v hloubi srdce touží po jiné ženě. Protože cestu dlouho odkládal, okolnosti se zkomplikovali. Nejstarší dcera Libertasů není ve stavu, kdy by se mohla provdat. Její otec se ale přes to rozhodne splnit slib. Má ještě mladší dceru. A tak se budoucí nevěstou stane sedmnáctiletá Lea. 
Nadcházející sňatek je pro ni velkým a nepříjemným překvapením. Nechce se vdát, nechce opustit domov. Na výběr ale nedostane a tak opouští sluncem prozářený domov a vydává se – neochotná a vzdorující  - do země svého budoucího muže, kde slunce téměř nesvítí.



Na knize, hlavně tedy na jejím začátku jde hodně poznat, že je to prvotina, která neprošla odbornou redakcí. V prvních kapitolách se najde celkem dost patosu a věcí, které mě od čtení téměř odrazovaly. Na druhou stranu ale i několik velmi slibných okamžiků, které mě zase nutili pokračovat. 
Nutno říct, že se to slabší se zlepší velice rychle. 
V momentě, kdy se přestanou řešit pouze vztahy a dojde na akci a nebezpečí, mě kniha začala bavit (někde mezi stranou 40 a 50) a příběh byl opravdu zajímavý. Byla jsem zvědavá, co se bude na stránkách dít, takže jsem pokračovala ve čtení.

Postavám trvalo dost dlouho, než mě přesvědčily, že jsou takové, jak bylo paní autorkou řečeno. 
Lea měla být výbušná, energická a vzdorující – hlavně co se nechtěného sňatku týká. Ze začátku taková nebyla. Její chování a postoje se měnily tak často, že jsem měla problém určit, co je vlastně zač a najít si k ní cestu. 
Totéž mužská hlavní postava Thomas. Připadal mi nezajímavý, slabý, nechápala jsem proč má být válečník. Vlastně se řešilo spíš to, že na něj letí ženské místo toho, jak je dobrý s mečem. 
A ostatní? Válečnice Fleur mě například překvapila naprosto nedospělými reakcemi, které jí neměly projít. Zdálo se, že Thomas, jako velitel, by si autoritu prostě neudržel. Trochu moc s ním cloumaly city a nerozhodnost a to mi k válečníkům nesedí. Chápu, že přesně toto bylo pro příběh potřeba, ale trvalo mi, než jsem tomu přišla na chuť. 
V průběhu čtení se ukazovalo, že šlo jen o nepodařený první dojem. Postavy se začaly vyvíjet velmi slibně.

Zajímavý byl vztah mezi hlavními hrdiny. Jejich rozepře někdy byly dětinské a Leino trucování taky. Příčiny hádek a nedorozumění však působily dobře a Thomasovy přešlapy, které nadělal, by mě na Leině místě vytáčely úplně stejně. Rozhovory mezi nimi byly svěží a vtipné. Lea je pohotová s prořízlou pusou, a že se někdy chová dětinsky… no je jí konec konců 17, takže na nějaké trucování má nárok. Jejich vztah hlavně není přeslazený a prochází si přirozeným vývojem bez nějakých záhadných citových skoků v průběhu dvou vět. To občas autoři nevychytají, ale zde to bylo zvládnuté skvěle. Nemůžu popřít, že jsem v jejich vztahu a v interakci s ostatními postavami objevila jistá klišé, ale nevadilo mi to. Paní autorka umí včas zarazit a nepřehánět.



Ústředním motivem příběhu je tedy vztah. Jednak mezi hlavními postavami, Thomasem a Leou, a pak také mezi Thomasem a jakousi záhadnou ženou, Perlou. Thomas, ač donucen slibem otců pojmout za choť Leu, stále myslí na Perlu a touží po ní. Tahle touha je jednou z příčin jeho konfliktů s Leou a také otvírá druhý motiv příběhu. 
Tím je cesta, na kterou se vydává s přáteli. Je totiž přesvědčen, že Perla je proti své vůli držena v Třpytícím se městě. 
Možná by se mohlo zdát, že kniha není víc, než nimrání ve vztazích, ale díky oné cestě se vztahům dostalo zajímavého rámce v podobě středověkem inspirovaného světa, kterým postavy procházejí. Byla tu místa krásná i místa, která se krásnými jen dělala a pod uhlazeným povrchem se ukrývala špatnost a nebezpečí. Postavám šlo docela často o krk a hlavně Lea to neměla jednoduché. Co se téhle části týká, mohla se paní autorka klidně rozepsat i víc. Nápady má rozhodně zajímavé. Okouzlila mě místy, jako je Žebrácká poušť, temné čtvrti a Smrtná ulička plná vysoce „specializovaných“ obchodníků, město fontán nebo havraní planina. A liliové stromy a jejich všudypřítomné lístky. Království v jejím světě jsou rozmanitá a hrdinové si užijí luxus paláce i špínu cest.

Nějaké chyby a zvláštnosti jsem sice našla, ale musím podotknout, že chyby mnou vyčítané, jsou poměrně nevýjimečnou věcí i u knih vydaných. Ty mají ale oproti této výhodu redakční práce, která vychytá aspoň ty nejvíc rozčilující mouchy. 
Jedná se například o časté rozpory – ale k nápravě by stačilo změnit jedno, dvě slova. Časté opakování slov a slovních spojení – opět nic, co by redaktor nevychytal. 
Paní autorka má navíc docela bohatou slovní zásobu a zajímavý styl. 
Líbily se mi také rozhovory mezi postavami, které nepůsobily uměle a dokážu si představit, že by tak opravdu proběhnout mohly. Skvělé bylo, jak Lea Thomasovi zatápí. Oceňuji také, že se z ní paní autorka nesnažila udělat dokonalou princezničku. 
Sečteno podtrženo – bavilo mě to a čtení jsem si užila.

A teď otázka: Koupit nebo nekoupit?

Koupit kniha zatím nejde, ale rozhodně číst. I přes moje výhrady.  Příběh zajímavý je a má určitě potenciál. Doporučila bych ho milovníkům YA literatury - mladším i starším. Zklamaní určitě nebudou a pokud jim kniha sedne, pokračování už je částečně k mání. Osobně by mě velmi zajímalo, co by na text řekl zkušený redaktor a jestli bychom se v něčem shodli.


Za poskytnutí recenzní e-knihy moc děkuji autorce LenceLB. Knihu si můžete přečíst zde. Děkuji také za poskytnutí ilustrací použitých v článku.


Anotace:

Dva válečnické rody - jeden prostý, druhý vznešený. Kdysi mezi nimi vzniklo pouto, které musí být naplněno. Ona pochází z kraje vycházejícího slunce a barev. On pochází ze země deště a lilií.

Ona nadevše miluje svou rodinu, on miluje jinou ženu. Ona hledá způsoby, jak zpřetrhat pouta minulosti, aby se mohla vrátit domů. On hledá možnosti, jak zachránit svou snoubenku, aniž by porušil dávný závazek.
Nemají nic společného, přesto se osud rozhodl, že jejich cesty spojí.

Slib, který nastal čas splnit.
Čest, která není ctí.
Láska, která není láskou.

Společně se vydávají na nebezpečnou cestu, pronásledováni temnotou. V každém tmavém koutě číhají nebezpečné Stíny, jež jsou předzvěstí kruté smrti. Bude to dlouhá cesta na jejímž konci nemusí být vůbec nic.
 


4 komentáře:

Aires řekl(a)...

Moc pěkná recenze :) Knihu mi taky autorka nabídla k recenzi, zrovna se do ní chystám pustit a jsem zvědavá, co mi příběh přinese za překvapení :)

Nikolaoss řekl(a)...

Tak přeji příjemné čtení. Pak se ráda mrknu na tvůj názor. Díky za komentář a přečtení.

TheMellory řekl(a)...

Pěkná recenze :) Kniha vypadá opravdu zajímavě. Čeští autoři by se měli podporovat jak jen to jde. :))

Nikolaoss řekl(a)...

Pokud jejich díla stojí za to, určitě by se podporovat měli, tahle kniha se četla moc hezky :) díky za komentář a přečtení.