6. 7. 2018

Zrádné srdce


Autor: Mary E. Pearsonová
Série: Kroniky pozůstalých (2. díl)
Překlad: Jana Jašová
Nakladatel: CooBoo
Rok vydání: 2017
Počet stran: 357



Anotace:

V zajetí barbarského krále Vendy mají Lia a Rafe jen malou šanci na útěk. A tak mohou jedině spoléhat na to, že král bude příliš zaujat Liiným údajným darem, než aby je oba nechal popravit. avšak král o ni postupně začne projevovat větší zájem, než by kdokoli z nich čekal.
A samozřejmě je tu Rafe, který jí lhal, ale který neváhal obětovat vlastní svobodu, aby Liu ochránil. A stejně tak Kaden, jenž ušetřil její život a který se zmítá mezi věrností Vendě a láskou k Lie. A i celé barbarské království není tím, čím se na první pohled zdá. A je možné, že je Lia vyvolena, aby změnila osud celého světa.

Můj názor:

POZOR! Obsahuje několik spoilerů k prvnímu dílu série. Kdo je zabiják a kdo princ ale neprozradím :).
Můj článek o prvním dílu Falešný polibek najdete zde.

Když jsem se s hrdiny knihy rozloučila na poslední straně knihy Falešný polibek, dospěla zrovna ke konci napínavá cesta přes Cam Lanteux a Lia jako zajatkyně, překročila hranice Vendy. Dovlekl ji tam zabiják, kterému se nakonec eklovalo podříznout jí krk, jak měl poručeno. Láska je totiž krásná věc, která může zachránit život. A zabiják se zamiloval. 
Zamiloval se však také princ, který byl po celou dobu unesené princezně v patách a teď se nechal zajmout spolu s ní, aby jí pomohl utéct.

Lia se tedy stane vězeňkyní ve Vendě, království, které je tak chudé, že v něm musí být uplatňována velice přísná pravidla, aby lidé přežili. V čele stojí obávaný Komizar, jehož se všichni bojí a právě on má rozhodnout o Liině osudu. Nejprve není moc nadšený, že jeho zabiják nesplnil rozkaz, pak se ale rozhodne Liu využít pro svoje plány. Mezitím Lia s princem nevzdávají myšlenky na útěk. Aby se zdárně podařil, jsou nuceni zaplést se do kolotoče předstírání, mocenských her a intrik a ani tak není zdaleka jisté, že se útěk nakonec podaří…

Na druhý díl série jsem byla hrozně zvědavá. První mě totiž bavil a hrdiny jsem si oblíbila, takže je jasné, že jsem byla natěšená na to, jak bude příběh pokračovat a co se bude dít za hranicemi Vendy.
Tento druhý díl byl o něco málo temnější. Našla jsem v něm více intrik a taktizování. Více nebezpečí a syrovosti, než v prvním dílu. 
Líbilo se mi poznávání života ve Vendě, tamních zvyklostí a lidí, kteří tam žijí. Některé zvyky mi přišly dokonce velmi krásné na to, jak tvrdý život ve Vendě je. Zaujal mě také docela propracovaný systém hierarchie vůdců ve Vendě a způsob, jakým se dostávají k moci. Celkově by se dalo říct, ačkoliv je to asi divné, že by se mi ve Vendě nejspíš líbilo – tedy za určitých podmínek :). 

Díky krátkým citacím z Galadriiny poslední vůle (jako v prvním dílu), jsem také dále poznávala historii a více se dozvídala z Písně Vendy. Toto jsou velmi důležité části pro děj a spoustu věcí vysvětlují. Zde byly dokonce ještě důležitější než v jedničce. Lia totiž díky nim zjišťuje dost překvapivé věci a já jsem zvědavá, jak s nimi bude paní autorka dále pracovat.

Paní autorka také lehce slevila na svojí romantické lince. A příběhu to vůbec neuškodilo, naopak. Nemůžu ani říct, že by zde byl klasický milostný trojúhelník, protože Lia dobře ví, koho chce a ačkoliv je nucena předstírat náklonnost k zabijákovi, její srdce patří stále princi. Já jsem ale v sobě nedokázala zahubit jistou dávku sympatií pro zabijáka, který mi v tomto dílu připadal daleko zajímavější, než princ. I když jsem fandila zabijákovi, jsem ráda, že paní autorka nenechala Liu hloupě podlehnout a „přemilovat se“ do nového hrdiny. Díky tomu se vyhnula nedůvěryhodnosti příběhu a běžným stereotypům, které někdy umí otrávit.


Nebezpečí, které na hrdiny číhalo na stránkách knihy, bylo odlišné od toho, kterým si už prošli. Zde byla princezna nucena obratně manévrovat proti silnému protivníkovi, Komizarovi, který byl velmi těžko odhadnutelný a vše podřizoval pouze zájmům Vendy. Něco jako slitování se tedy čekat nedalo.
Paní autorka si udržela svůj styl psaní i v tomto díle a kniha si v čtivosti v ničem nezadá s dílem prvním. Kapitoly opět střídají vypravěče – princeznu, zabijáka a prince, jen s tím rozdílem, že teď už jsem věděla s jistotou, kdo je kdo. V několika málo kapitolách jsem také dostala k nahlédnutí osudy Pauline – Liiny komorné. Ta (jestli si vzpomínáte) po Liině únosu zamířila zpět do království Morrighan, aby prosila o pomoc pro Liu. Nedozvěděla jsem se toho o ní moc, ale to zásadní ano.

Než jsem začala číst, měla jsem trochu obavy z toho, jaký bude druhý díl série, ale zde se ukázaly jako liché. Už jen to prostředí a situace, do které se Lia dostala, prostě nemohla vyústit v nudný a nezajímavý příběh. Sice je v některých chvílích trošku odhadnutelný, ale takových scén je minimum. Paní autorka má pořád dost es v rukávu, kterými umí nečekaně úplně obrátit hru.

Kniha je psaná spíše pro holky a ženy, i když některým klukům by se mohla taky líbit. Pro milovníky YA fantasek bude určitě skvělá. Pokud hledáte nějaké lehčí čtivo se zajímavým příběhem a nádechem romantiky, je tahle série to pravé.


4 komentáře:

TheMellory řekl(a)...

Pěkná recenze :) kniha (celá série) vypadá hodně dobře a je fajn, že i přesto, že se jedná o druhý díl, není to vycpávkové něco... :)) ale regulérní a podstatný díl. :)

Nikolaoss řekl(a)...

Já mám asi docela štěstí, že se mi ty vycpávkové díly zatím vyhýbají :) doufám, že to vydrží. Díky za komentář a přečtení.

Mrs. Jungová řekl(a)...

Falešný polibek se mi hodně líbil a na druhý díl se těším už hodně dlouho, ale stále ne a ne se k němu dostat. Vždycky mě zaujme nějaká jiná kniha a pak jde zase všechno stranou. Doufám, že se mi ji podaří přečíst tohle léto společně s třetím dílem. :-)

Nikolaoss řekl(a)...

Mám stejný problém s polovinou mé knihovny :D beru to prostě podle chuti, i když většinou je chuť úplně na všechno. Díky za komentář a přečtení.