13. 7. 2016

Selekce, Elita, První - trilogie


Autor: Kierra Cass
Rok vydání: 2014, 2015
Nakladatel: CooBoo
Překlad: Jana Doležalová-Montorio



Anotace:

Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu. Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala - a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit. (Selekce, 1.díl)

Můj názor:

Tak jo, dohnalo mě to taky :)
Když to na svých blozích všechny tak chválíte, musela jsem si to prostě přečíst a navzdory mému ne úplně ideálnímu věku pro tento typ literatury musím říct, že se mi to celkem i líbilo. Tedy první díl určitě. A ty obálky jsou opravdu skvostné a musí lákat každou ženskou, ať už je rozená princezna nebo není :).

Psát o čem knihy pojednávají je naprosto zbytečné, protože to stejně každý dávno ví :) takže jen v rychlosti: hlavní hrdinka America se dostává do soutěže, ve které je hlavní cenou ruka prince Maxona a královská sesle, na které bude vítězka vládnout zemi po jeho boku. Čekala jsem tedy (už podle obálek) knihu plnou krásných šatů, plesů a podobných radovánek včetně romantiky, i když v popředí stál vlastně jen jeden romantický cíl – Maxon.

Jak už jsem psala, nebyl první díl vůbec špatný. America se v něm dostává do soutěže, seznamuje se s ostatními kandidátkami na královnu, zvyká si na život v luxusu a hlavně stojí na jednom z vrcholků milostného trojúhelníku Ona – Aspen – Maxon. V prvním díle jsem tenhle jejich milostný zmatek ještě docela snášela. Postupně však Američino rozhodování se mezi dvěma nápadníky bylo trochu zdlouhavé, ale když vezmeme v úvahu oba muže (kluky) a to jak „úžasní“ pro ni byli každý jiným způsobem, není se – vzhledem k věku hlavní hrdinky, čemu divit. Která z nás to koneckonců nikdy nezažila, že dámy :). Přes veškerý soucit a pochopení pro city hlavní hrdinky musím ovšem konstatovat, že natáhnout to na tři knihy je přece jen trochu hodně. Půlku scén mezi hlavními hrdiny si autorka mohla v klidu odpustit a i tak by nejistota a pochybnosti ohledně vztahů a citů byla přesvědčivá. A navíc by z toho vznikla jedna čtivá kniha. Protože víc zajímavého děje než na jednu, maximálně dvě knihy tam opravdu nebylo.



Děj knihy, mimo vztahové těžkosti a milostné pletky, byl docela dobrý – systém kast, rebelové, kteří útočí na palác, politika, úkoly slečen, které lovily prince...  šaty :). America se nejevila jako úplná snobka, záleželo jí na lidech více než na titulu a hezkých šatech a v prvním díle mi byla ještě docela sympatická. Bohužel už však nikoliv v dílech dalších. Její zbytečně protahované váhání mezi kluky mě přestalo bavit někdy na začátku druhého dílu a její nerozhodnost a myšlenkové pochody stran toho mi lezly na nervy. Ještě ke všemu mi její jméno trochu pilo krev a do konce knihy jsem si na ně nezvykla. Co se mi na ní líbilo, byla její dobrá povaha a laskavost k lidem, přátelskost k ostatním dívkám a také to, že byla muzikální. Měla ráda hudbu.

Ostatní dívky v soutěži byly v prvním díle originální a své – bohužel v dalších knihách šlo postupně do kopru i tohle. Co se týká chlapců, jevil se mi nejdříve celkem zajímavý Aspen, než se projevil dost divně v momentě, kdy svoji milovanou donutil jít do soutěže a pak se hrozně divil, že se zamilovala do prince. Maxon oproti tomu působil nejdříve nedospěle a ušlápnutě, ale tento názor jsem si postupně opravila a postupem času jsem mu fandila – kopu tedy za tým Maxon :). Části s úkoly pro dívky a randíčka s Maxonem se četly hezky. Krásných šatů jsem si taky užila dosyta, takže po této stránce kniha moje očekávání splnila.

Soutěžící pomalu odpadaly a zdánlivě pořád nebylo rozhodnuto – i když vlastně bylo a paní autorka to jen zbytečně protahovala, aby prodala tři knihy místo jedné. Některé okamžiky při čtení mi podsouvaly myšlenku, že se paní autorka konečně chytla nějaké zajímavé situace, ale většinou (hlavně v druhém díle) to pohřbila Američina nerozhodnost a dětinskost. A nebo sama paní autorka slibně se rozvíjející scénu náhle ukončila v průběhu pár stránek a vrátila se k Američině vzdychání jestli toho nebo toho.




 První a třetí díl byly docela fajn, kdyby se druhý zjednodušil a přidal k těm dvěma, mohly to být dvě celkem slušné knihy, takhle tam bylo spousta stránek navíc, ale nedá se říct, že bych přečtení litovala. Vracet se k této sérii už ale nebudu (maximálně možná k prvnímu dílu).  Ale! – pokud bude film, tak se na něj podívám moc ráda. Řekla bych, že ty nádherné šaty, které ve filmu nepochybně budou, nesmím promeškat :). A navíc film pravděpodobně zkrátí to, co mi na knize připadalo roztahané.


6 komentářů:

Knihyztramvaje řekl(a)...

No jo, tak je to pro holky co už odrostly Zlatovlásce a ještě pořád se nechtěj vzdát princezen :-) Ale je to celkem čtivá jednoduchá oddechovka. Tak jsme si to zkusily, víme, že už si to příště nedáme, ale bylo to fajn ne? :-) Ale ty obálky jsou teda luxusní.

Nikolaoss řekl(a)...

Je fakt, že Zlatovláska byla oproti Americe celkem nudná a špatně oblečená :) jj zkusili jsme a bylo to celkem fajn, sice s výhradama, ale nenáročná oddechovka je taky třeba.

Rachel Roo řekl(a)...

zrovna dneska doctu Dceru, ctvrty dil :)

Nikolaoss řekl(a)...

Tak to se pak podívám na tvoji recenzi :)

SeaBook řekl(a)...

Já jsem taková černá ovce, protože se mi (asi jako jediné) líbila Elita více než Selekce :D
Nechápu jak je to možné, protože jsem Americu v Selekci chtěla profackovat a když čtenáři začali psát, že v Elitě je to ještě horší, měla jsem nervy v kýblu ještě než jsem se do ní pustila :D Při čtení a po dočtení jsem si ale uvědomila, že mi America a celkově kniha sedla ještě více než Selekce :D :)
Pěkná recenze :)

Nikolaoss řekl(a)...

Mě už od začátku štvala tím jménem, ale v prvním díle se ještě aspoň nechovala jako úplná koza. Ale každému sedí něco jiného a nemůžou být všechny hrdinky dokonalé :) děkuji za přečtení a za komentář.